Tjena!
Tänkte regla och lägga tak i källaren, i dagsläget ligger elen utanpå i kabelskydd av metall. Kan jag, får jag, bör jag bygga in i de befintliga skydden?
Mvh
Tänkte regla och lägga tak i källaren, i dagsläget ligger elen utanpå i kabelskydd av metall. Kan jag, får jag, bör jag bygga in i de befintliga skydden?
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 358 inlägg
Vad för slags kabelskydd har du i källartaket? Hur gammalt är det? Jag tycker du får visa oss vad du menar. Vad är anledningen till att inte flytta eller dra nya ledningar?
Rent allmänt är det inte förbjudet att bygga in ledningar, såvida det inte handlar om kulo (EKRK), men kanske lite dumt. Belastningsförmågan sänks ganska mycket så man kanske behöver titta på vad ledningarna används till, hur högt de är belastade.
Man får dock inte bygga in kopplingsdosor och andra kopplingspunkter. De måste vara åtkomliga.
Rent allmänt är det inte förbjudet att bygga in ledningar, såvida det inte handlar om kulo (EKRK), men kanske lite dumt. Belastningsförmågan sänks ganska mycket så man kanske behöver titta på vad ledningarna används till, hur högt de är belastade.
Man får dock inte bygga in kopplingsdosor och andra kopplingspunkter. De måste vara åtkomliga.
Tack för svaret!Bo.Siltberg skrev:Vad för slags kabelskydd har du i källartaket? Hur gammalt är det? Jag tycker du får visa oss vad du menar. Vad är anledningen till att inte flytta eller dra nya ledningar?
Anledningen är att rören är fast i väggen och om det går att använda dem är det onödigt arbete att dra nytt.
Huset är från 40-50talet, kopplingsdosan tänkte jag byta mot en infälld med lock.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 358 inlägg
Du ser ut att ha moderna plastkablar i pansarrör. Då har du en kanalisation och det går kanske att byta kabeln i efterhand. Så då ser jag inga problem med att bygga in rören.