Hej,

Har försökt söka men hittade inget, förutom tråden om att bygga in spånsugen o spruta ut luften utomhus vilket är en lite annan frågeställning.

Hursomhelst, har byggt en ny assembly-ö i min lilla verkstad och det skulle passa perfekt om dammsugaren kunde bo inuti ett av skåpen (se bild). Tanken är isåfall att borra hål för slangen i vänstergaveln och sen ha en slangvinda på utsidan. Är det en dum idé att stänga in dammsugaren? Stora och många lufthål kan borras i botten på skåpet den står i och vid längre tids användning kan jag i värsta fall rulla ut dammsugaren ur sitt skåp. Normalt användande i mitt fall är väldigt kort tid, max 2 minuter i de flesta fall.

Tacksam för synpunkter, såga gärna idén om den är korkad;)

DSC_0927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte. Optimera med att även sätta uttaget för handmaskinenerna på utsidan om nu dammsugaren är utrustad med det. Man skulle även kunna skaffa en liten digital termometer som har utomhus avkännare och montera den på ett lämpligt ställe i skåpet på så vis ser man om det blir för varmt och bara kanske behöver öppna luckan.

pär

Värmen är nog det största problemet, men med en massa lufthål i botten, eller en perforerad plåt, borde det fungera bra.

Värme stiger ju, du kan inte göra hål högre upp också?

Tror nog inte gravitationen är en issue då det kommer att vara så starka luftströmmar inne i skåpet.
flera utblåshål i golvet blir nog bäst

Tack för tipsen, nu har jag borrat en massa hål i botten, stängt in åbäket o borrat hål till slang + sladd. Det blir ju lite varmt i skåpet om jag kör den på max en längre tid men som Pär skrev, det är ju bara att öppna dörren vid dom tillfällena.

Maskiningången på dammsugaren använder jag inte, dels är det fel kontakt (UK) dessutom klarar inte mina säkringar dammsugare + ex fräs på samma fas. Så, kör med fjärrkontroll istället, tycker det funkar helt OK.

Enda struliga med att ha dammsugaren inbyggd är att det är lite mekigt om man vill ändra sugstyrka då man måste in i skåpet o böka.

all den där luften som dammsugaren suger i sig måste ju ut någonstans..... genom hålen i botten kanske...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.