Nu ska jag börja bygga mitt kök från Ikea, och jag skulle behöva lite rådgivning gällande hur jag ska tänka med vinklar och så. Mitt kök är I format och jag har en fristående kyl som kommer stå i hörnet. Då hörnet inte är 90° utan snarare 92° tänkte jag om jag bara kunde se till att passbiten mellan kylen och väggen kunde vara sågad med en vinkel eller om jag behöver ha distanser så att väggskenan är upprättad i 90°?

Tack på förhand för hjälp:)

M Melker Kostic skrev:
Nu ska jag börja bygga mitt kök från Ikea, och jag skulle behöva lite rådgivning gällande hur jag ska tänka med vinklar och så. Mitt kök är I format och jag har en fristående kyl som kommer stå i hörnet. Då hörnet inte är 90° utan snarare 92° tänkte jag om jag bara kunde se till att passbiten mellan kylen och väggen kunde vara sågad med en vinkel eller om jag behöver ha distanser så att väggskenan är upprättad i 90°?

Tack på förhand för hjälp:)
För att förtydliga är det I inte L

M Melker Kostic skrev:
tänkte jag om jag bara kunde se till att passbiten mellan kylen och väggen kunde vara sågad med en vinkel eller om jag behöver ha distanser så att väggskenan är upprättad i 90°?
Lite svårt att tyda. Du har ingen ritning?

K Kane skrev:
Lite svårt att tyda. Du har ingen ritning?
Självklart!

• Översiktsvy av en köksritning från IKEA utan luckor, med mått i millimeter och markerade köksmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksritning med måttangivelser och utan luckor, inklusive placering av apparater och bänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Är det alltså hörnet bakom kylen som är 92 grader istället för 90? Det kan väl i så fall inte vara särskilt svårt att hantera med en korrekt utformad passbit? Eller missförstår jag dig?

Det stämmer! Det är första gången jag renoverar så jag ville bara vara på den säkra sidan. Tack för hjälpen!

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
M Melker Kostic skrev:
Självklart!
Då är det ju bara en anpassning av passbiten #1 som krävs. Om det behövs, kan du inte klara dig utan passbit?
Jag blev förvirrad av ditt tidigare inlägg om väggskenan.

K Kane skrev:
Då är det ju bara en anpassning av passbiten #1 som krävs. Om det behövs, kan du inte klara dig utan passbit?
Jag blev förvirrad av ditt tidigare inlägg om väggskenan.
Utan passbit finns det en risk att kylskåpsdörren inte går att öppna helt. Om man inte accepterar att ha en springa in mot väggen då förstås.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I det fallet med fristående kylskåp sätter man normalt sett inte en passbit utan lämnar det öppet så det istället går lätt att hålla rent.
Springan kommer alltså att vara olika mått bak respektive framme men det är ju inget man kommer se.

Räkna ut hur mycket det behövs för att kunna öppna dörren helt och montera upp skåpen efter det och sen är det bara att skjuta in kylskåpet så det står mot inredningen.

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
B BearTheFear skrev:
Utan passbit finns det en risk att kylskåpsdörren inte går att öppna helt. Om man inte accepterar att ha en springa in mot väggen då förstås.
Ja, det blir det ju med 92 graders hörnvinkel för man ju ha kylskåpet rätt mot bänken.

• Gilla
Melker Kostic
  • Laddar…
såga till en passbit sätt den 90 grader och använd fog

• Gilla
Melker Kostic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.