389 läst · 11 svar
389 läst
11 svar
Bygga hus via hustillverkare i Skåne
Hej, vi står inför ett husbygge som ska sätta igång 2025 i Skåne. Vi har tagit in offerter från Willa Nordic, Intressanta Hus och Rörvikshus.
Det skiljer mycket i pris mellan högsta och lägsta offert.
När man researchar är det lätt att bara hitta omdömen från missnöjda kunder. Jag är intresserad av att höra både av ris och ros av samtliga tre tillverkare. Har ni något att dela?
När man researchar är det lätt att bara hitta omdömen från missnöjda kunder. Jag är intresserad av att höra både av ris och ros av samtliga tre tillverkare. Har ni något att dela?
Jag är arkitekt som jobbar mycket med villor, så jag är ju kanske inte helt opartisk i frågan, men jag har ritat flera hus där jag eller kunden tagit in offerter från WN och IH. Jag upplever de som hyfsat likvärdiga i kvalitet och pris, men inte som speciellt prisvärda. De har en hyfsat hög grundstandard och helt okej husmodeller, men som vanligt med hustillverkare så blir det lätt dyrare än vad man tänkt. De flesta av våra hus byggs av mindre totalentreprenörer, vilket ger mer kontroll och bättre resultat för pengarna.
De flesta hustillverkare levererar en byggsats eller materialsats, sedan tecknar du ett andra avtal med de som faktiskt ska bygga huset. Ett upplägg som upplevs som tryggt men där många saker riskerar att falla mellan stolarna, och finishen och standarden inte alltid blir som man tänkt. Självklart fungerar det jättebra i många fall, men inte alltid. Det gäller att ha koll på vad och hur man vill ha det och se till att alla underlag är som ni vill ha det innan kontrakt skrives, vilket inte alltid går, och inte är så lätt som lekman.
Med det sagt så upplever jag WN och IH som seriösa och på det stora hela bra, men de är inte alltid rätt person för jobbet, beroende på plats, tomt och vad man är ute efter. Rörvikshus har jag ingen erfarenhet av.
Vill ni köpa en färdig husmodell eller vill ni rita något specifikt för er?
De flesta hustillverkare levererar en byggsats eller materialsats, sedan tecknar du ett andra avtal med de som faktiskt ska bygga huset. Ett upplägg som upplevs som tryggt men där många saker riskerar att falla mellan stolarna, och finishen och standarden inte alltid blir som man tänkt. Självklart fungerar det jättebra i många fall, men inte alltid. Det gäller att ha koll på vad och hur man vill ha det och se till att alla underlag är som ni vill ha det innan kontrakt skrives, vilket inte alltid går, och inte är så lätt som lekman.
Med det sagt så upplever jag WN och IH som seriösa och på det stora hela bra, men de är inte alltid rätt person för jobbet, beroende på plats, tomt och vad man är ute efter. Rörvikshus har jag ingen erfarenhet av.
Vill ni köpa en färdig husmodell eller vill ni rita något specifikt för er?
Tack för din insikt och dina erfarenheter. Vi har tagit fram ett arkitektritat hus och står nu inför valet av entreprenör. Anledningen till att vi har vänt oss till hustillverkare är att vi vill att projektet ska sköta sig självt i så stor utsträckning som möjligt. Samtidigt pratar vi även med en firma som bygger i lösvirke för att se vilka alternativ som finns.
Vi uppskattar din input om WN och IH och deras kvalitet och pris. Det är bra att veta att de har en hög grundstandard, även om det kan bli dyrare än förväntat. Vi är medvetna om att det kan vara fördelaktigt att arbeta med mindre totalentreprenörer för bättre kontroll och resultat.
Vi har också märkt att det är svårt att få fram opartiska omdömen både av hustillverkare och lösvirkesbyggare, vilket gör beslutet ännu mer utmanande. Vi kommer att noggrant överväga våra alternativ och se till att alla underlag är på plats innan vi skriver kontrakt. Tack igen för dina råd och din tid.
Har du några bra tips på hur man kan få opartiska omdömen om byggfirmor? Om de inte finns med på några forum på nätet, anlitas av högt ansedda arkitekter och har god ekonomi, antar jag att det är ett bra företag. Alla referenser de själva lämnar kommer ju att vara fördelaktiga för dem.
Vi uppskattar din input om WN och IH och deras kvalitet och pris. Det är bra att veta att de har en hög grundstandard, även om det kan bli dyrare än förväntat. Vi är medvetna om att det kan vara fördelaktigt att arbeta med mindre totalentreprenörer för bättre kontroll och resultat.
Vi har också märkt att det är svårt att få fram opartiska omdömen både av hustillverkare och lösvirkesbyggare, vilket gör beslutet ännu mer utmanande. Vi kommer att noggrant överväga våra alternativ och se till att alla underlag är på plats innan vi skriver kontrakt. Tack igen för dina råd och din tid.
Har du några bra tips på hur man kan få opartiska omdömen om byggfirmor? Om de inte finns med på några forum på nätet, anlitas av högt ansedda arkitekter och har god ekonomi, antar jag att det är ett bra företag. Alla referenser de själva lämnar kommer ju att vara fördelaktiga för dem.
Alla som lämnar omdömen är väl partiska tänker jag, sen kan ju omdömen på nätet vara svåra att lita på, så jag förstår att det kan kännas svårt. Men har byggfirman inga problem med att lämna referenser till tidigare kunder och du kan prata med dem och kanske till och med komma och titta på deras hus eller projekt så är det ju alltid bra, och finns det gott om referenser så tänker man ju att chansen att man inte kommer överens blir mindre, men visst, det är klart man inte refererar till någon som inte är nöjd. Sen får man väl kolla upp ekonomin i företaget osv som du säkert vet. Magkänslan och personlig kontakt är inte att underskatta.
Ibland när vi ritar något som inte är helt standard (för att kunden, projektet, tomten eller andra omständigheter kräver det) så kan vissa hustillverkare helt enkelt inte leverera det. Vissa vill heller inte jobba med andra leverantörer än de som de har avtal och därmed stora rabatter med, vilket kan ställa till det gällande fönsterstorlekar osv, men det går ju ofta att lösa på olika sätt. Detta är ju frågor som förhoppningsvis kommer upp i offertskedet.
Var i Skåne skall ni bygga?
Ibland när vi ritar något som inte är helt standard (för att kunden, projektet, tomten eller andra omständigheter kräver det) så kan vissa hustillverkare helt enkelt inte leverera det. Vissa vill heller inte jobba med andra leverantörer än de som de har avtal och därmed stora rabatter med, vilket kan ställa till det gällande fönsterstorlekar osv, men det går ju ofta att lösa på olika sätt. Detta är ju frågor som förhoppningsvis kommer upp i offertskedet.
Var i Skåne skall ni bygga?
Så gjorde jag. Efter lång diskussion med en av de i tråden nämnda hustillverkarna kom jag ingen vart. Det blev mindre lokal byggare här i Skåne som sammanfördes med min stockholmsarkitekt och resultatet blev mycket bra. Visserligen var detta för snart 20 år sedan men det blev inte bara betydligt billigare men också kvalitetsmässigt högre. Vitvaror och kamin beställde jag själv.J Johannes Hultman skrev:
Däremot tog det ganska lång tid att få tag på lämplig byggfirma.
Jag och frugan ska bygga nytt i Staffanstorp nästa år och håller på med LB-hus. Vi tyckte vi fått bäst bemötande från dem och ingen snorkig attityd som ett par andra givit oss.S Sanctuaryhouse skrev:Hej, vi står inför ett husbygge som ska sätta igång 2025 i Skåne. Vi har tagit in offerter från Willa Nordic, Intressanta Hus och Rörvikshus.
Det beror nog på vad du vill bygga! Men om vi snackar de lite dyrare hustillverkarna som vi nämnt tidigare i tråden, så är det nog ofta så. De billigare hustillverkarna med fula husmodeller och dåliga planlösningar ligger ju till synes mycket lägre i pris om man inte gör ett enda tillval, men då jämför vi ju olika prisnivåer och kvalitet. Sen om det verkligen blir billigare i slutändan är ju en annan femma.spikplanka skrev:
Allra billigast kan det bli om man kan projektleda en generalentreprenad själv, men det kräver både kunskap, pannben och tid, samt en arkitekt/projektgrupp som faktiskt kan leverera underlagen som krävs.
Sen behöver det ju inte vara lösvirke för att det ska vara ”billigt”, det finns ju stomleverantörer som inte försöker låtsas att de säljer in en totalentreprenad utan helt enkelt levererar och monterar en prisvärd stomme, som din entreprenör sedan färdigställer, antingen inom en totalentreprenad eller uppdelat.
Ofta tycker jag det kan vara bra att hitta en hantverkare som ni har förtroende för och sedan handla upp den stomme som de föredrar.
Lite olika beroende på vad man kommer överens om, men rent definitionsmässigt så är det ju ytterväggar och takstolar, samt ev. bärande innerväggar/stolpar. Men sen vad de olika företagen levererar skiljer sig åt. Vissa levererar i princip det ovan plus råspont och ev. panel, andra levererar tätt hus osv med fönster och yttertak..spikplanka skrev:
Tusen tack för ditt svar!
Vi bygger i södra Skåne. Tomten är ärvd och ligger, på gott och ont, i en “fashionabel ort”. Jag är inte ute efter att bygga ett billigt hus, utan ett bra. Däremot är jag misstänksam mot eventuella påslag när man bygger på en plats där marken är dyr. Jag vill vara säker på att vi betalar rätt pris för huset, och inte ett onödigt högt pris på grund av att hustillverkaren har många underentreprenörer eller för att huset byggs på en exklusiv plats.
Vi bygger i södra Skåne. Tomten är ärvd och ligger, på gott och ont, i en “fashionabel ort”. Jag är inte ute efter att bygga ett billigt hus, utan ett bra. Däremot är jag misstänksam mot eventuella påslag när man bygger på en plats där marken är dyr. Jag vill vara säker på att vi betalar rätt pris för huset, och inte ett onödigt högt pris på grund av att hustillverkaren har många underentreprenörer eller för att huset byggs på en exklusiv plats.
Liknande trådar
-
Ny expert inom entreprenad- och konsulträtt redo att hjälpa dig på Byggahus.se
Bloggkommentarer -
Riva hus för att bygga nytt men belånat med bolån - vad säger banken
Juridik -
Hur målar man ett utomhuspingisbord? Och vad skall man bygga det i?
Socialt & Projekt -
Tomt via Myresjöhus men bygga via annan husförsäljare?
Hustillverkare -
Erfarenhet av avtalsgranskning via Byggahus Advokatfirma Kriström
Juridik