Hej!

Vi planerar att bygga hus på en tomt ute på landet ca 1.5 mil från city. Finns några hus i området och närmsta granne bor ca 100 meter bort. Vi ska ha egen brunn och det har även grannarna.

Inför bygglov vill kommunen att vi ska komma in med ett prov på tjänligt vatten och ett provpumpningsprotokoll. Vi har borrat brunn ( via en firma). Vattenprovet visade på ”otjänligt vatten” med förhöjda halter av Arsenik, Krom, Nickel och Bly. Kommentaren från han som gjorde analysen av vattnet var ” Det är en rad anmärkningar med stora avvikelser.Med omsättning av brunnen lär det se helt annorlunda ut. Ett nytt prov efter ett par månaders användning kommer visa på bättre resultat”.

Vi kommer att installera ett filter.

Kommunen säger att vi ska skicka in vattenprovet och provpumpningsprotokollet. Flödet av vatten är det inga konstigheter med.

Kommunen skickar det därefter en remiss till miljö och hälsa, och där informerar de även om att vi ska ha filter. De kommer då ge ett utlåtande. Kommunen skriver att även fast det står att det är otjänligt så är det inte omöjligt att lösa med filter, vilket kommunen då tar med i beaktning inför beslutet.

Är det någon som varit i samma sits som oss? Tog det lång tid för er att få ett utlåtande? Och är det någon som haft otjänligt vatten i början men att kvaliteten sedan blir bättre eller att det går att lösa med filter? Jag är ju såklart orolig över vattnet och att våran drömbygge inte blir av.

J jawen skrev:
Det låter verkligen inge vidare, alla dessa är cancerframkallande & mycket mer.
Tvivlar även om värdena blir så mycket lägre "vid regelbunden" spolning.

Här en sida med bra info.

[länk]
Nej, jag vet. Dock har jag läst mig till att det det går att få bort det om man installerar ett bra filter.

L Lottta12 skrev:
Nej, jag vet. Dock har jag läst mig till att det det går att få bort det om man installerar ett bra filter.
Hur djupt borrade ni?

Det är lite olika tekniker att "rena/filtrera" olika ämnen, & en del "filtreringar" tar tid.
Du bör fråga hur många liter i minuten, som "filtren" kan rena (på samtliga filtrerande produkter)

Sedan kommer ni ev behöva en tank efter "reningsverket", om kapaciteten är för låg.
Sedan att underhålla hela reningsverket är av stor vikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.