jag planerar för ett litet timmerhus, avsett för gårdsbutik och litet café. Eftersom egen produktion av livsmedel kommer tillämpas är kraven höga på ventiltion, avlopp och speciellt kökets utformning. Vill också ha vedeldad bakugn och öppen spis. jag vill att byggnaden ska ha grästak och ha en gammaldags charm. är det någon som har tips om hur man ska gå till väga? har extremt låg budget. vet ni något bra företag som kan specialutforma ritningar efter liknande önskemål till rimliga priser? Vad tror ni att det kan röra sig om kostandasmässigt? (50-60m2, litet kök, 2 rum, litet förråd och toalett, avlopp+ el+ altan) Är tacksam för all information, jag kan ingenting inom husbranchen. TACK!!!:)
 
Det första du skall göra är att kontakta din livsmedelsinspektör eller liknande hos din kommun. Det är rätt sjuka hygienkrav beroende lite på vad du skall göra för ngt. Hur som helst bör du kontakta kommunen och berätta om din verksamhet för att inte riskera att lägga ut en massa pengar i onödan.
 
ja, det ställs verkligen orimliga krav som inte gynnar småskalighet. Ska träffa min kommuns livsmedelsinspektör nu på fredag. Hon har redan avrått mig att satsa på mitt projekt i befintliga lokaler då det är omöjligt att få en godkännande.
 
"Extremt låg budget" och "lokaler för produktion av livsmedel" går inte ihop. Så enkelt och tråkigt är det. Jag misstänker också att "grästak och gammaldags charm" försvårar ytterligare.

Tågordningen i en sådan process kan vara något i den här stilen:

1. Definiera vilket verksamhet som skall bedrivas.
2. Med hjälp av konsult/er utreds och fastställs vilka myndighetskrav som verksamheten medför.
3. Dessa myndighetskrav konkretiseras sedan i "dimensionerande byggnadskrav".
4. Utifrån de dimensionerande byggnadskraven utformas en förslagsritning över byggnaden. Alterativt testas inplacering av de dimensionerande kraven i en befintlig byggnad.

När det gäller lokaler för livsmedelsproduktion finns det inte en chans att du kan klara av detta på egen hand. En bra början kan vara en storkökskonsult.
 
Kostnad för 50 kvm i vanlig bostadsstandard borde hamna på MINST 750 Kkr. Tillkommer merkostnad för bakugn plus extra eldstad, det där charmiga taket och den standard som krävs för livsmedelshantering.

Precis som de andra redan svarat är projektering av kommersiella lokaler bra mycket tuffare än för ett litet egnahem. Brandskydd, arbetsmiljö, tillgänglighet för handikappade ... listan över aspekter har nästan ingen ände.

Behärskar du branschen? I annat fall kan du säkert få lite mer hum om investeringarna om du ringer runt till företagsmäklare som säljer rörelser i full drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.