447 läst · 10 svar
447 läst
10 svar
Bygga ”halv” vägg
Jag ska dela av ett rum med en vägg. Men den nya väggen kommer att fästa i en befintlig yttervägg och sedan sluta mitt i rummet för att lämna en passage. Den kan alltså inte förankras i två väggar. Till saken hör också att det är heltäckningsmatta i rummet.
Mot väggen ska jag ha förvaringsskåp, 60x60 cm.
Smidiga tips till detta bygge?
Tacksam.
Mot väggen ska jag ha förvaringsskåp, 60x60 cm.
Smidiga tips till detta bygge?
Tacksam.
Ja, jag måste ju göra hål i den.😁 jag önskar att väggen gick att göra utan att skruva i taket. Helst inte så mycket åverkan på rummet alls, och det är ju problemet. Jag förstår att det blir bäst att förankra i vägg, golv och tak. Men jag önskar att det gick att trolla på något annat sätt.K Kane skrev:
Förstår inte riktigt... Är detta en temporär vägg och det är därför du inte vill skruva i taket?R Rattan skrev:
Om ja, så kanske du kan klämma fast en ny vägg? Aldrig testat detta men jag såg en artikel om det: https://bygg.se/bygg-en-temporar-innervagg-bra-i-hyresratter/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 973 inlägg
Ja, det kan hända att jag behöver montera ner väggen längre fram. Jag ska kika på länken.V Vilse_i_Blekinge skrev:
Stort tack!
ja, det får nog bli så, misstänker jag.Matti_75 skrev:
Vi körde sådan tesa supertejp för att fästa en temporär vägg i golvet. Den satt fast som berget sen när väggen skulle bort och vi kunde lätt ha använt 1/4 av det vi gjorde.
Skruva i tak och vägg, går att lappa och fixa lätt när väggen ska bort.
Skruva i tak och vägg, går att lappa och fixa lätt när väggen ska bort.
Om du ser till att sätta den riktigt tight mellan golv och tak så blir det inte minsta problem att bara ha den skruvad i ena väggen.
Se till att du sätter reglarna så att de är i spänn när de är på plats så kommer den hållas på plats.
Se till att du sätter reglarna så att de är i spänn när de är på plats så kommer den hållas på plats.
Pressar du upp en stålregel med skum på baksidan kommer det sitta helt okej. I golvet kan du dra ner tunn tunn skruv eller spik genom mattan utan att det kommer synas när du tar bort väggen.
Du kapar träreglar med något övermått och fasar hörnen så går det bra att tvinga in den.
Mattan kommer behövas fixas till iom att den blivit ihop pressad, en mattfirma fixar det enkelt.
Du kapar träreglar med något övermått och fasar hörnen så går det bra att tvinga in den.
Mattan kommer behövas fixas till iom att den blivit ihop pressad, en mattfirma fixar det enkelt.