Hej,

Halva garaget kommer hamna under mark och min fråga är om lecablock 290mm block har tillräckligt u-värde?

Blir väl runt 0.6-0.65 vilket är högt med dagens byggstandard...

Om jag ska ha garaget uppvärmt till 18grader, märker jag då skillnad på u-värde 0.65 jämfört med isoblock på 0.25?

Isoblocken är rätt mycket dyrare så frågan är när det går "break even".

Uppvärmning är tänkt att ske med luftvärmepump.
 
Skillnaden märker du nog främst på elräkningen, inte den invändiga yttemperaturen på stenen.

Räkna ut prisskillnaden på de båda alternativen så vet du hur många kWh du får med din värmepump och kan uppskatta break even. Jag hade kört på den billigare stenen i ett garage och isolerat på andra vis, tänk till vid den nedgrävda delen bara med fukt i åtanke. En stenvägg, även LECA, känns ofta kall på grund av värmestrålningen, så att ha andra material på insidan är rätt trevligt.
 
Klumpigt utryckt av mig, syftade såklart pä elräkningen/uppvärmningskostnad.

Ok ska se om jag kan få ihop något.
 
Byggare_Bubbis skrev:
Hej,

Halva garaget kommer hamna under mark och min fråga är om lecablock 290mm block har tillräckligt u-värde?

Blir väl runt 0.6-0.65 vilket är högt med dagens byggstandard...

Om jag ska ha garaget uppvärmt till 18grader, märker jag då skillnad på u-värde 0.65 jämfört med isoblock på 0.25?

Isoblocken är rätt mycket dyrare så frågan är när det går "break even".

Uppvärmning är tänkt att ske med luftvärmepump.
Kanske inte behöver vara så mycket dyrare. För Isoblocken kan du inte ha under mark. Så det kanske inte blir så mycket dyrare med halva garaget i vanliga block och halva i iso.

Ang om du märker skillnad. 18 grader är ju 18 grader oavsett så du märker ingen skillnad så, förutom på uppvärmningskostnaden.

När det är -20 ute och +18 inne så "förlorar" du per m2 vägg >

Vanligt block 290 mm = 0,65x1x38= 24,7 W/m2
Iso 390 = 0,25x1x38= 9,5 W/m2
 
  • Gilla
Oasis
  • Laddar…
Räknade lite på det...
Uppvärmningsbehovet med lecablock blir ca 3900kwh och med isoblock ca 1500kwh.

Kostnaden för isoblocken blir ca +13-15000kr i materialkostnad. Tar då ca 5.5-6år att må break even.

Eller installerar jag en luftvärmepump med cop på 3-5.
 
Jag tycker U-värdena verkar lite höga. Jag brukar räkna med halva isoleringsförmågan hos vanlig leca jämfört med mineralull.

Bästa ekonomin får man nog med vanlig lecasten i väggarna och sedan en överdriven isolering i taket istället. Viktigt med isolering även under plattan. Lecastenen skall putsas på båda sidor för att betraktas som tät. Den del av väggen som ligger under mark kan med fördel även isoleras på utsidan.
 
Är det nackdel med lecasten till innerväggar? Ska man köra trästomme på det över mark?
 
Det är absolut ingen nackdel med lecasten till innerväggar under förutsättning att man putsar dem så de blir täta.
 
  • Gilla
Nordgården1927
  • Laddar…
Ska lecablocken putsas på in och utsida om man ska ha panel samt platonmatta på utsidan? Räcker det att "slamma" utsidan då?
 
justusandersson skrev:
Det är absolut ingen nackdel med lecasten till innerväggar under förutsättning att man putsar dem så de blir täta.
Varför måste innerväggar vara täta? Webers anvisning säger att man kan ha dessa obehandlade om man vill.

Byggare_Bubbis skrev:
Ska lecablocken putsas på in och utsida om man ska ha panel samt platonmatta på utsidan? Räcker det att "slamma" utsidan då?
Slamning både ut och invändigt. Samt smygar.
 
Redigerat:
Om nu garaget är (delvis) under mark, då spelar det väl väldigt stor roll var man bor?

Om det är -18 ute och +4 i marken så vet jag inte riktigt hur beräkningarna ska ske iofs men finns det inget man bör ha i åtanke här? :)
 
stefancrs skrev:
Om nu garaget är (delvis) under mark, då spelar det väl väldigt stor roll var man bor?

Om det är -18 ute och +4 i marken så vet jag inte riktigt hur beräkningarna ska ske iofs men finns det inget man bör ha i åtanke här? :)
Jo visst är det så. Man får räkna all area nedan mark med en annan Delta T. T.ex som du skriver ett delta T på 14°C under mark och ett delta på 38°C ovan.
Därför effektbehovet brukar vara mindre i källare på vintern.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
I Webers anvisningar för lecasten står tydligt att väggar som är en del av klimatskärmen skall behandlas på både ut- och insida. Bland annat för att få väggarna lufttäta. Sedan finns det lite olika alternativ för utförandet.
 
justusandersson skrev:
I Webers anvisningar för lecasten står tydligt att väggar som är en del av klimatskärmen skall behandlas på både ut- och insida. Bland annat för att få väggarna lufttäta. Sedan finns det lite olika alternativ för utförandet.
Jag hajjade fel, trodde du menade "innerväggar", förstod inte att du menade ytterväggar invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.