2 011 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Bygga garage med betongväggar ?
Ska bygga ett enkelgarage i dubbelgaragestorlek, 6.25 * 8 meter. Platta med några rör för värme i är tilltänkt och kommer väl dyka upp inom några veckor. Nu till min fundering, har blivit rekommenderad Bewi byggsystem som bygger på att man sätter upp formar med ca 12cm cellplast på ut och insidan för att sedan gjuta betongväggen i mitten. Träfasad snickras på utsidan cellplasten genom att plastreglar gjuts in i betongen/cellplasten. Denna konstruktion ska då ge ett bra U-värde och vara snabb att bygga. Men, jag är ju från norrlands inland och har ju alltid tänkt att man bara kan bygga med trä!
De fördelar jag kan tänka mig är, stabilt, bra u-värde, snabb byggtid, prisvärt/iom färdigisolerat etc?
Samtidigt som nackdelarna kan vara, kräver bättre planering av rör/el/öppningar etc. Fukt/väder/vind här i vårat vinterland ? Svårare att förändra i efterhand...kräver kraftigare dim. platta ?
Kan ni hjälpa mig reda ut detta, ge mig era tips och tankar om vad som är att föredra!
De fördelar jag kan tänka mig är, stabilt, bra u-värde, snabb byggtid, prisvärt/iom färdigisolerat etc?
Samtidigt som nackdelarna kan vara, kräver bättre planering av rör/el/öppningar etc. Fukt/väder/vind här i vårat vinterland ? Svårare att förändra i efterhand...kräver kraftigare dim. platta ?
Kan ni hjälpa mig reda ut detta, ge mig era tips och tankar om vad som är att föredra!
Ok, du menar alltså tanken betongväggarna eller allt tillsammans, har du några siffror eller är det helt enkelt en "dyr" lösning? Av han som rek. lösningen fick jag nästan uppfattningen att man kom undan billigare/smidigare än med en träkonstruktion inräknat material samt timpenning för resning av stommen. Är det kanske betongen då som kostar eller är det elementen också?
Det är kort och gott en MYCKET dyrare konstruktion jämfört med traditionell trästomme. Är det inte något speciellt du är ute efter som denna konstruktion kan hjälpa dig med så tycker jag du ska glömma den idén helt. Tex om du ville ha ett betongbjälklag ovanpå garaget som en extra våning eller så, då kan man behöva använda andra lösningar.
Det är inte ens värt besväret att fråga efter priser.
Det är inte ens värt besväret att fråga efter priser.
Inget besvär alls med priset, dock inte för Bewi utan för Dorotherm. Funderar själv på att använda dessa "legoklossar" och har av den anledningen fått prisuppgift. Finns i 2 bredder, 250 eller 350 mm bredd. Pris/ m2 450:- resp. 650:- Tillkommer 150 liter betong/m2 samt armeringsjärn.
Liknande trådar
-
Bygga om garage och funderar på isolering.
Isolering -
Är det värt att bygga garage vid sidan om totalentreprenad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygga golv på asfalt i garage
Golv -
Bygga carport intill garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
HJÄLP mig att bygga garage
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design