Hej gott folk.

Jag är i start fasen på vårt garage bygge och har en del frågor / funderingar som jag gärna vill ha svar på.

Info om garaget.
Utvändiga mått 7.35x7.35
Takvinkel 25 grader
Garaget ska muras upp med leca block med mått B25xH25xL50, utanför detta ska det monteras träfasad (stående lockpanel)

Fråga 1
Entreprenören har frågat mig om vilka mått grunden ska ha.7.35x7.35 är väl utvändiga fasad måttet? Hur ska jag tänka här för att grunden ska få rätt mått så att leca murväggen blir kant i kant med grunden.
Hur tjock trävirke ska jag använda mellan panel och leca vägg?

Fråga 2
Utvändiga takmått. Är det dessa jag ska utgå från för att beställa takstolar? Eller hur långt ut bör takstolen hamna från fasaden.

Det kommer att dyka upp flera frågor så fort jag kommer igång med bygget.
Grunden blir gjuten inom 3-4 veckor.

Var hittade du måttet 7,35?

Det glömde jag säga. Jag har fått ritningar från en garage tillverkare som vi skulle köpt garaget ifrån.
Detta är det sökt bygglov på.. Vi är väl nöjda med både mått och design men väljer och bygga det själv.

Så därför är måttet 7.35. Är detta mått väldigt negativt storleks mässigt?

7350 - ((2x21 + 28) x 2) = 7210.

Plattan skall alltså vara 7,21 x 7,21. Förutsättningarna är spikregel 28mm och panel 21mm.

vectrex skrev:
7350 - ((2x21 + 28) x 2) = 7210.

Plattan skall alltså vara 7,21 x 7,21. Förutsättningarna är spikregel 28mm och panel 21mm.
Tusen tack för ditt svar. Jag såg att panelen skall vara 22mm + 22mm

kimmo_thn skrev:
... Så därför är måttet 7.35. Är detta mått väldigt negativt storleks mässigt?
Det tror jag inte, jag blev bara förbryllad av att du hade ett mått men inte visste nåt mer.

Jag är tacksam för alla kommentarer och synpunkter jag får.

Nästa fundering är grunden. Detta blir L kantelementer från grundmäklarna.
Blocken jag ska använda är av typ leca block med PUR isolation i mitten.
Leca stenarna har bredden 82mm leca (86mm pur) 82mm leca.
Blocket är klassat som 5kN tryckstyrka

Min fråga blir då. Denna yttersta del på plattan/kant elementen är väl av cellplast? Ser ut och vara så på deras hemsida. Undra om blocket bör ligga hela vägen ut till plattans ytterkant då den yttre blockhalvan kanske blir vilande på cellplast medans den indre delen hamnar på betongplattan. Då försvinner väl halva styrkan på blocket om takkonstruktionen/takstolen får en tung belastning som trycker på lite extra på den yttre delen av blocket.

Har någon funderat på detta nångång?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser en sådan iso block ut

Här hittade jag en bra bild på L kantelement från dom. Läste i en annan tråd att någon haft problem och fästa syllen med expanderbult då själva cellplasten gick unifär 5cm in från kanten innan betongen började gradvis bli tjockare.
image.jpg
Skapa konto

Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig? Jag är orolig för att kanten på grunden ska ge med sig om det blir för höga belastningar på väggen. Bifogar en bättre ritning på L-kantelementen hamnar i gjutningen. Tänk er att den yttre leca delen som är 82mm tjock kommer endast stå med 32mm på gjutet betong.
image.jpg
Skapa konto

Tillverkaren av kantelementen bör kunna svara på dina frågor.

Min helt okvalificerade gissning är att muren ska stå jämnt med skarven mellan isolering/gjutning enligt bilden ovan. Ska du bygga högt och tungt lär det knappast vara till nackdel att ytterligare dra in muren, så att den helt står över kantbalken. Men då behöver du kanske tjockare spikreglar, så inte fasaden slutar innanför putsen?

Vidare tror jag att någon form av murbruk är mer lättarbetat än expanderbult i ditt fall ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.