Vi har precis köpt hus och håller på med renoveringar för fullt. Ska bygga igen en dörr till vårt sovrum då tyckte min andra halva att det skulle bli snyggt med ett fönster i den gips väggen. Själva dörr igensättningen är inga problem men hur gör jag med fönstret? Fönstret ska inte vara fyrkantigt utan med båge uppe.

Du skriver "fusk-fönster", menar du att det ska vara ett infällt fönster från ena sidan, men vägg på andra sidan eller att det ska vara ett fönster genom hela innerväggen?

”fönstret” ska var genomgående och utan glas. Kanske skulle beskriva det som ett valv i miniatyr istället. Min fundering är hur jag ska få gips skivorna på bägge sidor i samma form, sticksåg genom bägge i ett svep?

Ah!
Gips är ju lätt att kapa, så jag skulle nog göra en mall i masonit eller liknande och sedan helt enkelt skära ut det med en mattkniv. Samma mall på båda sidor så blir det ju lika.

Eller helt enkelt bara göra ett hål rakt igenom väggen, sätta en pinne eller skruv i det med ett snöre som är radien på bågen du vill göra. Rita upp bågen, skär ut med kniv eller såg utmed strecket.

Sedan får du fundera på vad du vill sätta för att "täta" hålet. Det går ju att sätta en remsa masonit som böjer sig snyggt utmed bågen, eller helt enkelt skruva dit lite klossar här och där och lösa resten med spackel. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.