D
Tänke börja planera för en friggebod med bastu, inkl. omkldningsrum med dusch och VVB.

Tanken är att hela friggan ska vara isolerad men ett alternativ skulle kunna vara att bara "teknikrummet" med pump VVB och vattentank är isolerat och uppvärmt. Då kanske bara det rumemt skulle kunna isoleras med cellplast i efterhand.

Funderar på giolvet. Skulle absolut vilja ha ett springgolv, typ trall eller liknande men det fungerar ju inte om golvet ska vara isolerat. Är då plastmatta det alternativet som finns? Känns lite tråkigt att lägga plastmatta i en frigga bland tallarna. Kan man lägga plastmatta och sedan typ balkongplattor i trä påmattan?

D Derbyboy skrev:
Tanken är att hela friggan ska vara isolerad men ett alternativ skulle kunna vara att bara "teknikrummet" med pump VVB och vattentank är isolerat och uppvärmt. Då kanske bara det rumemt skulle kunna isoleras med cellplast i efterhand.
Ett isolerat uppvärmt teknikrum är en utmärkt ide, men att isolera med frigolit efteråt är svårt att få bra, regla och isolera teknikrummet det första du gör så pump och beredare inte fryser sönder. Jag själv hade valt mineralullsisolering men det är ju en smaksak (och ekonomisk fråga)

D
Då kan jag bara regla upp väggarna som vanligt cc 60 och vid teknikrummet kör jag isolering, samma sak gällnde golvet. Bara trossbotten vid teknikrummet.

Jag byggde oisolerat med vindpapp under panelen, men la nån dm isolering i taket och körde trallgolv med glipor.

D
Det är ju så jag exakt vill bygga. Klädde du invändigt med panel?

D Derbyboy skrev:
Bara trossbotten vid teknikrummet.
Inte funderat på isolerad betongplatta i teknikrummet?

D
Vad skulle fördelen vara?

Jag hade tänkt mig bygga hela stugan på plintar.

Den kommer ligga lite illa till vad gäller tillgänglighet. Svårt att padda och få dit större mängd makadam mm så jag har hela tiden tänkt plintar.

D
Teknikrummet blir ”bara” ca 140x180cm

Edit: tänker att om jag gör en trossbotten under teknikrummet kan jag sätta golvbrunn och plastmatta.

Om du ska ha dusch, hur tänkte du med avlopp?

D
Första tanken va kabin, duschkabin. Inte jättekul. Särskilt inte när det är bräckts vatten. Kommer se ut som fan ganska snabbt.

@fribygg har fått mig på andra tankar.

Isolerat teknikrum i övrigt endast isolerat tak.

Det är ett fritidshus. Vi använder bräckts vatten för dusch. Vi är där två veckor över jul/nyår annars bara helger. Vill kunna bada bastu och duscha när vi är där på helgerna. Tänker att jag kan värma upp en isolerad bastustuga (duschdelen) med el och spillvärme från bastuagregatet även om det är oisolerat, bara över helgen.

Kanske tänker fel

D
Har jag springgolv, dvs inte isolerat golv så är jag ju lite friare när det kommer till duschytan. Har någon tanke på att gjuta något kanske.

D Derbyboy skrev:
Teknikrummet blir ”bara” ca 140x180cm

Edit: tänker att om jag gör en trossbotten under teknikrummet kan jag sätta golvbrunn och plastmatta.
Javisst, kan du svetsa mattan själv?
En liten gjuten betongplatta med ordentlig isolering under tror jag du fixar utan att leja in yrkesmän.

D Derbyboy skrev:
Jag hade tänkt mig bygga hela stugan på plintar.

Den kommer ligga lite illa till vad gäller tillgänglighet. Svårt att padda och få dit större mängd makadam mm så jag har hela tiden tänkt plintar.
Det brukar vara enklast och billigast, det enda problemet blir då att få vattnet in i teknikrummet frostfritt.

D
Jo så är det men i mitt fall blir det inga problem. Jag pumpar upp vattnet med pump som ligger i havet. Så det krävs handpåläggning varje gång. Tänkte ställa två IBC 300L i ”teknikrummet” som jag då manuellt fyller.

D
F fribygg skrev:
Javisst, kan du svetsa mattan själv?
En liten gjuten betongplatta med ordentlig isolering under tror jag du fixar utan att leja in yrkesmän.
Nej inte svetsa men kanske kan lära mig. Borde ju gå att få till tycker jag…. Fyra hörn och en golvbrunn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.