Hej,

ska bygga om mitt förråd, den ligger i hörnet av en radhusområde. Tomten är liten och det är trångt.

lite rörigt vem som bekostar vad och vill reda ut vem som bekostar ansvarar för vad.

min granne har en altan som är fäst i min förrådsvägg med en bärlina. Vem ser till att den fäst korrekt på nya alternativt görs med plint istället på det hörnet? Det finns inget godkännande åtminstone skriftligt att den lösning var okej från början. Vem betalar?

samma granne har också packat sin mark under altanen så vattnet rinner mot mitt förråd och orsakar fuktskador. I den befintliga förrådet är det inga problem men i mitt kommande förråd vill jag inte ha det problemet. Om han inte justerar kan jag göra något?
Rent tekniskt kanske jag kan ha något som gör att vattnet åtminstone lutade eller någon typ av skiva som tål fukt på den sidan? Har ni några tankar ni kan hjälpa mig med. Vem betalar?

Nu när jag bygger om skulle jag vilja öka höjden en aning samt något större (såklart inom friggebodsreglerna.) måste man ha nytt godkännande då eller gäller det bara om man är precis inom samma mått som tidigare?

Claes Sörmland
V VetarN skrev:
min granne har en altan som är fäst i min förrådsvägg med en bärlina. Vem ser till att den fäst korrekt på nya alternativt görs med plint istället på det hörnet? Det finns inget godkännande åtminstone skriftligt att den lösning var okej från början. Vem betalar?
Det finns ingen strikt uppdelning utan ni får komma överens om en bra lösning. Du har så att säga ingen rätt att sabotera grannens altan. Enklast är väl att förklara för grannen vad du vill göra och börja diskutera lösningar och vem som gör vad. Enklast är väl om grannen tar ansvar för sin altans grundläggning och ser till att den ligger på hans sida om fastighetsgränsen och står fritt från din byggnation. Det är alltid knepigt att gå in och peta i andras konstruktioner, blir så lätt konflikter om utföranden.

V VetarN skrev:
samma granne har också packat sin mark under altanen så vattnet rinner mot mitt förråd och orsakar fuktskador. I den befintliga förrådet är det inga problem men i mitt kommande förråd vill jag inte ha det problemet. Om han inte justerar kan jag göra något?
Rent tekniskt kanske jag kan ha något som gör att vattnet åtminstone lutade eller någon typ av skiva som tål fukt på den sidan? Har ni några tankar ni kan hjälpa mig med. Vem betalar?
Om det inte finns en gemensamhetsanläggning för dagvatten som ni delar på så ansvarar varje fastighetsägare för sitt dagvatten. Att lite vatten rinner in över tomtgränsen är nog svårt att stoppa i ett radhusområde så det får man leva med. Enklast här är kanske att be grannen justera sin marklutning och samtidigt överväga en dräneringsledning i ett grusdike som tar vattnet som rör sig över marken. Lägg inte friggeboden dikt an mot tomtgränsen om du vill ha sådan dränering för då måste den hamna på grannens fastighet. Och det kanske inte grannen vill.

V VetarN skrev:
Nu när jag bygger om skulle jag vilja öka höjden en aning samt något större (såklart inom friggebodsreglerna.) måste man ha nytt godkännande då eller gäller det bara om man är precis inom samma mått som tidigare?
Ja du behöver ett grannegodkännande för just den friggebod som du bygger inom 4,5 m från gränsen. Det finns inga generella godkännanden enligt PBL.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.