Sisådär 10 000:-/månad

Mycket beror på om ni lägger kontanter och hur ni fördelar räntor och amortering på lånen.

På min hemsida finns en enkel kalkyl som ni gärna får använda för att räkna lite fram och tillbaka, annars har de flesta bankerna liknande kalkyler.

Ja Petra det är rimligt! 8)

Mycket är beroende på hur stort ekonomiskt utrymme man vill ha efter att ha betalat bostadens kostnad. Vill man resa mycket, ha två stora bilar, vill vara med på många aktiviteter (tennis, golf...) etc då kan det givetvis bli svårt men har man få övriga kostnader kan bostaden givetvis få kosta lite mer.

Summeringen blir att det beror på familjen och vad de prioriterar.

Vi ska bygga med en beräknad produktionskostnad på lite drygt 1,7 MSEK. Våran årsinkomst är ca 500 000 SEK. Vi klarar det enligt våra kalkyler även om bottenlånen skulle ligga på drygt 7% ränta. (Räknar då med 100 000 kontantinsats).

10000 :- / månad tyckte jag lät för mycket, men du kanske menar inkl amortering ?? Vi byggde för betydligt mer och har efter skatteavdrag en lägre boendekostnad.

Det enklaste är att ni går till banken och låter dem göra en kalkyl. En bra bank ser till att er kostnad beräknas på värsta scenariot och så att ni ändå kan "leva", dvs har råd med nöjen mm. Detta ska inte kosta er någonting.

Lycka till!

DoJz skrev:
10000 :- / månad tyckte jag lät för mycket, men du kanske menar inkl amortering ?? Vi byggde för betydligt mer och har efter skatteavdrag en lägre boendekostnad.
Mycket beror på hur mycket man amorterar och vad man tar med som driftkostnad. Mitt inlägg syftade nog mest till att ge ett pris som iaf inte är för lågt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.