P
Har bytt ett fönster och behöver göra en en ny fönstersmyg. Då fönstret från Norrländska kulturfönster har ett 10x10mm salningsspår funderar jag på att limma ihop 2st 10mm mdf skivor och låta den ena vara ca 8mm bredare så att den blir som en spont att passa in i salningsspåret. Alternativet är att ta fram fräsen och fräsa till en spont på en 16mm mdf istället. vad tror ni blir bäst?
 
16mm kan du ju köra runt hela fönstret och det är ju en fördel att bara behöva köpa en skiva. Jag skulle fräsa ett spår i 16mm skivan, det är ju lätt gjort.
 
Jag har bara monterat fönster med spår en gång och då var salningen lika bred som spåret (10mm), längst/sist ut var det på limmat en "klack" av trä som man kunde spika listen emot. Det var inte mdf utan vanlig plywood som salning.
Man sågade till skivorna och passade in dem in i salningsspåret så att listen blev slät, dvs de behövde inte bottna i spåret.
 
Gör urfräsningen/förskjutningen ca 20 mm istället. Mät smygdjupet inifrån falsen och ut till väggen i bägge ändar av fönstret hitta ett medelvärde och stryk på lim på smyfen, knacka in smygen tills den livar med vägg.
Superbra sätt när fönster eller vägg lutar något.
 
P
Ja lutar gör det säkert då vattenpasset nog inte var uppfunnet när vårt hus byggdes :)
Tack för tipsen, ska försöka ta tag i det i helgen.
 
P
Hann göra en del idag. Återstår lite spackling och latexfog samt foder runt om. Funderar på att sätta en list eller mdf remsa undet fönsterbrädan så den ser lite kraftigare ut.
 
  • PB126714.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB126715.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!

Ja det skulle se bra ut att montera en list i framkant för att lura ögat lite grann.

Vad finns i "lådan" under fönstret?
 
P
Ah det är bara en synvilla. Väggen är helt rak och det finns heller inget element därav valet av fönster med isolerglas innerst, 2+1 kopplat.
 
P
Misstänker att de kostar mer än 65:- som mdf bitarna gick på :)
Men tid är också pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.