Hej.

Om man ska bygga ett garage på arrenderad mark känns det bäst om det är flyttbart.
Vad tror ni om följande lösning?
Garaget är 9,6x6,5m och består av fyra moduler som mäter 2,4x6,5m.
Modulerna bultas ihop i takstolar och väggreglar. Ifall man skulle behöva flytta kan man skruva bort panel och innerskivor vid skarvarna, ta bort takplåtar, kapa läkt och skära upp takpapp etc. Sedan lasta modulerna på lastbil.

Detta är bara en skiss, takstolar etc ska inte se ut sådär, men ni förstår idén hoppas jag?

Vad säger ni om detta?

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=15r0heg&s=8#.U5qWWmJ_u9E
 
Totte_S
Det svåra blir väl att lösa golvet, eftersom de flersta garage står på en platta eller en rad lecablock. Går ju att sätta motsvarande bjälklagsreglar i nederkant av väggen den dag det är dags att flytta.
Men flyttat hus har man gjort i många år, så om du tänker tanken redan innan du bygger så bör det ju underlätta.
 
Kunde inte öppna länken...hur högt är det tänkt att vara invändigt?
Hur länge kan/får/vill du arrendera?
 
Är det ett varm- eller kallgarage?
 
Ja golvet är ju ett problem. I första hand hade jag tänkt använda det som lättare verkstad så ett träbjälklag skulle ju fungera. Billigare än att gjuta en platta också.

Höjden på väggarna har jag tänkt 2800-3000mm och ett flackt tak, max 22 grader, helst 14.
Nuvarande avtal löper ut 2036, men grejen är det att jag bor i lägenhet just nu och trivs rätt bra med det då jag även har ett sommartorp 30 mil bort.
I framtiden, säg kanske om tio år, lär det bli aktuellt att köpa någon tomt.
Jag behöver ett garage, men är inte i läge att köpa tomt just nu alltså.

Tänkte isolera det så man kan få upp värmen lite då man är där och grejar, men inget mer än så. Sommarisolerat kanske man kan säga.
 
Är det inte lättare att gå ihop med ett par kompisar och hyra ett garage eller hyra ett själv.?
 
Kanske lättare att bygga vanliga väggblock...lätt att bygga och lätt att riva....
 
Då och då har jag sett att det dykt upp garagebyggnader i plåt som gått att montera och demontera.
Typ detta.

2689767303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller denna.
1574470385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.