Har frågat frågat över 20st flotte tillverkare men många kan inte tillverka en 10x6m stor flotte, så även om jag inte har fått svar från alla så vill jag förbreda mig för det värsta och börja förbreda mig att göra det själv.

Så jag undrar om ni vet hur själva ramen tillverkas? Jag känner mig sjukt osäker på att just bygga flotten min husbåt kommer ligga på. Något fel så är jag rökt q(;^;)p men det alltid bra att ha en plan B

så här ser grunden till huset ut(delen som ligger på själva flotten)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/BILDP%C5%20UNDERDEL.jpg
Den är 7800x5800mm och jag undrar om konstrukturen är tillräcklig stark att förlänga till 10x6m och använda som flotte? det är impr AB 195x45mm virke men man byter ut det till A klassat impr virke.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Som du säger: Något fel så är du rökt...
Vänta till du hittar en passande pråm i stället för att bygga en själv.
 
Det finns M klassat virke för marint bruk.
 
Har sett folk bygga flottar av petflaskor så du kan nog göra lite som du vill. Men som sagt, en i betong borde kännas bäst. Eller varför inte, köp en båt direkt istället.
 
husbåt skrev:
Den är 7800x5800mm och jag undrar om konstrukturen är tillräcklig stark att förlänga till 10x6m och använda som flotte? det är impr AB 195x45mm virke men man byter ut det till A klassat impr virke.
Rent spontant tycker jag att den ser väldigt klen ut. Den kommer att utsättas för stora vridpåkänningar när din båt guppar i vågorna.
 
har du några idéer på hur man skulle kunna förstärka den?
 
husbåt skrev:
har du några idéer på hur man skulle kunna förstärka den?
Grövre material? Nån sorts fackverk?

Men gör det så mycket om plattformen flexar lite? Så länge plattformen kan böjas utan att brytas sönder borde väl en flexibel plattform fungera bättre än en stum.
 
Tror nog huset behöver en stabil grund.
 
om du ska bygga ett hus på det så lär det behöva vara stabilt och det ser fortfarande ut som du glömmer vad för virke du kan hitta och sen tar du ner styrkan till ca 1/4 med den sammanfognings metoden som du valt

så jag tycker du bör stryka tanken att göra det i trä utan gör det i stål och sen glasfiber och polyesterlackar du det för att täta det lite extra och minska att det kommer rosta så mycket i framtiden

men tänk dig att ska du göra det stabilt så ska det inte vara tvådimentionellt då ett papper inte är styvt på mer än en led medan en kub med samma tjocklek i materialet blir mycket mer vridstyvt och ska väggar och allt hålla så bör du göra det styvt och då är stål att föredra fast det kostar lite att bygga med

så jag tycker du bör se till att du lär dig grundläggande hållfasthet så du inte gör som din ritning visar och tar ner styrkan och styvhet till en bråkdel mot vad du kunde ha haft om du gjort rätt från början
 
miry skrev:
om du ska bygga ett hus på det så lär det behöva vara stabilt och det ser fortfarande ut som du glömmer vad för virke du kan hitta och sen tar du ner styrkan till ca 1/4 med den sammanfognings metoden som du valt

så jag tycker du bör stryka tanken att göra det i trä utan gör det i stål och sen glasfiber och polyesterlackar du det för att täta det lite extra och minska att det kommer rosta så mycket i framtiden

men tänk dig att ska du göra det stabilt så ska det inte vara tvådimentionellt då ett papper inte är styvt på mer än en led medan en kub med samma tjocklek i materialet blir mycket mer vridstyvt och ska väggar och allt hålla så bör du göra det styvt och då är stål att föredra fast det kostar lite att bygga med

så jag tycker du bör se till att du lär dig grundläggande hållfasthet så du inte gör som din ritning visar och tar ner styrkan och styvhet till en bråkdel mot vad du kunde ha haft om du gjort rätt från början
Miry tack för din kritik.

Som jag har förstå det så kan man få tag i virke upptill 6m? alla delar i konstrukturen är under 6md^_^b uderdel%20expont.jpg

Men är det ens möjligt att bygga med trä? om man använder beslag då? typ: två balkskor?
_uderdel%20expont.jpg
 
standardlängd är max 5,4m men det går nog att få fram 6m med om man försöker beställa men 5,2 och 5,4m är de längsta som brädgårdar brukar ha

och du får en starkare konstruktion med sådana beslag än att såga ut så du får en brottanvisning och en förklening som du hade från början men du bör ändå tänka på att det kommer inte bli så starkt i vridning det som du har då du behöver styva upp det och resten av påbyggnaden kommer ta en del vridning då en liten våg kommer vrida den där flotten lite så kommer det att öka så det kan bli ganska mycket som den försöker vrida i taket eller i några hörn så du får nog se på helheten och inte bara på flotten som du ritar den

men som jag sa innan så är en stålkonstruktion med stålpontoner nog att rekomendera och så hela blir ett fackverk som bär det hela och sen bygger du själva huset på utsidan eller insidan av det skelettet du får
(nog att föredra är att bygga huset innanför det då du inte får stål som har kontakt med väder eller vatten som kommer in i huset)

så har du bestämt dig hur du ska lösa det med färskvatten och avloppsvatten både grå vatten och från toa ? då det inte är en så enkel lösning om det är menat att använda den i långa perioder och låta den ligga på ett ställe så behöver du nog hjälp med avlopp, el och färskvatten
 
Den där kommer att knäckas som en pinne i mitten där du har gjort brytningen. Ska du ha en sådan konstruktion så lägg in några hela grova bjälkar i mitten som får hålla upp styvheten där du bryter av de båda delarna. Alltså några bjälkar som korsar brytningspunkten.

Sen ska man ju komma ihåg att man mycket väl kan använda huset själv som del i konstruktionen. Istället för att se de båda som två separata ting. Då blir det lättare att få det hela stabilt och hållfast. Du kan bygga inner- och ytterväggar som sitter fast förankrade i konstruktionen.

Annars får du nog tala med någon ingenjör som kan räkna/simulera lasterna. Alternativet är att överdimensionera. Att bygga modeller är nog inte att rekommendera med sånt här.
 
Har du varit vid Pampas marina i Solna och tittat? Där finns många varianter av husbåtar. Fabrikstillverkade flytande hus, inredda fartyg och flottar med hus på liknande det du skissar på. Det var länge sedan jag var där, men jag har sett flottar med bebodda hus som sett ganska bräckliga ut och som vrider sig när det kommer vågor. Det kan fungera tack vare att det inte är lika stora påfrestningar på en förtöjd flotte i en skyddad hamn som på en båt som kör genom sjö. Det kräver dock att allt ombord kan vridas lika mycket som flotten gör. Tapetserade gipsskivor är med andra ord inte att rekommendera. Om jag vore du så skulle jag glömma allt vad spikförband heter i den bärande konstruktionen. Spikförband som rör sig går upp tids nog. Då är det tråkigt att ha ett hus som är i vägen för att slå i spikarna igen.

Erik
 
Avemo skrev:
jag har sett flottar med bebodda hus som sett ganska bräckliga ut och som vrider sig när det kommer vågor. Det kan fungera tack vare att det inte är lika stora påfrestningar på en förtöjd flotte i en skyddad hamn som på en båt som kör genom sjö. Det kräver dock att allt ombord kan vridas lika mycket som flotten gör.
Jo, det var så jag tänkte. Men trådskaparen har ju egentligen inte berättat så mycket om hur du vill ha det och det är väl dumt att gissa.

När jag hör ordet "husbåt" tänker jag mig en farkost med båtskrov som ändå är lämplig för långvarigt boende. Sen finns det flytande hus som antingen är byggda på en flotte eller med ett skrov liknande detta: sketch_floating_plattform_concept_sv.jpg

Den senare typen är egentligen inte flyttbar utan förankras permanent med anslutning till el och kommunalt vatten och avlopp.

Eftersom TS tänker kosta på ett elverk handlar det väl inte om fast ankringsplats. Men den konstruktion han skissar på verkar inte vara lämpad för långfärder, så jag ser inte riktigt hur det hänger ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.