Hej, ny medlem här på forumet!
Jag vill bygga om vårt entré trappa, med regelar och trallar, också ett krav att vi kan gå upp trappan åt olika håll. Det är berg grun sen tegel, sen trall.
Är det någon som kan hjälper, hur gör jag?
Så här vill jag har det...
Tack.
Jag vill bygga om vårt entré trappa, med regelar och trallar, också ett krav att vi kan gå upp trappan åt olika håll. Det är berg grun sen tegel, sen trall.
Är det någon som kan hjälper, hur gör jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här vill jag har det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack.
Bästa svaret
Är det berg i trappan eller menar du under, längre ner?
Jag skulle ha bilat bort hela den gamla trappan och ställt 45x170 på högkant först som ytterram och sedan mellan ramen som ett rutnät.Sedan en ny mindre ram ovanpå den med rutnät. Sedan ännu mindre osv.. sen klä in allt med trall minst 28x120 helst lite grövre.
anpassa djupet på första ramen efter sista trappsteget in på farstun med grus. lägg några gamla betongplattor som stöd när du vägt in allt.
Jag skulle ha bilat bort hela den gamla trappan och ställt 45x170 på högkant först som ytterram och sedan mellan ramen som ett rutnät.Sedan en ny mindre ram ovanpå den med rutnät. Sedan ännu mindre osv.. sen klä in allt med trall minst 28x120 helst lite grövre.
anpassa djupet på första ramen efter sista trappsteget in på farstun med grus. lägg några gamla betongplattor som stöd när du vägt in allt.
Denna hade kanske passat, fråga fruganT tv1982 skrev:
Tack för ett tidigt svar!
Jag tänkte först att försöka bygga trappan övenpå den gamla, dock ert råd att ta bort den gamla helt och hållet låter faktisk bättre.
Den är betong tror jag, nu att jag har kollat extra noga.
Tror ni att en minigrävare skulle räcker eller måste jag använder borrhamare?
Jag tänkte först att försöka bygga trappan övenpå den gamla, dock ert råd att ta bort den gamla helt och hållet låter faktisk bättre.
Den är betong tror jag, nu att jag har kollat extra noga.
Tror ni att en minigrävare skulle räcker eller måste jag använder borrhamare?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Om du har en betongtrappa nu och ersätter den med en ihålig trätrappa är risken stor att du inte kommer gilla dunkandet som blir när barnen stövlar upp och ner för den. (Det borde vara möjligt att bygga en trätrappa som inte blir en stor resonanslåda men verkar sällan göras i praktiken.)
Så är det såklart men ett jäkla pyssel att anpassa sig hela tiden efter den gamla trappan som kommer bestämma alla mått odyl hela tiden.Magnus E K skrev:
En större "borrhammare" fixar det jobbet. Hyr på Bauhaus eller liknande.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Du behöver ju inte ta bort allt, tag bort så mycket som behövs för att få plats med den nya konstruktionen. kan ju tom. vara bra att ha lite betong att fästa den i.
Nu ville du ju ha trä, men ett annat alternantiv skulle kunna vara att gjuta lite mer, så du får den trappform du vill ha. Sedan kan du lägga ex. granitplattor på betongen.
Nu ville du ju ha trä, men ett annat alternantiv skulle kunna vara att gjuta lite mer, så du får den trappform du vill ha. Sedan kan du lägga ex. granitplattor på betongen.