Hej!
Tänkte skriva ner lite hur jag tänkte/gjorde med trädkojan.
Har surfat en hel del och har fastnat för ett exempel där man stödjer kojan på balkar som dras ihop runt träd.
Har köpt 2 m M20 rostfritt från Jula samt två balkar (45x170).
Borrat hål med 20mm i diameter och satte upp balkarna.
Kollade vattenpasset och drog åt muttrarna ordentlig
Fortsatte med att sätta upp de tvärbalkarna (45x120).
Satte upp även 2 balkar som sta bli stöd från sidorna.
Trallen kom näst.
Tänkte skriva ner lite hur jag tänkte/gjorde med trädkojan.
Har surfat en hel del och har fastnat för ett exempel där man stödjer kojan på balkar som dras ihop runt träd.
Har köpt 2 m M20 rostfritt från Jula samt två balkar (45x170).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrat hål med 20mm i diameter och satte upp balkarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kollade vattenpasset och drog åt muttrarna ordentlig
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsatte med att sätta upp de tvärbalkarna (45x120).
Satte upp även 2 balkar som sta bli stöd från sidorna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trallen kom näst.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Barnen är nöjda än så länge.
Har börjat bygga staket också.
Logga in
Skapa konto
Har börjat bygga staket också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fint! Någon typ av handledare, helst två, och en självstängande grind som öppnas inåt hade varit bra säkerhetsdetaljer.
Jag tvingades genomgå en utbildning nyligen, som innefattade hur man ska bygga ställningar i kärnkraftverk, och där är såna säkerhetsdetaljer viktiga. Med den kunskapen skulle jag aldrig våga lämna trappa och räcke ofärdigt på det där sättet. Men jag antar att det bara inte är klart ännu.
Jag tvingades genomgå en utbildning nyligen, som innefattade hur man ska bygga ställningar i kärnkraftverk, och där är såna säkerhetsdetaljer viktiga. Med den kunskapen skulle jag aldrig våga lämna trappa och räcke ofärdigt på det där sättet. Men jag antar att det bara inte är klart ännu.
Ja, en rejäl skruv rakt genom stammen och gott om luft runt stammen är bättre. Träd blir ju tjockare, och tillväxtzonen liksom huvuddelen av "blodomloppet" är precis under barken/nävern.pacman42 skrev:Rörande skador på träden, så titta på denna länk:
- [länk]
och på denna:
- [länk]
Liknande skador skapades av en granne till mina föräldrar genom att knyta en tvättlina mellan två björkar. Den är invuxen under trädens bark idag och träden har vuxit sämre än träden i omgivningen.
Genom att sätta ett kraftigt tryck mot stammen som begränsar man tillväxten ännu mer än genom att sätta en lina. Där kan inte trädet expandera alls. Skruvar man så har oftast trädet en förmåga att trycka ut brädan när det växer. Att borra i trädet ger andra typer av skador, jag tror dock att man med den begränsade livslängd som en koja har att skruv (av giftfri legering) in i trädstammen är bättre. Men det är min högst personliga åsikt.
Tack för alla positiva och uppmuntrande kommentarer!
Jag vill förtydliga att det här är bara en enkel trädkoja till barnen, och det finns inga ambitioner att göra nån 7 våningskoja på 22 meter av det med glas och soffor inuti, även om det bygget var jättecoolt så är det inte i min ambitionsplan.
Ville bara göra kojan till barnen som jag lovat dem, och istället för repstege fick de en enkel trappliknande stege att klättra på, för att göra det enklare för dem.
Det är egentligen bara ett golv med saket gjort med glesa brädor, det är inget man kan bo i eller vara i när det regnar, och det är väldigt lite plats för en vuxen men det har räckt för att göra barnen glada, och jag delade med mig här av konstruktionen utifall det kan göra nån mer glad och vara till hjälp i nåns byggprojekt.
Jag vill förtydliga att det här är bara en enkel trädkoja till barnen, och det finns inga ambitioner att göra nån 7 våningskoja på 22 meter av det med glas och soffor inuti, även om det bygget var jättecoolt så är det inte i min ambitionsplan.
Ville bara göra kojan till barnen som jag lovat dem, och istället för repstege fick de en enkel trappliknande stege att klättra på, för att göra det enklare för dem.
Det är egentligen bara ett golv med saket gjort med glesa brädor, det är inget man kan bo i eller vara i när det regnar, och det är väldigt lite plats för en vuxen men det har räckt för att göra barnen glada, och jag delade med mig här av konstruktionen utifall det kan göra nån mer glad och vara till hjälp i nåns byggprojekt.
Snygg trädkoja!
Jag tänkte köpa/göra fästen av den här typen när det blir dags för trädkoja för att få så lite anläggningsyta mot trädet som möjligt.
https://www.treehousesupplies.com/Knee_Brace_Bracket_1_p/br-1knee45.htm
Jag tänkte köpa/göra fästen av den här typen när det blir dags för trädkoja för att få så lite anläggningsyta mot trädet som möjligt.
https://www.treehousesupplies.com/Knee_Brace_Bracket_1_p/br-1knee45.htm
Administrator
· Skåne
· 7 843 inlägg
Helt underbar trädkoja, den kommer dina barn att ha mycket glädje av!