Jag har ett eldon väggskåp med ip66 som jag tänkte använda som kapsling till en elcentral utomhus. Kan jag sätta upp din-skenor i botten och bara montera de moduler jag behöver utan att ha en täckpanel runt modulerna som skyddar mot beröring?
 
P Pereli skrev:
Jag har ett eldon väggskåp med ip66 som jag tänkte använda som kapsling till en elcentral utomhus. Kan jag sätta upp din-skenor i botten och bara montera de moduler jag behöver utan att ha en täckpanel runt modulerna som skyddar mot beröring?
Nej. du måste ha ett beröringsskydd, tex en akrylskiva framför så att du inte kan nå spänningssatta delar när du öppnar skåpet
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det som krävs är minst IP20, dvs fingerskydd. Skruvterminalerna på normkomponenter ska hålla IP2X även om det kan te sig lite tveksamt, speciellt för att litet barnfinger. Så en lucka med lås är inte fel.
 
Det va lite det jag tänkte, att gör man en korrekt montering av alla komponenter så ska man ju inte kunna beröra spänning. Men är väl såklart säkrast att montera nån täckskiva av något slag. Själva skåpet har ju en lucka med lås.
 
P Pereli skrev:
Jag har ett eldon väggskåp med ip66 som jag tänkte använda som kapsling till en elcentral utomhus. Kan jag sätta upp din-skenor i botten och bara montera de moduler jag behöver utan att ha en täckpanel runt modulerna som skyddar mot beröring?
Enklast sätter du en eller flera enkla centralkapslingar i plast på montageplåten i skåpet. Det är inte vettigt att inte ha skydd för enkelisolerade ledare i något som liknar en vanlig central och ska betjänas av sk icke instruerad personal. Jfr tex olika nivåer av tillgång inom kapslingar inom industrin för olika kategorier personal.

Givetvis kan du göra egna skydd och slitsar satta på distanser men mer jobb kanske i onödan om det inte är speciella krav du har på upplägget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för tips och input! Blir nog en akrylskiva, hittar inga normkapslingar som är små nog att få plats på montageplåten som har tillräckligt med modulplatser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.