Har länge gått o vägt mellan slagport och takskjutportar. Slagportar är ju bra mycke billigare. Men kan man verkligen få dem täta och stabila på egen hand?!
Någon som har nån länk eller bygghandbok eller likn för hur man ska bygga på bästa sätt?
Hålen i väggen är 2500x2000. Skulle ju helst slippa karm om det är möjligt. Och som sagt så är det ett varmgarage.

Alla tips, råd och ideer är välkomna!!
 
Mycke bra inlägg! Har själv funderat på att göra portarna i någon slags stål-ram dels för de vanliga bekymrerna som vridning osv, men oxå för att öka inbrotts-säkerheten... Någon som gjort så?
Sen har jag funderat på vad man ska isolera med? Och hur tjockt för att matcha mina 45+145 gullfiber-väggar?
 
Först.
Slagportar fungerar bra om du har tillräckligt bra fall utanför. Snackar nu utifrån geografiska lägen där snö och is kan ställa till det på vintern. Kanske även tjälskjutning bör beaktas.

Finns någon av nämda problem blir det bäst med vikportar eller portar som går upp i taket.

Råkar du ha bra förutsättningar för slagportar så kan du lätt tillverka dessa själv, förutsatt att du har ”träskalle” :). Egenbyggda portar kan göras bra mycket bättre isolerade utan att det kostar extra. Tycker att imoprted_byggaren beskrivit så bra hur portbladen ska byggas, att det inte är mycket är att tillägga.
Bor du i lägen där snö kan ställa till det när du ska iväg till jobbet och samtidigt har dåligt fall på utsidan, så blir vikportar ett tänkbart alternativ. Även sådana kan byggas utifrån ”byggarens” beskrivning vad gäller portbladen. Därutöver behövs lite mer beslag och hygglig insikt om hur vikportar fungerar.

Portar som går upp i taket är ju tveklöst elegantast där vintern kan ställa till det. Går faktiskt att även bygga sådana själv. Men då krävs både intresse, handlag och tillgång till lite mer maskinell utrustning än vad ”Svensson” har.

Säger en amatör som hjälpt sig själv och ett antal närstående med portar. Har byggt ett gäng slagportar, två vikportar och två olika varianter av portar som går upp i taket.

Vis av erfarenhet är det säkrast att vara tydlig. Jag är inte tillgänglig för några uppdrag. Min tid som pensionär är reserverad för att i första hand roa mej själv. I andra hand for att bistå mina närmaste, vilket även ibland roar mej.

KOB.
 
Man kan väl ha åsikter om hur lämpligt det egentligen är med slagportar till vårt garage. Bägge portarna sitter på långsidan, det är nerför till portarna så snömässigt är det en katastrof. Dock är garagets användningsområde just för ombyggnation och projekt inom bilhobbyn. Dvs att man kommer sällan kör in o ut ur garaget på vintern. Sen finns det snöslunga att tillgå om man skulle behöva. Att valet föll på slagportar är nog mest ekonomisk fråga. Har länge suktat efter takskjutportar, men är i dagsläget inte beredd att lägga närmare 20k på det.
Som det verkar som kommer vi smidda ihop ramar i 40x40 profil rör. och sedan hänga upp dörrbladen med 3st gångjärn per sida.
 
Vad ska man använda för isolering i portar?? Cellplast?!
 
Japp cellplast funkar bra, förslagsvis 40 mm då eftersom stommen blir det.
 
Nu har jag beställt material. 60x40x2 precisionsrör. Porten kommer alltså bli med hela 60mm tjock isolering. Sedan kommer vi antagligen sätta någon slags spont på utsidan, och stålplåt på insidan. Vi kommer även fylla alla hålrum i profilerna med fogskum/isoleringsskum för att motverka kallras i ramen. På måndag börjar vi svetsa ihop ramen. Bilder kommer!
 
Va ute i garaget igår och mätte vart jag ville ha dörrarna i djupled. Iom att vi har 45mm isolering utanför grunden om man säger så blir det nära 86mm djupt från foder in till golvkanten. Så jag blev tvungen att göra mig egna gångjärn. Fast jag är inte speciellt ledsen över det. Nu blir det ju som jag vill ha dem.
Har räknat på 10mm spalt mellan dörrbladen i mitten, samt 10mm till karmen. Vet inte om det är mycke? Men de går iaf att öppna dörrarna utan bekymmer trots offseten på vridcentrum i gångjärnet.
 
  • Gångjärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va ju tvungen att sätta mitt namn på det oxå :)
 
  • Gångjärn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för dina upplysningar. Följer ditt bygge med stor spänning i din "projekttråd".
/P
 
Trodde inte någon följde mina projekt, man får ytterst sällan några kommentarer... va i princip påväg att lägga ner "byggahus"...
 
RoTe
Tegheim skrev:
Trodde inte någon följde mina projekt, man får ytterst sällan några kommentarer... va i princip påväg att lägga ner "byggahus"...
Åjo, vi följer dom allt! Däremot är de ju så pass perfekta att vi inte kommer på något konstruktivt att säga.
Blir lätt tjatigt att bara skriva "snyggt jobbat" osv, fast ändå borde man ju göra det i lagom mängd...
 
RoTe skrev:
Åjo, vi följer dom allt! Däremot är de ju så pass perfekta att vi inte kommer på något konstruktivt att säga.
Blir lätt tjatigt att bara skriva "snyggt jobbat" osv, fast ändå borde man ju göra det i lagom mängd...
Ojdå, va glad man blev! :) Det trodde jag ju inte, men tusen tack då! Självklart gör även vi våra misstag, och både konstruktiv kritik såsom glada tillrop är alltid välkommet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.