@orparn
Nu kanske man inte skall kludda ner Hek's sensortråd :surprised:
Ja, den pulserar (on/off) med intervall med 5V (står 6V men 5 är uppmätt) till en början för att höja motortemp snabbare och gör så till man är 5 grader från önskad temp. Sen går den konstant med variabel spänning mellan 5-12 V. Vi önskad temp går den på max (12 V) och går den över 5 grader startas fläkten.

Jag skapade tidigare en tråd för att modifiera detta beteende men kände inte till Arduino då. Med Arduino känns det som en enklare väg för mig (att kunna programmera enheten på ett sätt jag är bekant med). Dock är kunskapen i elektronikdesign ett hinder och behöver hjälp att välja komponenter samt kopplingsschema :surprised:
Mer detaljer i den gamla tråden http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=66501 som jag skall blåsa liv igen. Har du eller annan input på detta, posta gärna era idéer där :)
 
Skulle det vara genomförbart att använda en raspberry pi eller vanlig Laptop för att hämta in datan istället för att använda Vera?
 
Hej Alexander,

Absolut kan du koppla in en ArduinoGateway till en Rasberry via usb kabel. Öppna den seriella porten och få information om vad som händer i sensornätverket. Protokollet mot gatewayen som jag tagit fram är väldigt simpelt.

<sensorId>;<childId>;<commandType>;<variableType|sensorType>;<data>\n

Du får skriva en egen "plugin" som lyssnar på trafiken och samlar det i en databas eller liknande som kör på din Rasberry. För att skicka data till en sensor skriver du bara kommandon (likadana) ut på seriellporten.
 
Okej, funderar även på en tunn klient eller liknande som datainsamlingsenhet, e sugen på att övervaka plantor i växthus etc.
 
Alexander Eriksson skrev:
Skulle det vara genomförbart att använda en raspberry pi eller vanlig Laptop för att hämta in datan istället för att använda Vera?
Jag har hela tiden tänkt använda mig av en raspberry som gateway. Då jag inte har någon Vera. Portade faktiskt hek:s kod av VeraGateway (version 1.0) till att snurra på raspberry för några veckor sedan. Skrev all kod för DHT11 sensor också men mitt i allt kodande så kopplade jag lite för snabbt och lukten av bränd arduino spred sig i rummet. Sedan dess har jag suttit och väntat på att nya enheter ska anlända från Kina.

Under tiden har jag bestämt mig för att skippa att porta koden och istället bara koppla in en Arduino till raspberry:n och troligen skriva en modul eller ett plugin till tatologger för att spara ner datan från sensorerna. Tatologger är trevlig använder den till min bergvärmepump för att logga data. Man kan välja olika output format så som RRD, SQL, fil m.fl.

Vi får se hur det slutar, har inte kodat python innan men det går säkert att cut and paste koda ihop en modul till loggern. Sedan bygger jag nog ett webinterface för att presentera datan i php, så kan man använda dator/tablet/mobil för att titta på det hela.

Hoppas den stora postguden är stor denna veckan, så jag får hem några nya objekt för grillning till helgen.
 
  • Gilla
gunric och 1 till
  • Laddar…
Det är "farligt" med AliExpress....finns så mycket roligt till nästan inga pengar alls. Enda nackdelen är att man behöver ha god framförhållning ...
 
phl skrev:
Snajsiga sensorer, en nackdel jag ser är att all kommunikation sker i klartext. Inte direkt svårt att påverka ett HA-system utifrån när allt ligger fint publicerat på en Wiki ;)
Nordic har en annan transceiver som heter nRF24LE1 som också innehåller en AES accelerator. Hittar inte så mycket info eller hur man använder den i arduino dock...
 
AES-acceleratorn i sig är nog inga problem. Förvisso har jag aldrig brytt mig om Arduino-ramverken då jag har så mycket egna AVR-lib färdiga sedan urminnes tider. Problemet är väl mer ett vettigt schema för att utbyta nycklar samt hur man inkluderar klienter (sensorer) utan att manuellt behöva konfigurera dem med nycklar och liknande.
 
Jo sant. Har du någon vettig användarvänlig idé är jag öppen.
 
@Hek

Vet inte hur du tänkt koppla in din lilla 5v till 3,3v s regulator,kräver inte kretsen några kringkomponenter?
Såg denna på Ebay,verkar intressant.Vad tror du? Känns mer som en färdig modul och inte allt för dyr.

http://www.ebay.com/itm/DC-5V-to-3-...y-Buck-Module-AMS1117-LDO-800MA-/281058278731

Stort tack för all inspiration...jag har just fått igång brevlådan att skicka mail när posten kommer.Morgontidningen dök upp 03:53 i morse..;-)
 
@kpeson
Den funkar också. Du får lite kondingar som stabiliserar och en lysande diod (som drar ström) på köpet.


Observera att kina har national holiday som börjar idag. Inget kommer skickas ut de närmaste sju dagarna fick jag veta av en kines på aliexpress. Usch och fy.. hur skall vi klara oss :(
 
Det här var ju väldigt intressant måste jag säga. Jag som typ hade bestämt mig för att köra HC2 men nu verkar det ju som att man kan spara en del sköna slantar på framförallt tempsensorer. Fungerar detta med Vera Lite också eller måste man ha en Vera 3?

Vad kostar det att bygga en tempsensor med allt som behövs för att drivas via batteri?
 
Tror du att du klarar dig utan kondingar?
Lysdioden skulle man kunna löda loss.
Regulatorn på kortet verkar vara en AMS1117,vet inte om det är någon skillnad i strömförbrukning mot din.
Din lösa krets är ju betydligt billigare 3$ för 100st,då har man nog resten av livet.
Kortet kostar 1$/st
men det är ju ändå småpengar.

Väntar på lite Arduino godis från Kina men jag beställde innan du uppmärksammade 3,3V problemet.
Får bli en kompletterande beställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.