hek skrev:
Mina 8 nanosar har hamnat i post-voiden mellan Kina och Sverige sedan den 21:a. Brukar aldrig ta sådan tid. Därav lugnet i tråden. Dessutom har jag försökt sätta upp [min första] mac i någon sorts normalläge de senaste dagarna.
Nämen...

2013-09-22 15:43Stockholm utr,SverigeFörsändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

Det var inte en dag för tidigt!
 
  • Gilla
pb76 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen! Dom hade visst råkat skicka 10 nano:sar när jag beställde 8. Lite plåster på såren ;)

nano.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Kvällen tillägg är en distanssensor.
Använd den för att tända ljuset när du backat in bilen till rätt plats i garaget. Eller varför inte mäta dig själv med Veran varje morgon när du går ut genom dörren eller hålla koll på om någon ligger kvar i sängen för länge på morgonen.

http://code.mios.com/trac/mios_arduino-sensor/wiki/DistanceSensor


distVera.png

dist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mickesanda och 9 till
  • Laddar…
hek, du är min idol!
Har hängt i din andra tråd om hemautomation länge nu. Har sedan ett tag funderat på att skaffa minst 2st 4 in 1 sensorer för att få lite data från altanen och hallen. Det jag var ute efter är just temperatur, ljus samt rörelse. Känns som du har löst dessa genom dina hembygden. Får nog bli en tidig julklapp med massor med spännande leksaker från aliexpress.

Har du några tips på ett "startpaket" med pryttlar man bör köpa om man vill greja lite? Är helt ny på Arduino.

Samt du har ingen fundering på att försöka dig på en dörrsensor?

Keep up the amazing work!
 
För att skapa en dörrsensor behöver du inget mer än arduinon (du behöver inga extra sensorer.. dock kanske en magnetbrytare underlättar).

Det är bara att koppla en brytare över de digitala ingångarna och +5V utgången på kortet. Så med en enda arduino kan du mao skapa upp till 13 dörr/fönster/ringklocka sensorer. Superenkelt.
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
Gillar hur du säger superenkelt. :)
När jag fortfarande kliar mig i huvudet i vilken ända jag ska börja och vilken hårdvara jag behöver inhandla.
Ska försöka sätta mig in i hur jag fixar en mottagare till Veran genom din beskrivning någon ledig kväll framöver :)
 
Japp. :)
Har försökt dokumentera så enkelt jag bara kan på wikin. Är något oklart får du gärna säga till så får jag försöka förbättra dokumentationen.
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
hek skrev:
Fasen. Arduino ProMini har ju ingen 3.3V ut som radion behöver...

Vilken regulator skall man köra?

Har hittat dessa två kandidater...
[länk]
[länk]
Faan, Du har så rätt så ju.. Detta har ju jag missat oxå. Ändå har jag ju haft mina några dagar, Men bara lödat i hop
2 stycken, men inte börjat koppla nått på dom ännu.... :(
 
Redigerat:
Ska kanske påpeka att jag ännu inte hunnit sätta mig in i Wikin så där får jag säkert svar på mycket :)
 
pb76 skrev:
Ska kanske påpeka att jag ännu inte hunnit sätta mig in i Wikin så där får jag säkert svar på mycket :)
Följer du bara guiden som Hek har gjort så kommer du inte misslyckas... Sen e det bara å fråga om du ändå skulle stöta på problem
 
Snajsiga sensorer, en nackdel jag ser är att all kommunikation sker i klartext. Inte direkt svårt att påverka ett HA-system utifrån när allt ligger fint publicerat på en Wiki ;)
 
Då var första beställningen gjord :)
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
hek skrev:
Fasen. Arduino ProMini har ju ingen 3.3V ut som radion behöver...

Vilken regulator skall man köra?

Har hittat dessa två kandidater...
[länk]
[länk]
Hmm, jag har bara beställt "enligt receptet" men inte fått så många grejer än. Kanske skall beställa några Nano också så kan jag sätta ProMini i sjuan (separat projekt om vattenpumpstyrning, njo är newbie på elektronikkonstruktion och arduino :D )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.