Vi funderar på att ha ett slags barbord som skrivbord i vardagsrummet. Kollade på Ikea, men tycker priserna är onödigt höga för en bordskiva. Vill ha en avlång som är rundat i enda änden.
Kan detta vara så svårt att bygga? Vad använder man för material och borde det inte bli billigare än att köpa? Och mycket roligare dessutom Vad tror ni? Jag kan väldigt lite om att snickra, så behöver alla tips jag kan få
Kan detta vara så svårt att bygga? Vad använder man för material och borde det inte bli billigare än att köpa? Och mycket roligare dessutom Vad tror ni? Jag kan väldigt lite om att snickra, så behöver alla tips jag kan få
Här är ett exempel på barbord som jag snickrade ihop för ett par månader sedan, det är i lönn med toppskiva i norsk labrador-granit.
Det är inte helt klart och oljat på bilden, men lite tips kan det kanske vara ändå.
Det är inte helt klart och oljat på bilden, men lite tips kan det kanske vara ändå.
Det såg väldigt snyggt ut. Gillade toppskivan.
Vi har tänkt oss ett avlångt med stödben längst ut, och den andra änden fäst i väggen. Ganska stort då det ska fungera som skrivbord. Funkar det med en mdf-skiva? Är det enkelt att arbeta med, måla osv? Kan ingenting om sånt här
Vi har tänkt oss ett avlångt med stödben längst ut, och den andra änden fäst i väggen. Ganska stort då det ska fungera som skrivbord. Funkar det med en mdf-skiva? Är det enkelt att arbeta med, måla osv? Kan ingenting om sånt här
Har inte särskilt mycket bilder på bygget men lite grann under tillverkningen av delarna.
Här är allt klyvt, hyvlat samt fräsning av "slitsar" pågår, hade problem att få ut de längre bitarna pga krokigt virke, det blev en hel del spill..
Här är allt klyvt, hyvlat samt fräsning av "slitsar" pågår, hade problem att få ut de längre bitarna pga krokigt virke, det blev en hel del spill..
Alla slitsar/hål är frästa, går riktigt smidigt med långhålsborren, tar lite tid att ställa in allt men sen fräser jag 24 st hål på en kvart utan problem, tog sen en genväg och sågade tapparna i bandsågen istället för att fräsa dem i vertikalfräsen.
Och sen lite bilder på det färdiga resultaten, var iväg på jobbet och fick tag på en betongmarkplatta i storlek större, 50*50*10 cm som nedersta hyllplan och även för att få lite tyngd i botten, utseendet på denna kan väl iofs diskuteras...... men jag tycker ändå att sammantaget blev det hela rätt hyfsat.