Renoverar sommarstuga med siktet på permanent boende om några år. Det är inte anslutet till elnätet och så ska det förbli.
Ska byta ut den gamla öppna spisen tidigare ägare satt in en Cronspis i. Murstocken blir riktigt varm och go om jag eldar i denna och vedspisen på andra sidan.
Jag har lekt med tanken på att mura en mass-spis av nått slag. För mig är det viktigt att värmen räcker under natten och inte bara när jag eldar aktivt.
Samtidigt vore det mysigt med en kamin med stor glaslucka som ger mer direkt värme i rummet.
Min fundering är om en moderna kamin kommer värma murstocken på samma sätt som denna gör, eller om den mesta värmen hamnar i rummet? Eller om jag bör satsa på en kasett eller liknande och mura runt den.
Tyck gärna till.
Ska byta ut den gamla öppna spisen tidigare ägare satt in en Cronspis i. Murstocken blir riktigt varm och go om jag eldar i denna och vedspisen på andra sidan.
Jag har lekt med tanken på att mura en mass-spis av nått slag. För mig är det viktigt att värmen räcker under natten och inte bara när jag eldar aktivt.
Samtidigt vore det mysigt med en kamin med stor glaslucka som ger mer direkt värme i rummet.
Min fundering är om en moderna kamin kommer värma murstocken på samma sätt som denna gör, eller om den mesta värmen hamnar i rummet? Eller om jag bör satsa på en kasett eller liknande och mura runt den.
Tyck gärna till.
Du vill ha en modern effektiv leldstad som ger snabb värme och ger mycket ljus och "mys" vars rökgaser sen leds in i en tung eldstad som kan lagra värmen över natten? Troligtvis avger den moderna kaminen det mesta av sin värme till rummet, det ligger nog i konceptet om den ska kunna vara effektiv att den inte skickar ut för mycket av värmen i skorstenen.
Du kan ju fundera på att elda i en vattenmantlad eldstad och ha glykol i det vattenburna samt grova rör med självcirkulation, en oisolerad acctank i bostads utrymmet och nån radiator.
Köp INTE en Kakelungnspanna, teoretiskt ger den en eldstad med stor glaslucka, god värmelagring, effektiv förbränning, tappvarmvatten om så önskas, möjlighet att elda pannved, mycket av värmen till vattnet.
Kakelugnspannan har för dålig hållbarhet, den jag provade höll inte ens tio år.
Du kan ju fundera på att elda i en vattenmantlad eldstad och ha glykol i det vattenburna samt grova rör med självcirkulation, en oisolerad acctank i bostads utrymmet och nån radiator.
Köp INTE en Kakelungnspanna, teoretiskt ger den en eldstad med stor glaslucka, god värmelagring, effektiv förbränning, tappvarmvatten om så önskas, möjlighet att elda pannved, mycket av värmen till vattnet.
Riv bort öppen spisen och sätt dit en värmeugn likt tullikivi så har du värme. Dock tar den plats.cederbusch skrev:
Renoverar sommarstuga med siktet på permanent boende om några år. Det är inte anslutet till elnätet och så ska det förbli.
Tyck gärna till.
Tänk efter väl, vad du skall göra. Skall du bo permanent, och har det som primära värmekälla, skall det vara bra, och effektivt lösning.cederbusch skrev:
Tyck gärna till.
Det blir en hel del att kapa, klyva, trava och sen att bära in.
Förutom att det där var ett hiskeligt fult chabrak så har mina ursprungliga tankar gått åt hållet att mura nån variant av murspis med lite mer massa som värms upp. Men jag vill också se elden. Men värme går för mys om jag måste välja.B Belastar skrev:
Jag befarade väl att så skulle vara fallet. Får klura på om jag kan mura en själv med glaslucka. Men jag vill ju inte att den sotar igen hela tiden. Som nuvarande cronspis görF fribygg skrev:Du vill ha en modern effektiv leldstad som ger snabb värme och ger mycket ljus och "mys" vars rökgaser sen leds in i en tung eldstad som kan lagra värmen över natten? Troligtvis avger den moderna kaminen det mesta av sin värme till rummet, det ligger nog i konceptet om den ska kunna vara effektiv att den inte skickar ut för mycket av värmen i skorstenen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 428 inlägg
Det är grejen med glasluckor, de sotar igen.cederbusch skrev:
I mitt ena hus har jag en vedspis (utan glaslucka) samt två gjutjärnskaminer och en bakugn (ingen av dem med glaslucka). Blir varmt och gott när vi eldar! Sen har vi en öppen spis i matrummet, som vi eldar i max ett par gånger varje vinter när ungarna vill grilla marshmallows, typ. Det räcker som mysfaktor åt oss.
Jag ser elden i glasrutan i min pelletskamin och den är synnerligen effektiv, värmer hela mindre huset (om den är placerad lämpligt), går dygnet runt under vinterhalvåret och kräver i värsta fall bara en påfyllnad/dygnet när det är kallt och detta kan skötas av skruttig gamling.
Ägnar man 60 sekunder/dygn åt att rengöra glasrutan med vått tidningspapper är rutan alltid fin.
Men doften av trä och spraket av eld är inte lika märkbar, skruven kan anas om man har ypperlig hörsel, oekonomiskt om man har tillgång till egen ved och så är man beroende av el.
Ägnar man 60 sekunder/dygn åt att rengöra glasrutan med vått tidningspapper är rutan alltid fin.
Men doften av trä och spraket av eld är inte lika märkbar, skruven kan anas om man har ypperlig hörsel, oekonomiskt om man har tillgång till egen ved och så är man beroende av el.
Finns många exempel på ugnar med glaslucka på nätet. I Tyskland kallas det för Grundofen.cederbusch skrev:
Finns ett antal youtube video, som du säkert har sett redan.
Jag har själv varit i kontakt med Boverket och det du beskriver faller inte under kraven för rumsvärmare (eco design, utsläpp). Det som kvarstår är naturligtvis brandskyddsaspekten.
En svensk murspis måste nog snäll-eldas.
Stora skillnaden mellan det värmelagrande ugnar och effektiva moderna kaminer (insatser) är baffle plåtarna, som saknas på ugnar. Man kan nog inte har både och. Rökgaskanaler som värme massan OCH baffle plåtar som håller värmen i förbränningskammaren.
Våran bibliotek har tyvärr varit stängt rätt så länga och på nätet hittar jag inte så mycket, som är bra. Kanske detta kan varit av lite hjälp.
http://eng.stove.ru/products/otopitelno_varochnyie_pechi_ovik/ovik/ovik_1
Och, den behöver väl elanslutning? Jag har ingen el i stugan. Så allt som har rörliga delar som behöver el går bortyonna skrev:
Jag ser elden i glasrutan i min pelletskamin och den är synnerligen effektiv, värmer hela mindre huset (om den är placerad lämpligt), går dygnet runt under vinterhalvåret och kräver i värsta fall bara en påfyllnad/dygnet när det är kallt och detta kan skötas av skruttig gamling.
Det är jag medveten om. Men det är skillnad på lite sot, och helt svart.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är grejen med glasluckor, de sotar igen.
I mitt ena hus har jag en vedspis (utan glaslucka) samt två gjutjärnskaminer och en bakugn (ingen av dem med glaslucka). Blir varmt och gott när vi eldar! Sen har vi en öppen spis i matrummet, som vi eldar i max ett par gånger varje vinter när ungarna vill grilla marshmallows, typ. Det räcker som mysfaktor åt oss.
Huset jag renoverade, som mina gamla trådar handlar om, sålde jag för 3 år sen och det enda jag riktigt saknat är kaminen. En modern Contura med sidoglas. Sidoglasen sotade igen rätt snabbt, men luckan höll sig rätt ren. För varje eld byggdes ett på ett tunt lager av sot, som en dimma ungefär. En rengörning emellanåt gjorde livet fint igen.
Eldar jag i Cronspisen i stugan så blir glaset svart varje eldning. Så sot kan jag leva med, om det mera är som ovan.
Hehe, precis den sidan hamnade jag på när jag har letat efter ritningar till att mura en själv.H he-peter skrev:Finns många exempel på ugnar med glaslucka på nätet. I Tyskland kallas det för Grundofen.
Finns ett antal youtube video, som du säkert har sett redan.
Jag har själv varit i kontakt med Boverket och det du beskriver faller inte under kraven för rumsvärmare (eco design, utsläpp). Det som kvarstår är naturligtvis brandskyddsaspekten.
En svensk murspis måste nog snäll-eldas.
Stora skillnaden mellan det värmelagrande ugnar och effektiva moderna kaminer (insatser) är baffle plåtarna, som saknas på ugnar. Man kan nog inte har både och. Rökgaskanaler som värme massan OCH baffle plåtar som håller värmen i förbränningskammaren.
Våran bibliotek har tyvärr varit stängt rätt så länga och på nätet hittar jag inte så mycket, som är bra. Kanske detta kan varit av lite hjälp.
[länk]
Jag har ingen aning om vad OVIK och OIK står för. Vet du får du gärna översätta lite. Men den jag kikat på OIK 14. Stugan är ganska liten så jag behöver inget massivt. Ska undersöka mer, men jag tycker det ser ut som att nuvarande grund kommer kunna bära en sådan konstruktion.
Jag har också tittat på denna: https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2012/10/02/mura-rorspis/
Det blir lite gissningsverk men det klurar jag ut tänker jag.
Jag funderar på om det går att mura in en lucka med glas i dessa, eller om den kommer sota igen direkt i dessa konstruktioner?
Dessa ansluts ju dock i toppen till skorsten. Jag skulle egentligen hellre vilja bygga en variant av rörspis. Dvs att rökgaserna stiger upp i en kanal, tar en vända ner igen i en annan, sedan in i murstocken. Murar jag en inte enorm sak, så borde rökgaserna vara relativt varma in i murstocken så den också värms.
Eller killgissar jag för mkt nu?