Hejsan !

Jag har planer på att bygga ett stort matbord 240x110 i MDF.

Ska ha så kallade "string" ben i kromad metall.

Problemet är hur jag ska undvika att bordet sviktar med en sådan stor spännvidd ?

Det måste vara ca 200 i mått mellan benen för att få plats med 3 st av våra stolar.

Tänkte först göra det i 22mm MDF men det finns inte att få tag på här i Kiruna.

Testade med både 16mm och 19mm MDF men de skivorna sviktade ganska rejält.

Vill absolut inte bygga en ram med reglar under, isf får de vara max ca 15mm tjocka för att inte synas från sidan. Så en ev lösning blir att be någon svetare göra en ram av profiljärn, men det känns lite bökigt att börja med.

Hur mycket styvare skulle det bli om jag limmade och skruvade ihop 2st 12mm eller 2 st 16mm MDF ?

Eller har ni några andra tips ?

Det behöver nödvändigtvis inte vara av MDF, men jag ska sprutmåla det så MDF känns mest lämpat.

Mvh Kemi

Ojojoj...
Här sitter jag i andra änden av landet i precis samma tankar. :p
Ska du också ha ditt bord ellipsformat, eller?

Jag hade faktiskt tänkt att använda mig av två skivor och limma + skruva samman dessa.
För att ytterligare styva det hela tänkte jag limma och skruva två "remsor" av ek
eller annat hårt träslag på undersidan, i bordets längdriktning.
Måtten på dessa tänkte jag mig vara ca 22x70 (hxb).
På detta vis tror jag i alla fall att jag lyckas få en starkare konstruktion, utan svikt.

mvh
Daniel

Det kommer att bli svikt i det även om det är 30mm tyvärr men för att minimera det så kan ni alltid lägga ett par massiva plattjärn under på tex 15x80 (om ni inte kan gå upp i tjocklek då dvs)

Två MDF i tjocklek med ett infräst järn mellan skikten.

6
Tack för alla svar !

Jo det blir ett typ "Super Elipse" bord.

Två skivor med infräst plattjärn låter som en bra ide. Då blir det cleant och starkt.

Det iden måste jobbas vidare ifrån.

Mvh Kemi

Kollade hemma hos mor & far i kväll...
Dom har ett ellipsformat "köpebord" med ca 22mm björklaminerad MDF.
Uppskattningsvis 160 cm mellan benen på det.
Blir det verkligen så mycket klenare om man gör det 200???

matte75 skrev:
Jag limmade ihop 2st 16mm mdf-skivor till vårt matbord och det sviktar inget. Det är visserligen "bara" 180cm lång. Men går ju att välja 19 eller 22mm istället till din längd på bordet. Vi satte också kromade "Stringben" på bordet.

Bilder hittar ni här:
[länk]
Snyggt bord, fast det verkar som om damerna snöat in på stolarna i bifogad länk... :D
Har du sprutat eller rollat bordet?
Och benen är från Ilva?

Också helt otroligt off-topic, men kan du fråga frun/sambon vilken font hon har till texten "Inspiration & design" i logon??? Verkar vara hennes blogg...
Fanns en del att läsa där... Sparar vi bland "favoriter"...

//Daniel

Kemi skrev:
Tack för alla svar !

Jo det blir ett typ "Super Elipse" bord.

Två skivor med infräst plattjärn låter som en bra ide. Då blir det cleant och starkt.

Det iden måste jobbas vidare ifrån.

Mvh Kemi
För att hålla ett slimmat intryck (vilket jag förmodar att du vill ha) så kan man fräsa en snäv fasning på undersidan längs kanten :)

6
DeEss skrev:
Kollade hemma hos mor & far i kväll...
Dom har ett ellipsformat "köpebord" med ca 22mm björklaminerad MDF.
Uppskattningsvis 160 cm mellan benen på det.
Blir det verkligen så mycket klenare om man gör det 200???

Snyggt bord, fast det verkar som om damerna snöat in på stolarna i bifogad länk... :D
Har du sprutat eller rollat bordet?
Och benen är från Ilva?

Också helt otroligt off-topic, men kan du fråga frun/sambon vilken font hon har till texten "Inspiration & design" i logon??? Verkar vara hennes blogg...

//Daniel
Jag har sprutat bordet, benen kommer helt riktigt från Ilva. Ska kolla med sambon om typsnittet.

6
lajsiiwan skrev:
För att hålla ett slimmat intryck (vilket jag förmodar att du vill ha) så kan man fräsa en snäv fasning på undersidan längs kanten :)
Syns nog inte så bra på bilderna jag länkade till men jag har fräst så som du tipsar om. Det lurar ögat lite så skivan ser lite smidigare ut.

DeEss skrev:
Nu är jag inte Mattes sambo men typsnittet verka vara Mistral.
Det finns en tjänst som heter WhatTheFont som kan indentifiera typsnitt från till exempel en skärmdump.

http://new.myfonts.com/WhatTheFont/

• mistral.jpg
manose skrev:
Nu är jag inte Mattes sambo men typsnittet verka vara Mistral.
Det finns en tjänst som heter WhatTheFont som kan indentifiera typsnitt från till exempel en skärmdump.

[länk]
Ja, jisses - här sitter man med hundratals typsnitt i datorn också är det ett standardtypsnitt!
Kollade på WhatTheFont i går kväll, men inte tillräckligt noga tydligen

Tackar för hjälpen!

//Daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.