339 läst · 5 svar
339 läst
5 svar
Bygga billigt fritidshus?!
Hej!
Jag tänker på:
Om jag har en billig tomt med anslutningar (VA, el) i mellersta Sverige:
- Hur kan man då så billigt som möjligt resa ett hus/stuga för fritidsboende (mycket enkelt (och trångt?) (familj om 4!))?
- Hur kan man få så billig drift som möjligt och möjlighet att helt, eller så när på, kallställa?
Jag tänker att om tomten är något så när grovplanerad/plan (morän):
- bygga något på plint? (Slippa markarbeten och gjuta platta?)
- bygga med färdiga element? Typ Paroc, el variant av?
- Ha vatten och avlopp med möjlighet att stänga av under mark(/isolerat för vintern?
- Vilken värmekälla? LLVP? Vattenmantlad kamin? Varmvatten genom VVB? Vad blir bäst/billigast i installation och drift?
Jag förstår att allt beror på; storlek, hur många nyttjandedagar mm.
Men jag skulle uppskatta all input jag kan få!
Tack på förhand!
Jag tänker på:
- Hur kan man då så billigt som möjligt resa ett hus/stuga för fritidsboende (mycket enkelt (och trångt?) (familj om 4!))?
- Hur kan man få så billig drift som möjligt och möjlighet att helt, eller så när på, kallställa?
- Ha vatten och avlopp med möjlighet att stänga av under mark(/isolerat för vintern?
- Vilken värmekälla? LLVP? Vattenmantlad kamin? Varmvatten genom VVB? Vad blir bäst/billigast i installation och drift?
Tack på förhand!
Jag byggde, för många år sen nu iofs, en billig enkel stuga (i mitt fall 48 kvm, tre rum dfär vi var 2 vuxna + 2 barn) på plint utifrån en byggsats (från CA boden)G Gudingen skrev:Hej!
Jag tänker på:
Tack på förhand!
Totalt, inkl tomkostnader, gick det på <300 000 kr (2008)
Jag skrev om det då på en blogg: https://kfstuga.blogspot.com/ om det kan vara intressant.
Leta överblivet material på Blocket, Facebook och auktionssiterna. Har man tid sparar man mycket.
Redigerat:
Hej!klaskarlsson skrev:
Tack för svar - det ska jag läsa ikväll! Kul!
Nej, inte mer än att tänka igenom konstruktionen flera gånger. Räkna i detalj på kostnaderna i ett kalkylark innan så slipper du chocken när pengarna börjar fara iväg. Dessutom ser du vad som driver kostnaderna och vad som inte gör det.G Gudingen skrev:
Liknande trådar
-
Bygga kamin och rör/skorsten så enkelt och billigt som möjligt
Värme allmänt -
Ska bygga till en fritidshus: vilket alternativ är bäst?
Lösvirke & Timmerhus -
Bygga fritidshus så billigt som möjligt
Artikelkommentarer -
Bygga ateljé/fritidshus i ladustil billigt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga billigt bra fritidshus
Fritidshus