Sitter och skissar på en kommande arbetsbänk i vårt nya hus. Den skall stå i ett litet förråd som är ganska avlångt.
4,3 m x 1,75.
Denna skall så längst in och ta upp hela utrymmet i bredd. Alltså platsbyggd utan behov att röra på sig.

Den fästs i väggen runt om och står på betonggolv.

Ramen blir i regelvirke 45 x 80 mm hade jag tänkt. Vettigt val dim.?

Hur tjock bör skivan vara för att inte svikta? Är MDF ett bra val eller skall jag välja nåt annat.
Ändamål är åt hållet hushållssnickeri och inget grovmekande med oljiga bilmotorer eller svetsande. arbetsbank.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte för att jag på något vis kan något om reglar men är 45*80 en standarddimension?

Med det regelverket under tror jag inte det sviktar även om du kör på tunnare skiva typ 19mm. MDF funkar, liksom mycket annat. Ska det vara en massa hål är väl MDF eller björkplywood att föredra framför spånskiva.

En sak du kanske ska klura på är djuppositioneringen av främre regeln, som det ser ut nu så hamnar den mittemellan att vara i vägen och inte om det ska spännas fast saker med tvingar runt främre kanten.

Den där infällda fräs/sågplattan hade jag kanske skippat, du kommer inte kunna fräsa eller såga något längre ändå, hellre ha denna funktion på någon nerfällbar pryl längs en långvägg.
 
Utan att veta vilken typ av snickeri du tänkte pyssla med så skulle jag nog vilja tipsa om att istället bygga en flyttbar bänk. Kanske särskilt med tanke på att du tänkt ha en fräs i bordet men även eftersom du lägger ner en del pengar på att göra en CNC-fräst topp. Du kommer ganska snabbt hamna i läget att du vill bearbeta änden på något lite längre och då vill man kunna flytta bordet. Kanske är det vettigare att bygga en smalare fast bänk längst in med lådförvaring och sedan en hurts på hjul som ställs i vinkel mot det här bordet.

När det gäller tjockleken på skivan så tror jag att det är svårt att få mdf att inte svikta utan förstyvning, över tid och längd så blir det lite banan om den inte är stödd på något sätt. Dina reglar kommer nog att stötta bra om du ser till att skivan ligger i ett spår hela vägen men det kan bli lite antydan till nedböjning i mitten så ett extra stöd där är inte så dumt. Tänk också på att de på marknaden förekommande tvingarna till sådana här skivor funkar dåligt med alltför tjock mdf, 22mm är nog gränsen där utan att behöva runda av hålen alltför mycket.
 
45*nånting annat blir det :)

Främre regel flyttar jag på, tack för bra synpunkt.

Min tanke är att även beställa en till likadan skiva som jag kan använda på lösa bockar under. Desa får nåt snickeri fräsa med cnc-maskin och därför två likadana. Skall jag fräsa/såga stora saker får jag montera ihop den. Jag kommer dock mest snickra småsaker.



Ola C skrev:
Inte för att jag på något vis kan något om reglar men är 45*80 en standarddimension?

Med det regelverket under tror jag inte det sviktar även om du kör på tunnare skiva typ 19mm. MDF funkar, liksom mycket annat. Ska det vara en massa hål är väl MDF eller björkplywood att föredra framför spånskiva.

En sak du kanske ska klura på är djuppositioneringen av främre regeln, som det ser ut nu så hamnar den mittemellan att vara i vägen och inte om det ska spännas fast saker med tvingar runt främre kanten.

Den där infällda fräs/sågplattan hade jag kanske skippat, du kommer inte kunna fräsa eller såga något längre ändå, hellre ha denna funktion på någon nerfällbar pryl längs en långvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.