Hej,
Jag har följt många av Er som har gjort liknande och skrivit som har varit väldigt givande samt inspirerande och till stor hjälp.
Nu tänkte jag dela med mig av mitt projekt.
Har tagit många bilder som förhoppningsvis hjälper till att förstå vad jag gör.

Trämallsram för trappa under konstruktion, med markerade steg och uppställning på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trämall för en trappa med markerade steg och en plattform under konstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detalj av träbjälke fäst på metallstöd och justeringsbar fot ovanpå grus som del i konstruktion av trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underkonstruktion av trappa med träreglar och nivåer, placerade på gråstenar, vattenpass och måttband synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dessa är en mall som gjorde för att få en uppfattning hur jag ville ha min trappa.

1. Räknade ut trappsteg 280 mm djup(trapp avsats)
2. Höjden valde vi 170mm (Regel med 45x170
3. Trappans höjd blir då 850mm och 1400mm lång
Det jag behövde göra är att få dit en ram som kunde vara på plats innan jag gjuter en platta.
Varför en platta av cement och inte bara grus. Jo detta på grund av att jag hade en dränerings firma (SSV Bygg) som inte gjorde rätt med dräneringen. Fick tips av en annan byggfirma som jag litar på att jag skulle kunna lägga cement ut ifrån huset och på så vis tvinga vattnet att rinna utifrån gården och ner emot dräneringen. Firman SSV Bygg har gjort flera fel och ett av dom var att inte isolera klacken. (Vi ligger med stämning mot varandra just nu)

Hur som helst så har jag (okey min fru...) beslutat att vi skulle ha en trappa som delas i två delar där en sida är en traditionell trappa och den andra som en "Soffa"

Grundläggning för en trappa under konstruktion med utgrävningsområde, gjutform och cement nära en vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde ut för trappbiten.
Nybyggd trätrappställning och lekablock som grund för trappkonstruktion vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lade på plats all leka block som jag hade över samt gjorde dom så rät med vattenpass man kan göra.
Föreberedande arbete för trappbygge med utgrävning, träreglar och nivåstänger på en grusig mark nära huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberedelse för trappa med träram och vattenpass på en grusbädd med lekablock och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fler bilder men kan tydligen inte ladda upp dom på grund av för många bilder....
 
  • En arbetsplats med grävd mark och en provisorisk mall av gatsten för en framtida trappa intill en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävningsplats för trappkonstruktion med armeringsjärn och lekablock vid en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförstorat arbetsområde för trappbygge med material och verktyg på ojämn cementyta vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse av trappa med en mall bestående av träreglar och lekablock vid en husgrund, omgiven av grus och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram som mall för trappa under konstruktion vid ett hus, med verktyg och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mall för trappa under uppbyggnad med verktyg och vattenpass utomhus vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme av trä för en trappa under konstruktion med mätverktyg och lekablock på ett grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsfasen av en trappa utomhus med träreglar och lekblock på en grusunderlag, verktyg syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt för en trappa utomhus med virke, verktyg och byggmaterial placerade på grusgrund nära en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående trappbyggnadsprocess med träreglar monterade på grusunderlag, verktyg och vattenpass synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träregel på marken stabiliserad med en justerbar stödsko, markerad för trappbygge, med grus och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ramverk av trä och armering för en framtida trappa vid husgrund på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har gjort gjutningen nu men det kommer snart bilder på detta med.
Träslag kommer att blir Sibiriskt Lärk då jag har byggt hela altan med detta träslag.
 
Så här ser det ut efter gjutning
Nyligen gjuten betonggrund för uteplats med träram och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Vilket jobb! Kommer att bli super!
Hoppas att jag inte ställer till det nu men nedersta steget brukar man behöva göra i 45x145mm om övriga är 45x170. Detta eftersom man går upp från marken (145+28mm =173mm).

Är det isoleringen dräneringsfirman misslyckades med?
 
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Subir
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Vilket jobb! Kommer att bli super!
Hoppas att jag inte ställer till det nu men nedersta steget brukar man behöva göra i 45x145mm om övriga är 45x170. Detta eftersom man går upp från marken (145+28mm =173mm).

Är det isoleringen dräneringsfirman misslyckades med?
Hej Jotsat,
Vad jobbig du är....:) Ja det har jag missat men tack för att du stack in med inlägget.
Får helt enkelt göra om botten ramen....suck.. :)
Kommer nya bilder snart...
 
J Jotsat skrev:
Vilket jobb! Kommer att bli super!
Hoppas att jag inte ställer till det nu men nedersta steget brukar man behöva göra i 45x145mm om övriga är 45x170. Detta eftersom man går upp från marken (145+28mm =173mm).

Är det isoleringen dräneringsfirman misslyckades med?
Ja dränerings firman gjorde många fel. Isolering, lade L-blocken fel, lade muren på grannens tomt (17cm in och grannen ville att jag ska åt gärde detta) lade för mycket bärmassa som jag nu har fått skotta bort för hand. Ja det finns några saker till men det blev rätt mycket fel iaf. En grund offert på ca 500 000 blev slutfaktura på 960 000. Ja ni kan förstå att jag bestred denna faktura.
 
J
Subir Subir skrev:
Hej Jotsat,
Vad jobbig du är....:) Ja det har jag missat men tack för att du stack in med inlägget.
Får helt enkelt göra om botten ramen....suck.. :)
Kommer nya bilder snart...
Sorry :oops: Rita gärna upp först så att jag inte missförstår och orsakar ytterligare en ombyggnad...

Ett alternativ är att, om du ska ha plattor längst ner eller liknande, höja dem 30mm över underkant på första regeln.
 
J Jotsat skrev:
Sorry :oops: Rita gärna upp först så att jag inte missförstår och orsakar ytterligare en ombyggnad...

Ett alternativ är att, om du ska ha plattor längst ner eller liknande, höja dem 30mm över underkant på första regeln.
Här kommer ritningen till trappan med 145 i botten sedan 170 reglar.

Ritning av en trappa med måttangivelser, inklusive höjder och bredder, förslag till en altan.

Vad tror du? sista trappsteg kommer bli ca 200 men det får man ta....
 
J
Subir Subir skrev:
Här kommer ritningen till trappan med 145 i botten sedan 170 reglar.

[bild]

Vad tror du? sista trappsteg kommer bli ca 200 men det får man ta....
Du får inte ta mig för expert bara för att jag tänkte på 145 i botten :) Med stor ödmjukhet bör någon annan kolla!

5 steg x 170 + 1 steg 173mm blir väl 1023mm. Det saknas då 7mm, dvs nedersta blir 180mm. Är det någonstans man ska slira är det väl längst ner.
Sättsteg blir då 630-(170x2) = omkring 290mm. Personligen tycker jag att djupa trappor är sköna, men 280 fungerar väl fint också vilket är vad du har plats med.

Mina 5 cent!
 
  • Gilla
Subir
  • Laddar…
Nu så är altan trappan nästan klar. Många mätningar blev det.
Svårast med detta projekt var att jag skulle anpassa till altan som redan var byggd i höstas.
Nu är man bara en hemma snickare men hyfsad resultat ändå.
Trappan i Sibirisk lärk blev runda slängar 11 000kr (Virke och material)
 
  • Nybyggd altantrappa i Sibirisk lärk som ansluter till en befintlig altan vid ett gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigbyggd trappa av Sibirisk lärk med verktyg och mätinstrument på en altan under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av en altantrappa i Sibirisk lärk med virke, verktyg och fästelement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altantrappa under konstruktion av Sibirisk lärk med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altantrappa av sibirisk lärk vid ett hus, verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigbyggd trätrapp i Sibirisk lärk på altan med byggverktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kgolestan och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Snyggt! Om du sätter decklights vid skarven mellan vanlig trappa och ”sittrappan” minskar risken att man trampar fel på kvällen och trillar. Eller så har du redan bra belysning där.
 
  • Gilla
Makkew och 3 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Snyggt! Om du sätter decklights vid skarven mellan vanlig trappa och ”sittrappan” minskar risken att man trampar fel på kvällen och trillar. Eller så har du redan bra belysning där.
Bra idé, ska fundera över det. Tack
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Subir Subir skrev:
Ja dränerings firman gjorde många fel. Isolering, lade L-blocken fel, lade muren på grannens tomt (17cm in och grannen ville att jag ska åt gärde detta) lade för mycket bärmassa som jag nu har fått skotta bort för hand. Ja det finns några saker till men det blev rätt mycket fel iaf. En grund offert på ca 500 000 blev slutfaktura på 960 000. Ja ni kan förstå att jag bestred denna faktura.
Hej, vi har oxå dålig erfarenhet av Ssv bygg, så är lite nyfiken på hur det går för er med den ekonomiska biten med dem? Vi är glada att huset fortfarende står på sni plats för det hade kunnat sluta riktigt illa pga slarv, stress, och allmänt illa oprofessionellt illa förfarande med annans egendom. Nu står vi också inför en faktura som inte är rimlig i förhållande till vad vi fått lägga ut för att reparera deras fel.
Hoppas på svar!
Mvh
Maria
 
  • Arg
mgranbom
  • Laddar…
M maria bygger skrev:
Hej, vi har oxå dålig erfarenhet av Ssv bygg, så är lite nyfiken på hur det går för er med den ekonomiska biten med dem? Vi är glada att huset fortfarende står på sni plats för det hade kunnat sluta riktigt illa pga slarv, stress, och allmänt illa oprofessionellt illa förfarande med annans egendom. Nu står vi också inför en faktura som inte är rimlig i förhållande till vad vi fått lägga ut för att reparera deras fel.
Hoppas på svar!
Mvh
Maria
Hej Maria, Vi hade en grund faktura på ca 500 000sek. vi betalade lite eftersom men när vi hade betalat 480 000 så väntade jag mig lite mer än just 500k men slutfakturan hamnade på 980 000. Vi bestred denna fakturan och sedan kollade jag alla mina bilder och upptäckte alla fel dom gjort med hjälp av en annan byggherre.
SSV (Jörgen) försökte att jag skulle betala svart 300 000 annrs skulle han skicka en saftig faktura....
Då vi bestred denna faktura så kom ett brev från hans advokat.
SSV Bygg skickade sin advokat på oss och det skulle till rättsliga åtgärder (en massa skrämseltaktik från deras sida då dom hoppas på att man ska betala)
Efter detta så tog jag kontakt med en advokat och vi bestred det genom henne och där vi skickade in bevis på att det var fel gjort mm.
Efter detta så har han inte hört av sig.
Vår advokat sade att dom kan vara tyst då dom kanske inser att dom kommer att förlora detta. Men det måste gå 3 år efter utställd faktura innan det preskriberas.

Hoppas det ger dig lite mer kött på benen. våra 3 år har inte gått än men så han kan ju återkomma och då tar det skruv igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.