Vi skall gjuta plintar för altanen i gjutrör, vilken dimension skall man då använda? vi hade tänkte 150 rör?, det kommer att vara ca: 2 m mellan varje.

Och vi skall hyra ett jordborr, om man kör med 150 rör, hur stort stor hål är det då lämpligt att vi kör upp?

jättetacksam för tips !!
 
  • Gilla
Stoffis
  • Laddar…
M
Hej

Om det inte ska bära upp ett stort tak så räcker 150-rör. Jag körde med 150-plintar förutom till de plintar som kommer bära upp stolparna till taket, där använde jag 200-rör och kompleterade med att gjuta en armerad platta först som jag tryckte ner rören i och gjöt klart. Jordmån påverkar naturligtvis men om det bara ska vara ett trädäck så räcker det att använda 150-plintar. Jag hade tacksamma förhållanden i marken och en manuell jordborr från Jula för 199:- blev min bästa vän, borrdiameter är 140 mm och det blev perfekt till 150-rören. Tänk på att borra så att du kan få ner lite singel i botten innan gjutningen.

Lycka till! / Magnus
 
Mittbygg skrev:
Tänk på att borra så att du kan få ner lite singel i botten innan gjutningen.
Varför singel?
 
M
haavard skrev:
Varför singel?
Det dränerar fint och minskar risken för tjälsättning enligt min mening.
 
Det blir till att lägga ner lite singel!

Passade 140mm borret bra till 150 rören alltså?
gjöt du in någon armering i själva röret?
 
M
Janne_mstd skrev:
Det blir till att lägga ner lite singel!

Passade 140mm borret bra till 150 rören alltså?
gjöt du in någon armering i själva röret?
140-borret gjorde hål som blev perfekta, jorden rasar ju lite runtom när man borrar så det blev ett par cm passning runtom som jag packade med singel när jag vägt in rören. Jag armerade alla rören. Jag tog tre armeringsjärn i rätt längd och snodde najtråd runt upptill, se drog jag isär dom nertill så att det blev en fin "tipi-form" att ställa ner i rören. Finurligt tyckte jag själv när jag höll på där i solen :D.

/Magnus
 
Redigerat:
  • Gilla
oddiq
  • Laddar…
Perfekt med lite tips!!
Hur långt ner grävde du? Jag tänkte dra ner det till 1m.
 
M
Janne_mstd skrev:
Perfekt med lite tips!!
Hur långt ner grävde du? Jag tänkte dra ner det till 1m.
60-70 cm brukar räknas som tjälfritt. Tänker man sen att ett altandäck finns ovanför så ska det mycket till för att tjälen ska bita sig ner så långt.

Lycka till!

/Magnus
 
Svängde förbi jula idag och köpte ett jordborr för 199:-, provborrade och det fungerade kanon=) hittills ska jag väl tillägga =)
Hoppas på sol i helgen nu..hehe
Men du är färdig med altanen? någon bild på byggahus?
 
  • Gilla
Cjoohansson
  • Laddar…
M
Janne_mstd skrev:
Svängde förbi jula idag och köpte ett jordborr för 199:-, provborrade och det fungerade kanon=) hittills ska jag väl tillägga =)
Hoppas på sol i helgen nu..hehe
Men du är färdig med altanen? någon bild på byggahus?
Själv bröt jag av skaftet första borrtagen, men jag hade flera skaft liggande som sedan höll :=). Bild på hur långt jag kommit hittills finns här på forumet under en tråd jag skapat med en fråga om hur klä in underdelen. Du hittar den här: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/170333-hur-klae-underdelen-pa-altan-pa-plint.html

Mvh / Magnus
 
Kommer nog gå ner till ca: 1 meter.

Hade tänkt att lägga singel längst ner, och sedan armering i och sedan gjuta i röret. vissa ser ut att gjuta som en platta innan med råbetong, behövs det?

Vi kommer ha ett tak över som kommer vara cirka 3m ut från vägg och ca: 4 meter brett.. räcker det med att köra 150 rör på allt eller måste jag gå upp till 200 på dem som är för taket?
 
Mittbygg skrev:
60-70 cm brukar räknas som tjälfritt. Tänker man sen att ett altandäck finns ovanför så ska det mycket till för att tjälen ska bita sig ner så långt.
Det startar på 1,1 meter i södra, och ökar till 2,5 meter i norra Sverige. Tveksamt om ett altandäck hjälper, den kalla luften smyger sig under och lägger sig på snöfri grund.
 
Janne_mstd skrev:
Kommer nog gå ner till ca: 1 meter.

Hade tänkt att lägga singel längst ner, och sedan armering i och sedan gjuta i röret. vissa ser ut att gjuta som en platta innan med råbetong, behövs det?

Vi kommer ha ett tak över som kommer vara cirka 3m ut från vägg och ca: 4 meter brett.. räcker det med att köra 150 rör på allt eller måste jag gå upp till 200 på dem som är för taket?

Har ett helt hus stående på 190mm-plintar...med beräknad lastförmåga till sisådär 350 ton..tror lugnt du kan köra 150mm-rör rakt över:)
 
Bra, för jag tänker bygga mitt hus med 175-plintar... :)
 
Tack för tipset med Jula-borret, fungerade kanon.!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.