Hej!
Funderar på att bygga en altan i slänten mellan huset och garaget och på den placera en pool på cirka 8,5 kubik vatten. Har sökt en hel del nu på Byggahus och Google men kommer inte riktigt fram till något svar.

Halva altanen kommer att stå på berg (från bilden sett vänstra delen) där jag tänker borra ner stolpskor och fästa med ankarmassa. Den andra halvan av altanen kommer att stå på plintar som jag gjuter själv med i gjutrör och gräver ner. Altanen kommer vara cirka 4,40 x 3,0 meter stor och mer eller mindre ha en pool som står över hela sektionen.

Jag planerar köpa in stolpar med måtten 95x95mm och sedan bärlinor med måtten 45x170 mm. Stödlinor sätter jag med cc 30 och av samma dimension som bärlinan. Ovanpå lägger jag sedan trall med måtten 34x145 mm.

Stolpskorna kommer sitta med cirka 90 cm mellanrum för att passa cc 30 (3 per lina). Med andra ord står altanen på 14 stycken stolpar. Funderar även på att inte fästa altanen i husgrunden ifall något skulle sätta sig.

Bifogar en bild av hur det ser ut nu, och altanen jag beskriver skulle då byggas mellan garage (nedre byggnaden) och grå kanten innan vattenutkastet.

Vad tror ni, kan den här konstruktionen hålla för cirka nio ton?

• Vy över en slänt med gräs och sten mellan ett hus och ett garage där användaren planerar att bygga en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag vet gammal tråd, men hur gick det? Jag planerar att göra liknande saker.

Hej, funkade fint. Reglade upp rejält och satte plintarna extra tätt där det inte fanns berg att fästa i. Poolen har stått där nu i två år utan att det rört sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.