Den där är ju fullkomligt omöjlig att identifiera på ett sådant kort. Du har inget kort antingen på knopparna, när den är i blom eller grön åtminstone? Och väldigt mycket närmare.
Fast jag är rätt säker på att det inte är någon gran i alla fall.
Fast jag är rätt säker på att det inte är någon gran i alla fall.
Är inte helt hundra, men jag tror också att det är en Schersmin.
Tog ett par bilder på min nu att jämföra med.
Schersmin är en robust buske, särskilt när den är väletablerad. Man brukar föryngringsbeskära genom att ta bort de äldsta/grövsta grenarna/stammarna vid marken. Det är dock lättare sagt än gjort då det är väldigt svårt att komma åt mitt i kvasten. En rejäl men smidig grensax är det bästa verktyget för ändamålet. Dela upp det på en treårsplan, dvs klipp bort en tredjedel av grenarna i år och sedan lika mycket nästa och nästnästa år så är den helt föryngrad. (Om det behövs tas allt.) Vet inte när den bör klippas, men jag tror som sagt att den är robust och därmed också att du nog kan klippa den nu. Annars är JAS-perioden (juli, aug & sept) utmärkt. Då går det att klippa nästan allt.
Om du inte behöver föryngra ända nedifrån så går det bra att klippa bort det som du tycker är i vägen el fult el ngt annat. Dock bör du inte ta mer än ca en tredjedel av grönmassan oavsett hur du klipper.
Tog ett par bilder på min nu att jämföra med.
Schersmin är en robust buske, särskilt när den är väletablerad. Man brukar föryngringsbeskära genom att ta bort de äldsta/grövsta grenarna/stammarna vid marken. Det är dock lättare sagt än gjort då det är väldigt svårt att komma åt mitt i kvasten. En rejäl men smidig grensax är det bästa verktyget för ändamålet. Dela upp det på en treårsplan, dvs klipp bort en tredjedel av grenarna i år och sedan lika mycket nästa och nästnästa år så är den helt föryngrad. (Om det behövs tas allt.) Vet inte när den bör klippas, men jag tror som sagt att den är robust och därmed också att du nog kan klippa den nu. Annars är JAS-perioden (juli, aug & sept) utmärkt. Då går det att klippa nästan allt.
Om du inte behöver föryngra ända nedifrån så går det bra att klippa bort det som du tycker är i vägen el fult el ngt annat. Dock bör du inte ta mer än ca en tredjedel av grönmassan oavsett hur du klipper.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "grensax"

Grensaxar
Grensaxar, också kända som häcksaxar eller beskärningssaxar, är ett viktigt trädgårdsredskap som används för att klippa och forma buskar, häckar och träd. De har långa handtag och starka klingor för att kunna klippa genom tjockare
Läs mer
Det var en rejäl kvast. Jag skulle nog klippa hela rasket 10 cm över mark och sedan börja forma om den från början. Alternativt klippa av allt som är grövre en typ två cm, och sedan beskära det som var kvar cirka 30 cm över mark eller vid närmaste skott som är utåtriktat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden