Är helt novis och har precis börjat renovera vårat radhus. Slet ner en jäkla massa gammal tapet och slipa och spackla men gav upp och satte upp renoveringstapet.

Det blev överlag bra men på en vägg har jag spacklat hål och uppenbarligen slarvat då man ser 4-5 st bulor under tapeten. Hur åtgärdar jag enklast dessa? Ska jag slipa ner dessa och sätta ett lager renoveringstapet till? Eller kan jag slipa och spackla på renoveringstapeten?

Eller behöver jag riva ner tapeten helt och slipa bakom? Vad tror ni blir bäst?
 
Ibland drar bubblorna sig tillbaka när tapeten torkar, annars limma.
Det finns några varianter att trycka in lim.
Gör ett snitt som ett L eller ett kryss med tapetkniven, lyft och pensla in lim.
Eller fyll en limspruta med tapetklister och tryck in där det behövs. För ett litet snitt och tryck in spetsen.

Jag har använt en spruta med vass metallnål, med det är väl lite onödigt att ha liggande hemma egentligen.
Medicinska sprutor har för klen nål för lim.
 
Förtydligande. Det är inga luftbubblor utan det är de hål jag spacklade innan jag tapetserade. Jag slipade inte ner spacklet tillräckligt utan det är små kullar med spackel som framträdde väldigt tydligt när tapeten kom på…
 
Kan jag slipa ner renoveringstapeten på dessa punkter och lägga ett tunt lager spackel eller kommer detta synas efter målning?
 
Alternativt att jag slipar ner det så det blir plant och sätter ytterligare ett lager renoveringstapet?
 
Ska du måla på renoveringstapeten?

Det är ganska svårt att spackla och sen måla och få det snyggt.

Jag har ägnat mycket tid åt att ta bort spackelklunsar under tapet. Är det då lite hårdare finspackel ,så är det väl lättast att få bort med stämjärn. Tråkigt arbete.

Sätter man renoveringstapet täcker den ju hålen så då är det väl bättre att inte lägga på en hög spackel. Ett eller så fyller man bara i hålet så det inte blir så mycket att slipa.
 
M Mr Tshabalala skrev:
Alternativt att jag slipar ner det så det blir plant och sätter ytterligare ett lager renoveringstapet?
Slipa ner och sätta på ett nytt lager renoveringstapet hela vägen är nog lättast att få snyggt.

Beror dock på hur tjock renoveringstapeten är. Det finns olika. Kanterna kanske syns väl mycket

Är den tjock skulle jag nog försökt skära ut en fyrkant stor nog att fixa till bulan och sen sätta i en ny bit kant i kant.
Borde inte synas om du sätter tapet. Svårare om du ska måla.
 
Hur gick det?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur gick det?
Jag slipade bulorna rakt på renoveringstapeten och la ett nytt tunt lager sandspackel som jag slipade noggrant. Sen ett nytt lager renoveringstapet. Blev jämt och fint, grundmålat ett varv och ska gå på med färg nästa vecka. Tror det kommer bli bra!
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.