L
Vår brf håller på att renovera fönstren (alltså inte byte), och tunnelbanan går förbi oss och låter en del. Jag och sambon har därför funderat på att sätta in bullerglas som extra tillval iom renoveringen, men med tanke på att huset är från 40-talet med mycket självdrag funderar vi på om det kanske inte är värt det. Mycket av ljudet utifrån kommer in via springorna, och inte nödvändigtvis genom glaset. Karmarna och bågarna sitter alltså kvar.

Vad tror ni? Är det värt några tusen extra för bullerglas, eller är skillnaden så pass liten att det är onödigt? Energiglas ska sättas in oavsett. Hur har andra i äldre hus där karmar och bågar behållits gjort?

Tack för hjälpen!

AXS
Jag upplever stor skillnad när jag renoverade fönster från 50-talet.Nya lister gjorde underverk.
Det är även stor skillnad på där jag har tre-glas mot 2-glas. Så tror nog att det kan göra stor skillnad.

Jag har en fundering på att byta ut 2-glaskassetten mot en tjockare ruta för att dämpa ljudet mer, men vet inte vad som är bäst. 1+2 eller 1+1 med en tjock ruta.

S
Vad är det för bågar? Kopplade?

L
AXS AXS skrev:
Jag upplever stor skillnad när jag renoverade fönster från 50-talet.Nya lister gjorde underverk.
Det är även stor skillnad på där jag har tre-glas mot 2-glas. Så tror nog att det kan göra stor skillnad.

Jag har en fundering på att byta ut 2-glaskassetten mot en tjockare ruta för att dämpa ljudet mer, men vet inte vad som är bäst. 1+2 eller 1+1 med en tjock ruta.
Tack för svar! Satte du in bullerglas alltså? Eller bara ytterligare glas och lister? Förstod inte riktigt.

Vi har gamla garnlister just nu. Kanske blir det bättre om vi sätter in silikonlister. Men i köket är inte garnlister och där låter det ändå en del. Bullerglaset skulle för oss fästas ihop med energiglaset som jag förstår det. Det är alltså fortfarande 2-glas.

Redigerat:
L
S sinuslinus skrev:
Vad är det för bågar? Kopplade?
Kopplade. Öppnas inåt med spanjolett.

AXS
L Lelulu skrev:
Tack för svar! Satte du in bullerglas alltså? Eller bara ytterligare glas och lister? Förstod inte riktigt.

Vi har gamla garnlister just nu. Kanske blir det bättre om vi sätter in silikonlister. Men i köket är inte garnlister och där låter det ändå en del. Bullerglaset skulle för oss fästas ihop med energiglaset som jag förstår det. Det är alltså fortfarande 2-glas.
Ah, ja det var lite otydligt. Har 1+2 i ett sovrum och 1+1 original i ett sovrum. Har inte bytt själv utan det är gjort innan jag flyttade in.

Kolla bara så den föreslagna lösningen inte bygger innåt med fula lister. Kan förstöra intrycket ordentligt.

S
L Lelulu skrev:
Kopplade. Öppnas inåt med spanjolett.
Effektivast är att ha större avstånd mellan glasen. Sen måste det vara drevat och fogat mellan karmen och väggen också om man ska få mest effekt med bulleråtgärder.

Hur mycket skillnad det gör i praktiken med bullerglas vet jag inte.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.