Min fru har TikTok för att kunna umgås lite över det med barnen och TikTok har just tömt hennes mobil-quota på några dagar bara. Den har dragit 9 GB på tre dagar.

TikTok ger sig själv extremt stora rättigheter och den är väldigt datahungrig...
...så jag rekommenderar alla att ta bort alla rättigheter från TikTok som den inte behöver (exempelvis bakgrundsdata, access till filsystem, kamera mm om man inte publicerar filmer osv).

Detta verkar vara en mjukvarubugg på Android, men samtidigt litar jag inte för fem öre på detta kinesiska företag som skickar alla data om användarna till servrar i Kina. De har flera gånger fångats med händerna i syltburken och Trump försökte ju förbjuda appen.

Detta kan bli "dyrt", beroende på hurdant abonnemang och behov man har...
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Samma bugg här. Dyrt.
 
Fairlane
Dottern använder TikTok lite då och då, men jag kan inte se någon plötslig ökning av trafikmängden. En vanlig månad ligger hon på 30-40 GB och det ser likadant ut för januari.
Hon har också en Android telefon.
 
Mats-S
Avinstallera, problem solved ;-)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Avinstallera, problem solved ;-)
redan gjort (av frugan)
 
Appar i Androids app-store uppdateras inte för alla samma dag de kommer ut, vilket gör att det tar ett tag innan alla får samma problem. Dessutom är denna buggen beroende av att man inte har begränsat TikTok-appens rättigheter en del...
 
Jag är lite konservativ och stänger av det jag inte förstår vad en app ska ha behörighet till. Är ju enkelt att sedan aktivera om det blir problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag är lite konservativ och stänger av det jag inte förstår vad en app ska ha behörighet till. Är ju enkelt att sedan aktivera om det blir problem.
Smart drag. Dottern har inte drabbats, men hon har också stängt av bla bakgrundsdata för TikTok.
 
En kompis till mig uttryckte det rätt bra när vi chattade för en stund sedan:
- TikTok är statlig kinesisk spyware förklädd till social media
 
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Dottern använder TikTok lite då och då, men jag kan inte se någon plötslig ökning av trafikmängden. En vanlig månad ligger hon på 30-40 GB och det ser likadant ut för januari.
Hon har också en Android telefon.
Oj.
Jag använder själv 0,3-0,4 GB i månaden ungefär. Här skulle kanske en tik-TOK-app märkas ordentligt. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Bakgrundsdata och location drar både sjukt mycket data och batteri om det inte är smart gjort.

Kolla i inställningar vilka appar som drar data och batteri är ett tips. Utvecklar själv appar professionellt så vet att det är snårigt….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.