Hej där!

Inför stundande uppfräschning av en tvättstuga hoppas jag på många åsikter och erfarna kommentarer från er här på forumet. Vill ha lite kreativa lösningar som absolut får vara lite okonventionella. Jag har spenderat mycket tid med att läsa tidigare fantastiska trådar i ämnet men vill ändå lyfta några frågor.

Genomsyrande anda

Det är ett billigt hus i en landsända där man alrig får igen investerade pengar i en riktg renovering. För att ge perspektiv - de flesta hus i området säljs för upp till ett par hundra tusen. Håller det 10 år så är jag nöjd men ser heller inte varför det skulle hålla så mycket sämre än det befintliga?

Nuvarande lösning är inte godkänd försäkringsmässigt, det tillsammans med husets värde gör att jag kan kosta på mig att se lite mellan raderna på alla branchreger. Självklart vill jag göra det så bra som möjligt men räknar med kompromisser. Målet är att fräscha till utrymmet så mycket det går till en billig materialkostnad och det mesta av arbetet gör jag själv. Det behöver inte se helt perfekt ut, och det behöver inte hålla i 20 år.

Som det ser ut idag:
Tvättstugan ligger i källare byggd på 50-talet, uppförd på otroligt genomsläpplig sandås. Det finns en fuktvandring inåt från väggarna med saltavlagringar och kristaller, tänkt en vit porös massa. Dränera grunden är förstås det rätta men är inget alternativ i dagsläget. Enda hörnan med saltavlagringar och putssläpp är vid ett stuprör som slutar lite väl nära huset. Som en kompromiss leder jag bort tak-vattnet längre. Som bakgrund bilade jag bort golvet i ett annat rum och marken under huset är aldrig fuktig och jag tror att jordmånen är till vår fördel här. Rummet är knappt 10m².

Rummet kommer användas men det är ingen tonårsfamilj som duschar 3 ggr om dagen, så det kommer definitivt torka upp mellan gångerna.

Vision:

Dusch och badhörnan ligger så en vägg är yttervägg, en mellanvägg och en murstock. Tanken är kakel på väggarna, utan tätskikt för att låta väggen ventilera, betonggolvet målas med genomsläpplig 1k-färg. Övriga väggar målas med ventilerande färg. En rumsavdelare av glasbetong byggs upp mellan dush/bad och övriga rummet.

Många frågor:

1 - Väggen som ska kaklas är inte helt rak, mäter jag med långpass så är det cirka 5-7mm i de djupaste "dalarna". Kan man kakla trots det eller måste väggen putsas helt rak? Kan man istället för puts skarva i med våtrumsspackel innan kaklingen?

2 - Jag vill vrida ett badkar 90', men för att det ska få plats måste det kapas cirka 5mm i ena kanten, och tanken är att kapa med kapskiva. Väggen kaklas och silikonfog läggs mellan kakel och badkar. Vad tror ni? Och hur ytbehandlar man snittet? Reparationslack för emalj, rostskyddsfärg, hammarlack? Vad säger er erfarenhet och expertis?

3 - Väggfärg. I den värsta hörnan har lite befintlig puts ramlat ner och det växer saltkristaller i måttlig mängd. Min tanke är att det i alla fall inte blir sämre av att måla om och jag är inställd på att det inte kommer hålla 20 år, men det är okej. Men vilken färg är bäst för ändamålet? Silikatfärg, Slamfärg, etc?

4 - Innertak. De befintliga skivorna (ingen aning vad de är) behålls men målas/fräschas upp utan fuktspärr. vid dush/bad läggs ett ytterligare innertak av trä (slätspont?) för att dölja några vattenrör och kanske ha infälld belysning. Dessa skruvas upp längs skenor med gott om ventilation över. Vad tror ni?

5 - Glasbetong. Är det korrekt att tänka att bygga upp väggen (~totalt cirka 1,2m²) efter att golvet målats och innan väggen bredvid kaklas? Något att tänka på?

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar, förstör ett hus och bryter mot alla regler? Vad borde prioriteras och vad kan tummas på? Produktrekomendationer, andra idéer, kommentarer, ris och ros mottags med tacksamhet!

BirgitS
Anledningen till att det rekommenderas tätskikt i duschen i källare är att betongen inte mår bra av att ofta bli blöt, den luckras upp och ev. armeringsjärn kan rosta. Sen bestämmer du om du vill ta den risken och i framtiden bli tvungen att få bort betong och lägga dit ny.

1. Om det inte ska vara tätskikt har andra sagt att man kan spackla med fix.
Det kan vara så att våtrumsspackel är för tätt, se här: https://www.flugger.se/spackel/vaatrumsspackel/c-802270/

3. Silikatfärg är det man brukar rekommendera men om det växer mycket saltkristaller så är det frågan om det ens ser snyggt ut efter 1 år.

Kan en duschkabin vara ett alternativ?

Tack för svar och tankar!

@BirgitS: Jag tvivlar inte på att branchnormer finns för goda anledningar, men bara för att diskutera och lära sig mer:

Huset källare har en egen ingång med en trappa ner från marknivå enligt 50-talets norm. Detta torde vara samma platta som huset står på, är i betong och har en dagvattenbrunn för regn och smältvatten (som rinner ut i kommunala avloppet, allt enligt tidens normer). Denna har alltså varit mer eller mindre fuktig under stor del av året i dryga 70 år, och under halva året till och med i frysgrader med frostsprängningar etc. Visst, det ser inte nygjort ut men verkar hålla? Vad är det för skillnad?

@Odi et Amo: Tyvärr inte, däremot kommer dushningen ske i badkaret, så det är endast spillvatten som rinner direkt ut på golvet, tänker att det i princip har samma effekt?

Ännu en fråga.

6 - Kakel /klinker. Läst att kakel, som ett keramiskt material, kan hålla betydligt mer vatten än klinker. Kan det därför vara värt att satsa på klinker på väggarna istället. Vad tror ni?

BirgitS
Zewz Zewz skrev:
Jag tvivlar inte på att branchnormer finns för goda anledningar, men bara för att diskutera och lära sig mer:

Huset källare har en egen ingång med en trappa ner från marknivå enligt 50-talets norm. Detta torde vara samma platta som huset står på, är i betong och har en dagvattenbrunn för regn och smältvatten (som rinner ut i kommunala avloppet, allt enligt tidens normer). Denna har alltså varit mer eller mindre fuktig under stor del av året i dryga 70 år, och under halva året till och med i frysgrader med frostsprängningar etc. Visst, det ser inte nygjort ut men verkar hålla? Vad är det för skillnad?
Det finns väl betong av olika sorter beroende på vad den är tänkt att utsättas för. Det är väl dessutom många av byggsätten från den tiden som man har upptäckt problem med efter några årtionden. Inredda rum i källare t.ex.
Zewz Zewz skrev:
Tyvärr inte, däremot kommer dushningen ske i badkaret, så det är endast spillvatten som rinner direkt ut på golvet, tänker att det i princip har samma effekt?
I så fall är det ju en annan sak, så länge som badkaret verkligen används och inte tas bort om t.ex. 10 år.
Zewz Zewz skrev:
6 - Kakel /klinker. Läst att kakel, som ett keramiskt material, kan hålla betydligt mer vatten än klinker. Kan det därför vara värt att satsa på klinker på väggarna istället. Vad tror ni?
Det har jag inte hört som någon anledning för vare sig det ena eller det andra. Däremot är det bra med små plattor och breda fogar så att fukten lätt kan förflytta sig från väggen till rumsluften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.