GlennB GlennB skrev:
vetenskapligt bevisat ? är det flera oberoende forskare som forskat i ämnet, gjort avhandlingar som dom sedan publicerat och det visade sej att dom kom till samma slutsats ? ..vore kul att läsa dessa då.

Det behöver ju inte alls leda till högre slutpris, i snitt kanske det gör det, men "alltid" ? knappast.
Det finns hur mycket som helst skrivet om detta. Här är en på svenska: https://fof.se/artikel/2002/8/ekonomi-1000-kr-inte-alltid-varda-1000-kr/
 
Z zingo skrev:
Läs vad jag skrev en gång till istället
Nu har jag läst tre gånger till men förstår fortfarande inte. Jag antar att du inte kan förklara.
 
K Kirre2 skrev:
Nu har jag läst tre gånger till men förstår fortfarande inte. Jag antar att du inte kan förklara.
Och jag utgår från att du skämtar
 
Z zingo skrev:
Och jag utgår från att du skämtar
Nej. Du lägger ut ett hus på Hemnet eller en väska på Tradera. Bestämmer ett lägsta pris du kan tänka dig att sälja för. De som är intresserade lägger bud och huset eller väskan säljs till den med högsta budet. Varför skulle inte det visa det verkliga värdet? Om man med värde menar vad nån är beredd att betala just nu och det är väl just det man brukar mena.
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Få fram rätt pris? Det är ju exakt det du inte får på sajter som Tradera. Kan du något alls om priser och budgiving?
Meningslöst att vara så dryg. Det forskningen för det mesta handlar om är "värde" men det som händer på marknaden handlar om pris.
Forskarna du hänvisar till - tillsammans med andra forskare som också fått "Nobelpriset" i ekonomi - menar, eventuellt på goda grunder, att det för det mesta finns en skillnad mellan pris och värde. Nu har en del av den här forskningen koncentrerats till allmänna auktioner där man t.ex. "säljer" mobiltelefonifrekvenser och är inte helt överförbart till privatekonomi.
Fast det där spelar ingen roll för en privat auktion. Om en budgivning på Tradera eller i en husaffär drar iväg bortom all vett och sans så fastställs ett pris och det är i någon mening definitionsmässigt rätt pris eftersom det är det pris där en köpare och en säljare är överens. Här spelar "värdet" ingen roll.
Alla som kan något alls om priser och budgivning vet detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Nej. Du lägger ut ett hus på Hemnet eller en väska på Tradera. Bestämmer ett lägsta pris du kan tänka dig att sälja för. De som är intresserade lägger bud och huset eller väskan säljs till den med högsta budet. Varför skulle inte det visa det verkliga värdet? Om man med värde menar vad nån är beredd att betala just nu och det är väl just det man brukar mena.
Ok…
Precis som jag skrev i min förklaring finns det andra psykologiska faktorer som gör att folk lägger bud. När andra budgivare dyker upp blir man inte längre lika rationell utan lägger även bud för att ”vinna” en auktion, inte nödvändigtvis för att man tycker något är värt priset. Det såg vi tendenser till även hos TS som flera gånger skrev att man ”vill ha” huset.

Och om du studerar budgivningshistoriken på annonser på Tradera ser du att det ofta kan komma in flera bud från samma köpare sista minuten. Och så blir det i princip alltid på populära objekt. Folks behov av att konkurrera slår ut det rationella tänkandet. Om man är rationell när man budar i en auktion bestämmer man sig för det högsta priset man är villig att betala och lägger det budet en gång (om inte priset redan är för högt). Sen släpper man det. Alla andra bud som därefter kommer in beror på att någon annan tyckte det var värt mer eller inte klarade av att vara rationell.

Och om man är tillräckligt stabil och rationell bryr man sig inte om hur andra beter sig, eftersom man ju vet vad man var beredd att betala.

Du utgår från att alla som bjuder på Tradera eller köper hus på Hemnet är rationella. Men med tanke på att auktionerna inte är slutna blir de psykologiska effekterna påtagliga eller till och med bisarra.

Detta är för övrigt ett känt fenomen från auktionsteorin som funnits åtminstone sen 60-talet
 
Redigerat:
  • Gilla
Zimeon
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Du utgår från att alla som bjuder på Tradera eller köper hus på Hemnet är rationella. Men med tanke på att auktionerna inte är slutna blir de psykologiska effekterna påtagliga eller till och med bisarra.
Men de resulterar i ett pris, ett pris som en köpare får betala och som en säljare säljer till. Eller hur?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Men de resulterar i ett pris, ett pris som en köpare får betala och som en säljare säljer till. Eller hur?
Eh… ja. Men nu var frågan om köparen verkligen tyckte det var värt X kr innan budgivningen startade eller inte. Slutpriset beror inte bara på vad köparna tycker huset är värt utan hur kåt man är på att ”vinna” budgivningen för att man inte vill att någon annan ska ha huset.
 
  • Gilla
Zimeon
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Ok…
Precis som jag skrev i min förklaring finns det andra psykologiska faktorer som gör att folk lägger bud. När andra budgivare dyker upp blir man inte längre lika rationell utan lägger även bud för att ”vinna” en auktion, inte nödvändigtvis för att man tycker något är värt priset. Det såg vi tendenser till även hos TS som flera gånger skrev att man ”vill ha” huset.

Och om du studerar budgivningshistoriken på annonser på Tradera ser du att det ofta kan komma in flera bud från samma köpare sista minuten. Och så blir det i princip alltid på populära objekt. Folks behov av att konkurrera slår ut det rationella tänkandet. Om man är rationell när man budar i en auktion bestämmer man sig för det högsta priset man är villig att betala och lägger det budet en gång (om inte priset redan är för högt). Sen släpper man det. Alla andra bud som därefter kommer in beror på att någon annan tyckte det var värt mer eller inte klarade av att vara rationell.

Du utgår från att alla som bjuder på Tradera eller köper hus på Hemnet är rationella. Men med tanke på att auktionerna inte är slutna blir de psykologiska effekterna påtagliga eller till och med bisarra.

Detta är för övrigt ett känt fenomen från auktionsteorin som funnits åtminstone sen 60-talet
Så det var alltså min användning av ordet värde du hängde upp dig på. Kunde du inte berättat det direkt?
 
K Kirre2 skrev:
är inte det egentligen är vad det är värt då?
Kan ovanstående betyda något annat än vad som står? Förklara gärna vad jag missuppfattat.
 
Z zingo skrev:
Men nu var frågan om köparen verkligen tyckte det var värt X kr innan budgivningen startade eller inte
Men det har ju ingen betydelse alls - eller hur...???

"Vi tycker bara huset är värt 100kkr men betalar 400kkr för vi vill ha det"

Den meningen handlar inte om ekonomi utan får avhandlas i terapisoffan. Köparen får sina 400kkr och säljaren får betala. Det är dessutom inte specifikt för auktioner. Jag tycker bara att en liter mellanmjölk är värd 4 kronor men betalar ändå, allt som oftast, upp emot 16 spänn. Den diskussionen är meningslös i ett faktiskt "case"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Men det har ju ingen betydelse alls - eller hur...???

"Vi tycker bara huset är värt 100kkr men betalar 400kkr för vi vill ha det"

Den meningen handlar inte om ekonomi utan får avhandlas i terapisoffan. Köparen får sina 400kkr och säljaren får betala. Det är dessutom inte specifikt för auktioner. Jag tycker bara att en liter mellanmjölk är värd 4 kronor men betalar ändå, allt som oftast, upp emot 16 spänn. Den diskussionen är meningslös i ett faktiskt "case"
Faktum är nu följande, dvs att auktionsteorin tillhör vetenskapsområdet ekonomi. Sen får du gärna ha dina egna teorier. År 2020 fick nobelpristagaren i ekonomi priset för sitt arbete med just auktionsteorin.

Men det kanske också är ’meningslöst”?
 
Z zingo skrev:
Faktum är nu följande, dvs att auktionsteorin tillhör vetenskapsområdet ekonomi. Sen får du gärna ha dina egna teorier.
Och du är ute och flyger Messerschmitt - eller hur?
Jag har inge egna "teorier" men är klarsynt nog att förstå att ekonomisk teori inte har någon betydelse alls, även om teoretikerna fått "Nobelpris" flera gånger, i ett specifikt fall.
Det spelar ju ingen roll om du ylar om att huset enligt den "auktionsteori som tillhör vetenskapsområdet ekonomi" är värt X kronor om det säljs för det dubbla.
Att kalla ekonomi för "vetenskap" är dessutom för dumt för att ens kommentera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Och du är ute och flyger Messerschmitt - eller hur?
Jag har inge egna "teorier" men är klarsynt nog att förstå att ekonomisk teori inte har någon betydelse alls, även om teoretikerna fått "Nobelpris" flera gånger, i ett specifikt fall.
Det spelar ju ingen roll om du ylar om att huset enligt den "auktionsteori som tillhör vetenskapsområdet ekonomi" är värt X kronor om det säljs för det dubbla.
Att kalla ekonomi för "vetenskap" är dessutom för dumt för att ens kommentera.
Det måste vara underbart att kunna köra så mycket Messerschmitt att man hamnar över nobelpristagarna och de som sedan så länge definierat ekonomi som en vetenskap :D

Ha nu en riktigt fin dag i en verklighet full av vetenskaper som man måste kryssa fram mellan för att det ska gå bra :love:
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z zingo skrev:
verklighet
Och vilket pris menar du att verkligheten har kommit fram till när en auktion är slut - och "varan" är betald?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.