Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Och vilket pris menar du att verkligheten har kommit fram till när en auktion är slut - och "varan" är betald?
Jag påstår INGENTING. Läs böcker!
 
Z zingo skrev:
Jag påstår INGENTING. Läs böcker!
Det var en enkel fråga som du vägrar svara på.
Jag har nog läst mer än du men vill jag veta vad EN vara kostade vid ETT tillfälle - eller vad EN spekulant tyckte varan var värd INNAN hen köpte den - spelar böckerna ingen roll - vad du än tror.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Kan ovanstående betyda något annat än vad som står? Förklara gärna vad jag missuppfattat.
Det betyder ingenting annat än att autocorrect varit i farten och att jag inte läste så noga innan jag postade. Men du har tydligen tolkat det, så du får förklara! (Eller, just ja, du förklarar ju ingenting utan dumförklarar bara andra.)
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det var en enkel fråga som du vägrar svara på.
Jag har nog läst mer än du men vill jag veta vad EN vara kostade vid ETT tillfälle - eller vad EN spekulant tyckte varan var värd INNAN hen köpte den - spelar böckerna ingen roll - vad du än tror.
Stänger bevakningen på denna nu. Bästa beslutet hittills idag. Måste ju få mer tid att läsa böcker så jag snart har läst lika mycket som du :crysmile::love:
 
Z zingo skrev:
Stänger bevakningen på denna nu. Bästa beslutet hittills idag. Måste ju få mer tid att läsa böcker så jag snart har läst lika mycket som du :crysmile::love:
Jamen, såklart, när du fått slut på argument!
 
Z zingo skrev:
Stänger bevakningen på denna nu. Bästa beslutet hittills idag. Måste ju få mer tid att läsa böcker så jag snart har läst lika mycket som du :crysmile::love:
Bra beslut. Kila tillbaka till din bekväma värld av teorier så lever vi andra kvar i den verklighet där det man betalar är en varas eller en fastighets pris - alldeles oavsett vad forskare (nobelpris eller inte) menar är dess värde. Till sist kanske du förstår vad de menar.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Nissens
Z zingo skrev:
Eh… ja. Men nu var frågan om köparen verkligen tyckte det var värt X kr innan budgivningen startade eller inte. Slutpriset beror inte bara på vad köparna tycker huset är värt utan hur kåt man är på att ”vinna” budgivningen för att man inte vill att någon annan ska ha huset.
Eller så är det så enkelt att man betalar för att man själv vill ha huset.
Det var åtminstode anledningen till att jag köpte mitt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Helt klart finns det brister med auktioner, men det för det ju med all prissättning. För 7-8 år sen låg ett hus inte till försäljning i vårt närområde. Utgångspris 5,5 miöjoner. Jag räknade med att det skulle gå upp 500'-1000. Det såldes för 9,6 miljoner!
13 budgivare involverade. Alldeles för högt pris enligt mig, men hade ett fast pris på 6 miljoner varit med korrekt? Nej jag tycker inte det.

Det är väl som demokrati, det är inte perfekt men alternativen är sämre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
För 7-8 år sen låg ett hus inte till försäljning i vårt närområde. Utgångspris 5,5 miöjoner. Jag räknade med att det skulle gå upp 500'-1000. Det såldes för 9,6 miljoner!
13 budgivare involverade. Alldeles för högt pris enligt mig, men hade ett fast pris på 6 miljoner varit med korrekt? Nej jag tycker inte det.

Det är väl som demokrati, det är inte perfekt men alternativen är sämre.
Speciellt som att det inte var ute till försäljning kan man säga att det var ett väldigt bra pris. ;)
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ni som har kört den sista delen av diskussionen här har ju totalt missat några viktiga faktorer. Nämligen att definiera vad det är ni diskuterar.

Vad är värde på en fastighet? Om jag säljer mitt hus för 100 miljoner kommer inte köparen att kunna belåna fastigheten till det priset, eftersom det inte är värdet av fastigheten.

Rätt pris, vad betyder det? För den som säljer är det att maximera priset, för den som köper är det att minimera priset. Eller så är det att fort som fan sälja och inte bry sig om att man vara fick hälften av det faktiska värdet. Eller någon av hundratals andra orsaker till att ett pris är rätt. Osv etc.

Det finns gått om auktioner där samma vara säljs i olika samtidiga auktioner. Det är inte ovanligt att en av budgivningarna sticker iväg, ibland har jag till och med sett andra identiska objekt som inte ens såldes i auktionen. Är värdet då 0 på samtliga varor som såldes, eller är värdet samma som den som såldes till högsta priset? Vilket är "rätt pris" i det sammanhanget?

Pratar man dessutom om värde i ett bredare perspektiv, så blir det ännu jobbigare. Hur mycket är en idé värd? Om du hade fått köpt 100% av Spotify två veckor efter att det bildades, hur mycket hade det varit värt att betala? Förmodligen noll, eftersom bolaget troligen inte lyckats att förverkliga sin idé.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Ni som har kört den sista delen av diskussionen här har ju totalt missat några viktiga faktorer. Nämligen att definiera vad det är ni diskuterar
Ingen har missat något. Vi bara käbblar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Pratar man dessutom om värde i ett bredare perspektiv, så blir det ännu jobbigare.
Jag brukar, men jag är en enkel man, tycka att värdet är det där två parter (= en köpare och en säljare) kommer överens om en affär. Jag vet att "forskningen" inte håller med men man måste nog vara lite motvalls för att få nobelpris i låtsasvetenskapen "ekonomi".
AndersPS AndersPS skrev:
Vad är värde på en fastighet? Om jag säljer mitt hus för 100 miljoner kommer inte köparen att kunna belåna fastigheten till det priset, eftersom det inte är värdet av fastigheten.
Då blir det ingen affär, och inget värde etableras. Jätteenkelt. Om en dumskalle köper mitt radhus för 100 miljoner och kan betala var värdet, just då, 100 miljoner. Jag hoppas på dumskallarna...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Vad är värde på en fastighet? Om jag säljer mitt hus för 100 miljoner kommer inte köparen att kunna belåna fastigheten till det priset, eftersom det inte är värdet av fastigheten.
Hur bedömer då banken värdet på ett hus? När vi köpte kollade nån bank vad hus tidigare sålts för i området, men eftersom det bara var nån enstaka sommarstuga för många år sedan kom de fram till 175 000. Det är ju inte ett rimligt sätt att göra bedömningar på. Nån annan bank verkade mer intresserade av vad budgivningen stannade på. Kunde ju varit 100 miljoner!
 
TS, vad har hänt med huset?
 
N nmftg skrev:
TS, vad har hänt med huset?
Läst tråden?
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.