B Bernt Ö97 skrev:
Tyvärr kommer inte ojämnheter att försvinna.
Beror sannolikt på att läkten som plåten ligger på inte är riktad så att underlaget är plant.
Bilden visar att ytan till höger om takkupan har färre bulor. =plant underlag?
Till vänster om takkupan, bulor över hela taket. =Ojämnt underlag?
Kan givetvis bero på slarvig hantering av de förfalsade plåtskivorna, men inte troligt.
Oavsett orsak, snickaren/takläggaren måste göra om, om det ska bli bra.
Han som kunde jobbet blev sjuk när vänstra sidan skulle göras..
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
P Patricia Nordforss skrev:
Min man filmade med en drönare när de höll på med att sätta fast plåtskivorna.
[video]
Ärligt talat så är det inte ett dugg konstigt att det är buckligt med sådana monteringSPARKAR och handslag på plåtytan. När dessa slag hamnar mellan (läkt)ribborna så uppstår - en buckla.
Tur ni filmade..
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P Patricia Nordforss skrev:
Det är läkt.
Montageanvisning, se länk och video:
https://www.klicktak.se/montering/
I detta fall på spontat tak med underlagspapp. Ingen läkt.

Någon nämnde "tunga fötter".
Inte ska man sätta foten på plåten mellan läkten när plåten är monterad, om det har blivit så. I annat fall om inte första våden plåt är rätt lagd, så kan fortsättningen hamna fel och montaget med skruv skevar plåten och den blir onaturligt fäst. Uppenbarligen, enligt drönarfilmen så sparkar en man på falsen för att få dit den. Nu är det sista våden plåt som läggs enligt filmen. Skulle vara intressant med film/foto hur de arbetar när de står på läkten och monterar.
Jag håller med att det ser tragiskt ut med denna "potatisåker" på taket.
Bra att reklamera detta uppåt, inkludera dokumentation, filmer, foton.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte fixa bucklorna med en sugklocka eller ngt? Förutsatt att inte bucklorna finns där för att det finns en dragkraft mellan våderna…
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hur nylagt är taket?
Vesivek bygger efter principen ventilerat tak varför takplåten inte läggs dikt undertaket. Takplåten ligger med en luft spalt vilket begränsar rörelsefriheten på taket under och efter monterat tak. Undvek plåt när jag själv renoverade taket.
I det aktuella fallet är det snyggt med denna typ av plåttak men utan bögeltak.
 
E
P Patricia Nordforss skrev:
Min man filmade med en drönare när de höll på med att sätta fast plåtskivorna.
[video]
Är det så man ska montera plåten 🙂?
 
E Elsamimmi skrev:
Är det så man ska montera plåten 🙂?
Plåten på filmen ser bucklig ut redan från början dvs tunn fladddrig plåt vilket är orsaken. Vesivek skryter över sin egenproducerade "finska" plåt. Vesivek har själva utvecklat metod och speciell monterings skruv för montering. Skicka filmen till Vesivek.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
N Niddes skrev:
Plåten på filmen ser bucklig ut redan från början dvs tunn fladddrig plåt vilket är orsaken. Vesivek skryter över sin egenproducerade "finska" plåt. Vesivek har själva utvecklat metod och speciell monterings skruv för montering. Skicka filmen till Vesivek.
Han misshandlar ju plåten med knytnävarna. Hade behövts 3mm plåt om man vill ha det slätt med en sån behandling om det inte ligger råspont under.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Patricia Nordforss skrev:
Jag vet att det aldrig blir buckelfritt men att bucklorna kanske syns lite mindre när taket blir mattare.
P Patricia Nordforss skrev:
Jag har kontaktat VD vid två tillfällen för att höra om huset verkligen ska se ut så här men får inget svar.
J JockeHX skrev:
Kan man inte fixa bucklorna med en sugklocka eller ngt? Förutsatt att inte bucklorna finns där för att det finns en dragkraft mellan våderna…
Nej.
sugkoppar fungerar inte.
Plåten är deformerad för att underlaget inte är plant, och kanske tvingande sparkar med foten vid montering.
Känslig konstruktion på s.k. "Klicktak".
Kräver noggrannhet som inte är speciellt vanlig i "byggsvängen".
Uppvikta kanter längs långsidorna på plåten i kombination med buktigt tak går inte att få plant. Möjligtvis om buktigheten är en konvex kurva längs hela längden så att du försiktigt kan sträcka de uppvikta falserna.
Tråkigt för TS.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Vi fick tyvärr se på filmen hur de sparkade plåten så den klämdes fast. Kan man få till en stillbild efter han dragit bort foten och man kan "se" bucklan efteråt?
Om det inte är sparkande kängor, det kan inte ha med för hårt dragna skruvar?
Kan läkten vara lite ojämn och plåten som inte är så stark böjs, dvs monteringsfel?
Hur eller hur så säger jag som många andra här, det är inte rätt att få så mycket bucklor.
Sen blir jag nyfiken på vad man ser för i kanten på vänstra vindskivan? Finns det möjlighet att ni fotar närmare, kanske från en stege på vindskivorna, kring skorsten, takfönster och takkupa?

Sen om taket håller tätt så kanske man får leva med detta.

Även synd att ni betalt allt innan. En seriös hantverkare tar inte fullt betalt innan arbetet är besiktat.
Du är observant. Taket från takkupan och det övriga taket borde mötas med en ränndal som är infalsad i plåten eller tätad med dropkanter och underliggande "fotplåtar" . Ser inte rätt ut på bilden
 
Själv har jag erfarenhet av att ha lagt ett st liknande tak, men då på nyproduktion och mycket mindre, samt på råspont. Med denna variant av plåttak är det nog ett ”krav” på att underlaget, dvs läkten är uppriktad så att allt är plant. Nu ser det ut att vara uppriktat om jag inte ser galet med tanke på kilarna som ligger under ströläkten, men då beror det nog på HUR noga det riktades.
Översikt av takkonstruktion med markerade defekter, arbetare i skyddsutrustning nära kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tanke på detta så är det läge för att ta bild på taket från backen och försöka se ifall taket svackar från takfot till nock. Gör det det så finns absolut en förklaring där. Vidare så vid montering så bör man slå på en klots som har en längd att märken inte uppstår när man slår och samtidigt lägger på ett tryck. Och det är att arbeta sig från nock och neråt, eller vice versa. Då undviker man spänningar i plåten som kan bli av att man gör som dessa montörer.
Men har dessa montörer också monterat hängrännorna? Dessa sitter med krok som är alltför särdragna. Det ska vara högst 600 mm. mellan dessa även om snörasskydd finns.
Med tanke på hur det ser ut så kan jag tycka att ni bör ta dit någon konsult som kan plåt och som då kan gå över hela taket med detaljer som kanske är bristfälliga. Ni kan också ladda hem läggningsanvisningar själva som finns till produkten och där finns förhoppningsvis lösningar som ni kan jämföra med de befintliga ni har fått på taket. Hoppas att ni får till en lösning hur som helst. För det ser tyvärr inte bra ut och tyvärr får jag nog säga att detta utseende får ni dras med under många år framöver, även om det mattas lite och ögat vänjer sig med tiden. OM ni inte får ett omlagt tak, vilket jag har lite svårt att tro tyvärr, om det inte kommer fram något helgalet med eventuellt dålig infästning då att läkten enbart är infäst där klotsarna finns. Går det skruv eller spik igenom där det inte är ströläkt, så finns det en stor risk att kondensvattnet från plåten rinner mot dessa och därmed uppstår en förhöjd risk för läckage. Att beakta är att ifall det inte finns annan infästning i taket än vid klotsarna så är hela taket en brist och därmed ökar risken för att rent av blåsa av.
Mvh Noramasen
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
P Patricia Nordforss skrev:
Min man håller nu på och skriver till företaget då de inte svarat på mina mail och han skall förtydliga att detta tak inte är acceptabelt. Vi får väl se vad som händer Jag har även ringt till villaägarna som rekommenderar Vesivek och berättat om vårt tak. De ville att jag skulle skulle skicka in bilder på taket vilket jag gjort så jag hoppas de kommer att höra av sig. Men jag har förstått att det inte finns några gränser på hur stora bucklor det får finnas på ett tak. Juristen på villaägarna sa att det estetiska var lika viktigt som genomförandet.
Helt otroligt att man kan lämna taket i detta skick! Dom skulle pratat med ägaren(Beställaren) När dom själva upptäckte hur det blir. Här verkar yrkesstoltheten vara helt borta att kunna lämna ett bra arbete bakom sig. Ser ut som det ligger svart folie på taket.skäms
 
Noramasen Noramasen skrev:
Själv har jag erfarenhet av att ha lagt ett st liknande tak, men då på nyproduktion och mycket mindre, samt på råspont. Med denna variant av plåttak är det nog ett ”krav” på att underlaget, dvs läkten är uppriktad så att allt är plant. Nu ser det ut att vara uppriktat om jag inte ser galet med tanke på kilarna som ligger under ströläkten, men då beror det nog på HUR noga det riktades.
[bild]
Med tanke på detta så är det läge för att ta bild på taket från backen och försöka se ifall taket svackar från takfot till nock. Gör det det så finns absolut en förklaring där. Vidare så vid montering så bör man slå på en klots som har en längd att märken inte uppstår när man slår och samtidigt lägger på ett tryck. Och det är att arbeta sig från nock och neråt, eller vice versa. Då undviker man spänningar i plåten som kan bli av att man gör som dessa montörer.
Men har dessa montörer också monterat hängrännorna? Dessa sitter med krok som är alltför särdragna. Det ska vara högst 600 mm. mellan dessa även om snörasskydd finns.
Med tanke på hur det ser ut så kan jag tycka att ni bör ta dit någon konsult som kan plåt och som då kan gå över hela taket med detaljer som kanske är bristfälliga. Ni kan också ladda hem läggningsanvisningar själva som finns till produkten och där finns förhoppningsvis lösningar som ni kan jämföra med de befintliga ni har fått på taket. Hoppas att ni får till en lösning hur som helst. För det ser tyvärr inte bra ut och tyvärr får jag nog säga att detta utseende får ni dras med under många år framöver, även om det mattas lite och ögat vänjer sig med tiden. OM ni inte får ett omlagt tak, vilket jag har lite svårt att tro tyvärr, om det inte kommer fram något helgalet med eventuellt dålig infästning då att läkten enbart är infäst där klotsarna finns. Går det skruv eller spik igenom där det inte är ströläkt, så finns det en stor risk att kondensvattnet från plåten rinner mot dessa och därmed uppstår en förhöjd risk för läckage. Att beakta är att ifall det inte finns annan infästning i taket än vid klotsarna så är hela taket en brist och därmed ökar risken för att rent av blåsa av.
Mvh Noramasen
Bra upptäckt där och ligger nog mycket i vad du skriver.La mitt klicktak i somras och har inga bucklor men la det på råspont.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Göran.W
P Patricia Nordforss skrev:
Vi visste inte att det skulle bli buckligt vi fråga försäljaren som sa att det skulle bli slätt och fint det var inte förrän taket var lagt som vi såg att det var bucklor och då fick vi svar från en utav plåtkillarna att det alltid blir buckligt när man lägger Svea stark och det är på grund av underlaget Men när vi fick veta det var taket redan lagt. Plåtkillen sa att försäljaren skulle informerar oss om detta när jag frågade om det kunde bli buckor. Men det verkar som att det saknas samarbete mellan de som arbetar med taket och den som säljer..
Dom har inte
P Patricia Nordforss skrev:
Min man filmade med en drönare när de höll på med att sätta fast plåtskivorna.
[video]
Dom har inte säkerhetslinor på sig som är ett krav vid tak arbete.
Det är dryga böter på det.
Är allt kört att komma överens på vanligt sätt, hota med att anmäla dom till arbetsmiljöverket.
På filmen står till och med en med ena foten på ställningen och bankar med den andra på taket.
https://sverigesradio.se/artikel/takskottare-anvande-inte-sakerhetslinor-foretag-far-boter
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
Göran.W Göran.W skrev:
Dom har inte säkerhetslinor på sig som är ett krav vid tak arbete.
Det är dryga böter på det.
Det är ställningen som är (tänkt som) fallskydd i detta fall. Vilket i sig är helt rätt, personligt fallskydd skall bara användas som sista alternativ.

Illustration av ställning använd som räcke vid brant tak med angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.