P Patricia Nordforss skrev:
Vi visste inte att det skulle bli buckligt vi fråga försäljaren som sa att det skulle bli slätt och fint det var inte förrän taket var lagt som vi såg att det var bucklor och då fick vi svar från en utav plåtkillarna att det alltid blir buckligt när man lägger Svea stark och det är på grund av underlaget Men när vi fick veta det var taket redan lagt. Plåtkillen sa att försäljaren skulle informerar oss om detta när jag frågade om det kunde bli buckor. Men det verkar som att det saknas samarbete mellan de som arbetar med taket och den som säljer..
Vem jobbar säljaren för? Svea stark, en bygghandlare eller för hantverkaren?
 
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Vem jobbar säljaren för? Svea stark, en bygghandlare eller för hantverkaren?
Vesivek.
 
P Patricia Nordforss skrev:
Min man filmade med en drönare när de höll på med att sätta fast plåtskivorna.
[video]
Haha där kan vi förklara minst en buckla vid 0:10 i alla fall 😂
Be dom visa vilket av stegen i monteringsanvisningen det är...
 
  • Gilla
jleol och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Haha där kan vi förklara minst en buckla vid 0:10 i alla fall 😂
Be dom visa vilket av stegen i monteringsanvisningen det är...
Jag har frågat och fått att så gör man när man sätter man fast plåten. När jag då sa att det blir bucklor fick jag inget svar.
 
Dom som jag monterat(planjas) får man knacka ihop med plastklubba. Men jag har aldrig fått det att se ut så där..
Hur är det utfört vid ränndalar och takfönster?
 
  • Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Varför är alla bucklor nedåt?

Inte en enda uppåt vad jag kan se.

Konstruktionsfel?

Ser ut som om nockplåten är söndertryckt/ bucklig.

Kan det vara nån som har extra tunga fötter?
 
Redigerat:
P Patricia Nordforss skrev:
Jag har frågat och fått att så gör man när man sätter man fast plåten. När jag då sa att det blir bucklor fick jag inget svar.
De här personerna har levererat ett tak som ser ut som Åsa-Nisse fixat det efter ett flak femtreor och du har en video där dom bokstavligen sparkar plåten och ändå förnekar dom att dom gjort fel.

Du har att göra med skojare. Tyvärr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är ganska vanligt att den typen at plåttak börjar se ut på det viset har jag noterat, bara då jag kör runt och noterar husens tak. Därför är jag glad jag valde en annan profil till mit hus (fejk tegel har så pass mycket mera styrka p.g.a. sin form).
 
Vi fick tyvärr se på filmen hur de sparkade plåten så den klämdes fast. Kan man få till en stillbild efter han dragit bort foten och man kan "se" bucklan efteråt?
Om det inte är sparkande kängor, det kan inte ha med för hårt dragna skruvar?
Kan läkten vara lite ojämn och plåten som inte är så stark böjs, dvs monteringsfel?
Hur eller hur så säger jag som många andra här, det är inte rätt att få så mycket bucklor.
Sen blir jag nyfiken på vad man ser för i kanten på vänstra vindskivan? Finns det möjlighet att ni fotar närmare, kanske från en stege på vindskivorna, kring skorsten, takfönster och takkupa?

Sen om taket håller tätt så kanske man får leva med detta.

Även synd att ni betalt allt innan. En seriös hantverkare tar inte fullt betalt innan arbetet är besiktat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tittar man på Vesiveks websida på Svea Stark så ser man att taken på bilderna är lika buckliga. Fast de har fotat så att ljuset kommer från rätt håll så det inte är lika framträdande som på TS bild.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag trodde att det alltid blir bucklor!? På videofilmen finns också bucklor. Ingenting att bråka om... Det finns några (nya) plåttak i närheten. Skall titta på dem.
 
Jag har plåttak från vesivek. Det är iofs vågigt, ser ut som pannor. Vesivek kutade runt på det när det las, jag har varit där uppe ett par gånger, sotare har klättrat runt osv - inte en tillstymmelse till buckla. Taket är 4 år gammalt nu.
 
J JohanSwed skrev:
Jag trodde att det alltid blir bucklor!? På videofilmen finns också bucklor. Ingenting att bråka om... Det finns några (nya) plåttak i närheten. Skall titta på dem.
Det ska inte se ut sådär! Jag tror som en tidigare talare att man har slarvat med underjobbet och läkten ligger ojämnt så när man fäster skruvarna så skapar man bucklor.
Jag hade reklamerat jobbet och dragit in konsumentvägledare från kommunen till att börja med. Sen att firman inte svarar kunden är oseriöst och avskräcker nog flertalet kunder framgent....
Montering där man "sparkar" fast plåten är oseriöst..
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
P Patricia Nordforss skrev:
Kommer mina bucklor på plåttaket att synas mindre när väder och vind och damm gör det mattare och hur lång tid kan det ta. Vill gärna ha förslag på annat jag kan göra för att göra taket mindre glansigt.[bild][bild]
Tyvärr kommer inte ojämnheter att försvinna.
Beror sannolikt på att läkten som plåten ligger på inte är riktad så att underlaget är plant.
Bilden visar att ytan till höger om takkupan har färre bulor. =plant underlag?
Till vänster om takkupan, bulor över hela taket. =Ojämnt underlag?
Kan givetvis bero på slarvig hantering av de förfalsade plåtskivorna, men inte troligt.
Oavsett orsak, snickaren/takläggaren måste göra om, om det ska bli bra.
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fruktansvärt dåligt och fult.

Tror knappast att dessa bilder går att användas för proffsigt utfört plåtarbeten.

Dessutom visar filmen klart och tydligt att buklorna finns på nylagda plåtar.

Detta måste vara nån andrasortering du fått levererad!

Har Du betalat fullt pris?
Seriös metod att banka till skarvarna med foten...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.