Hej! Jag har nyligen flyttat in i en villa och håller på att måla om lite.
När jag började i ett av rummen upptäckte jag att väggen är lite bucklig och har några sprickor (bild bifogas). Jag har varit i kontakt med en besiktningsman som säger att det bara är ett kosmetiskt problem och inget allvarligt.
Nu undrar jag hur jag bäst åtgärdar detta. Är det bara att ta bort den spruckna delen, eller finns det något annat jag borde tänka på?
Tacksam för tips och råd!
När jag började i ett av rummen upptäckte jag att väggen är lite bucklig och har några sprickor (bild bifogas). Jag har varit i kontakt med en besiktningsman som säger att det bara är ett kosmetiskt problem och inget allvarligt.
Nu undrar jag hur jag bäst åtgärdar detta. Är det bara att ta bort den spruckna delen, eller finns det något annat jag borde tänka på?
Risken om du tar bort/spacklar/tapetserar/målar är att det kommer att spricka igen pga någon rörelse. Så vill du undvika det kan det vara vettigt att armera med tapet eller glasfiberväv.V Vincent117 skrev:Hej! Jag har nyligen flyttat in i en villa och håller på att måla om lite.
Sannolikt kommer endast du att se detta efter ett tag. De flesta andra noterar det antagligen inte. Så det är ofta ingen större mening att snygga upp saker kosmetiskt.
Eftersom du själv sannolikt kommer att vara den som bryr sig mest om saken är det väl bara en fråga om hur o-perfekt hus du själv kan acceptera.
Hej tack för svar, ska prova att riva upp det och armera blir galen av att se det sådär buckligt. Troligtvis lär jag endast tänka på det nu i början men menO skrev:
Risken om du tar bort/spacklar/tapetserar/målar är att det kommer att spricka igen pga någon rörelse. Så vill du undvika det kan det vara vettigt att armera med tapet eller glasfiberväv.
Sannolikt kommer endast du att se detta efter ett tag. De flesta andra noterar det antagligen inte. Så det är ofta ingen större mening att snygga upp saker kosmetiskt.
Eftersom du själv sannolikt kommer att vara den som bryr sig mest om saken är det väl bara en fråga om hur o-perfekt hus du själv kan acceptera.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jordkällare - vägg ras och sprucken dörrkarm
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Spackelremsa lite här o där på en sprucken vägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Åtgärda sprucken betongvägg i kallförråd
Grund & Markarbeten -
Hur lång torktid för gipsbruk bakom kakel, och bra lösning på sprucken vägg bakom kakel?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur bredspackla sprucken betongvägg?
Färg, Måla & Tapetsera