Håller på med ett litet rum nere i källaren (souterräng) och på ena väggen håller jag på att bli knäpp. Satt tidigare frigolit fastklistrad där och tog bort klistret kanske lite slarvigt... när jag nu bredspacklat alla väggarna så får jag på just en vägg en massa luftbubblor. Ska jag grundmåla och isåfall med vilken typ av färg så att jag får fäste eller ska jag ge upp och sätta upp 6mm renoveringsgips?

/L
 
Ta bort bubblorna och måla med alkydfärg (olje färg), låt torka, sen kan du spackla mm. eftersom vattnet i spackel/lim inte löser upp torkad oljefärg.
 
Tjena,

Utan att veta så mkt om din källare så är mitt generella råd att lägga på ett lager oljebaserad grundfärg.
Men eftersom det är en källare så kanske problemet inte bara består i gamla limrester. Säker på att det inte t ex tränger in fukt eller något annat trist? Om väggen känns fuktig och kanske till och med att putsen krackelerat så är det ju något helt annat som ska till.
Men om det bara är gamalt mög fråg frigoliten så hade jag först skrapat rejält och sen lagt oljefärg.
Kanske lika bra att invänta någon med mer "källar" efterenhet än mig här på forumet. Finns kanske fler aspekter att beakta här.. Bor i lägenhet själv ;-)

Lycka till,
/Gustav
 
Det känns ju inte fuktigt och det har inte synts något konstigt. Så det låter som om det får bli ett lager oljebaserad grundfärg. Någon speciell typ man ska köpa eller är det bara och ramla in på närmsta färgaffär och säga "oljebaserad grundfärg för 6m2"?

/L
 
Det räcker nog att säga så. Själv har kört med Nordsjös "Spärrvit". Funkar skitbra, men tänk på att oljefärg inte direkt är något nyttigt att andas in. Måla möget, å stäng alla dörrar tills det torkat.
Ett klassiskt trick som jag fick lära mig var att ställa in en skål med ättika i. Den neutraliserar på något sätt ångorna rappare än att inte göra det.

När det sen torkat så hade jag nog inspekterat ytan en gång för att se så att ytan verkar bastant och utan lösa flagor och liknande.

/Gustav

 
Var nere på lokala Woodys och köpte efter rådgivning där Alcro Kraft Takfärg. Så nu får jag testa imorgon... och med lite tur kanske prova på söndag att spackla igen.. hurra ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.