Ville ha brytskydd på ytterdörren tills jag bytt till en bättre dörr (nyinflyttad i 60-tals kåk)
När jag skruvat fast det (t-järn, lägger upp bild) så vill inte reglarna stanna i dörrblecket, utan dörren öppnar sig.
Det gör den oavsett om dörren är upplåst eller har båda reglarna ute.
Varför blir det så, kan någon hjälpa mig tänka?

Lägger upp bild på trädörren, det är 7mm mellanrum mellan karm och dörr, t-järnets del som ska in i det mellanrummet är 1mm tjockt så det bör inte vara det som är problemet för plats finns. Dörrblecket är 22cm långt och t-järnet 22,5 cm så skruvarna placeras ovanför och under blecket utan problem.
Varför går inte dörren att stänga när brytskyddet är på?? En hand håller en demonterad dörrlås mekanism med synliga skruvar och låskista på en öppen trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallhandtag på träyta, vertikalt monterat, med skruvhål, mönstrad bakgrund, modern design.
Skapa konto

• Gammal dörr med lås, Assa nyckelhål, detaljerad handtag, trätextur, belysning ovanifrån.
    Skapa konto
  • Trädörr med metallhandtag och lås, patina, säkerhetsmärkning, synligt låsvred, belysning från vänster, gammaldags utseende.
    Skapa konto
  • Bilden visar en öppen dörr med dörrens gångjärn fastsatt på en vit karm.
    Skapa konto
Det beror nog på att dörren inte går igen lika mycket som tidigare så plösmåttet påverkas och blir fel.
Antingen ändrar du T-järnets montage eller slutbleckets plösmått.
Det du har där är ett T-järn vilket man normalt använder för att täcka över brytskador, det är inget brytskydd trots att en del kallar det så.
Ett brytskydd följer hela dörrbladets höjd i framkant t.ex C-profilen.

• Gilla
reez
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det beror nog på att dörren inte går igen lika mycket som tidigare så plösmåttet påverkas och blir fel.
Antingen ändrar du T-järnets montage eller slutblecket.
Det du har där är ett T-järn vilket man normalt använder för att täcka över brytskador, det är inget brytskydd trots att en del kallar det så.
Ett brytskydd följer hela dörrbladets höjd i framkant t.ex C-profilen.
Aha det visste jag inte, ska kolla på c-profil istället då. Tack!

Men hur kan plösmåttet förändras av att jag satt något på utsidan av dörren och runt blecken? 🤔

Termobarisk Termobarisk skrev:
Aha det visste jag inte, ska kolla på c-profil istället då. Tack!

Men hur kan plösmåttet förändras av att jag satt något på utsidan av dörren och runt blecken? 🤔
Det är inte ovanligt att dörrblad och karm inte ligger i exakt samma nivå när dörren är stängd och ibland finns det även mönster i dörren som påverkar.
Om man då monterar något som tar emot innan kolvarna går in i slutblecket så uppstår det problem.

• Gilla
Termobarisk
  • Laddar…
Börja med att byta den icke borrskyddade ovala cylindern mot rund säkerhetscylinder och ett hakregellås med bortasäker funktion om du vill ha vred på insidan aktivt när du är hemma, kanske även komplettera med ett förstärkningsbehör, sen kan du nog låta dörren vara ut säkerhetssynpunkt.

• Gilla
Termobarisk och 1 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Börja med att byta den icke borrskyddade ovala cylindern mot rund säkerhetscylinder och ett hakregellås med bortasäker funktion om du vill ha vred på insidan aktivt när du är hemma, kanske även komplettera med ett förstärkningsbehör, sen kan du nog låta dörren vara ut säkerhetssynpunkt.
Det enda att tänka på om ett ASSA Entré K1 monteras är att gröpa ur för slutblecket då man inte kan borra med medföljande borr med det sidoljuset.
Medföljande borr har lång spets som inte bara kan titta ut för att man borrar igenom utan även kan skada glaset samt punktera eventuella isolerglas.

• Gilla
Termobarisk
  • Laddar…
Tack för tipsen! Uppskattar det.

Byta lås vill jag inte nu då jag ska installera ny dörr till sommaren, ville mest göra en enklare lösning just nu för att öka säkerheten tills dess. Känns lite otryggt att man kan se från utsidan om dörren är låst eller inte.

Det är en dörr med sidoljus, dålig isolering, störig låsfunktion och med permanent solblekta gäss på utsidan efter en välkommen-skylt som antagligen hängt i 30+ år på samma ställe 😅 så till sommaren blir det byte till något bättre (om jag hittar något som inte kostar skjortan)

Termobarisk Termobarisk skrev:
Tack för tipsen! Uppskattar det.

Byta lås vill jag inte nu då jag ska installera ny dörr till sommaren, ville mest göra en enklare lösning just nu för att öka säkerheten tills dess. Känns lite otryggt att man kan se från utsidan om dörren är låst eller inte.

Det är en dörr med sidoljus, dålig isolering, störig låsfunktion och med permanent solblekta gäss på utsidan efter en välkommen-skylt som antagligen hängt i 30+ år på samma ställe 😅 så till sommaren blir det byte till något bättre (om jag hittar något som inte kostar skjortan)
För det ändamålet fungerar T-järnet bra då det täcker fallkolvarna.
Om du ska byta dörr i sommar så blir lösningen bra men endast om du kan stänga och låsa dörren.
Kanske räcker det att ta några fil tag på slutblecket för att uppnå funktion eller att flytta ut T-järnet lite.

Får testa det 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.