Letade runt lite på forumet men hittade inte någon tråd om detta (om det finns någon som jag missat får ni gärna hänvisa!)

Vi har precis köpt en nybyggd lägenhet med kanonfin ek-parkett på samtliga golv. Dock är hallen integrerad med vardagsrummet och för att skydda golvet hade vi tänkt att byta ut ca 1.5 kvm parkett mot lite mer tålig klinker i halldelen.

Min fråga är som följer: hur öppnar man upp parketten för att skapa minsta möjliga åverkan på golvet man vill ha kvar? Det enda jag kan komma på är cirkelsåg, men eftersom jag aldrig gjort det här innan så är jag tacksam för tips!

Mvh,
Björn

Redigerat av moderator:
Tyresö
Börja med att tejpa glidplattan på cirkelsågen, med silvertejp, så den inte repar golvet när du sågar. Kolla hur tjock parketten är och ställ in cirkelsågen på den höjden - sen är det bara att såga.

Om parketten där ni ska ha klinker är stadig och inte sviktar, lägg klinker direkt på parketten, blir ju en 8-10 mm högre.

Annars så är det sågen som gäller, flytspackla så att färdig klinker kommer i samma nivå som parketten.
Valla in golvdelen så inte flytspacklet kan rinna in under andra väggar och under parketten.

Men varför vara så rädd om parketten att man kastar ut den det första man gör? Använd den som den är och gör denna operation om några år när parketten ser sjabbig ut.

Protte

Lägga klinkers på parkett är det sista jag skulle göra..... Det ska va ett dött material under klinkers.

Är det klickparkett går det om man plockar bort socklarna att lite försiktit lirka isär parketten. Sedan kan man såga den till lämplig storlek i lösa plankor så att säga. Enklare att såga och man kan såga "från rätt sida" så att de inte blir fransigt..
//Tobben

Tack för tipsen! Cirkelsåg gäller alltså, bra idé med att tejpa glidplattan. Det är, såvitt jag kan se, inte klickparkett, men det hade ju underlättat väsentligt. Får ta bort några lister när det är dags för att kolla. Lägga klinker på parketten är inte aktuellt och slaska runt på fin parkett för att ta bort den när den blir sjaskig ej heller så.

Gällande vallning, hur görs detta bäst?

Vallning, tejp, trälist, plåt. Vad som helst som stoppar flytspacklet att rinna på fel ställe.

Protte

Om du kan få tag i en Festool eller annan sänksåg med linjal så är det en barnlek. Bara att lägga linjalen på golvet ställa in höjden och såga. Förutom intill väggen, där får du ta en japansåg eller liknande. Sänksåg kanske går att hyra, lite dyrt att köpa bara för detta ändamål.

• Gilla
orpa
  • Laddar…
Flytspackla hade jag skippat för den lilla ytan.

Eventuellt bygger fix och platta tillräckligt.
I annat fall kan du ju limma en 6 el. 13mm gips med fix innan du lägger plattorna...
Beroende på underlag men i lgh misstänker jag betong...

Dock aldrig lägga klinker på ett parkettgolv !!

Sänksågen kostar inte mycket att hyra och det sista mot väggarna är smidigt med en Fein Multimaster typ...

Tack för tipset med sänksågen. En gipsskiva är ju klart mkt enklare än att flytspackla. Hur golvet är gjort är en bra fråga, eftersom huset är mer än ett sekel gammalt, men det går att ta reda på. Klinker på parkett är inte aktuellt, som sagt..

Jag skulle ha övervägt att ha parketten en kvar en stund för att se hur och var den slits...

För att sedan byta till klinker där den är sliten.

Enligt samma princip som de som sätter gräs överallt och sedan stenlägger stigarna som blivit efter nåt år.

/ATW

Det hade inte blivit aktuellt förrän till sommaren ändå, så vi har tänkt att avvakta lite och se hur det blir. Hela finessen med att lägga klinker är att då håller sig skorna där och på så vis skyddar man övriga parketten...

Tyresö
I en hall måste ju det absolut sämsta golvmaterialet vara parkett. Det blir ju som att dra ett sandpapper över golvet när man går in med skorna - att ingen kom på det innan dom la in parketten.

Sen på vintern med snö på skorna som smälter ut över parkettgolvet - tror inte ett parkettgolv mår så bra av smältvatten och att samtidigt få sönderriven yta av grus under skorna - det är ju som att be om ett fult och ovårdat golv.

Då är ett riktigt klinkergolv med ingjutna värmeslingor det absolut bästa valet.

Tyresö skrev:
I en hall måste ju det absolut sämsta golvmaterialet vara parkett. Det blir ju som att dra ett sandpapper över golvet när man går in med skorna - att ingen kom på det innan dom la in parketten.

Sen på vintern med snö på skorna som smälter ut över parkettgolvet - tror inte ett parkettgolv mår så bra av smältvatten och att samtidigt få sönderriven yta av grus under skorna - det är ju som att be om ett fult och ovårdat golv.

Då är ett riktigt klinkergolv med ingjutna värmeslingor det absolut bästa valet.
Gissa varför vi vill ha klinker ;)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.