352 läst · 3 svar
352 läst
3 svar
Bryta upp enstaka bräda i plankgolv
Hej!
Jag behöver plocka bort en eller ett par brädor i ett plankgolv för att förbereda för rördragning under golvet. Jag tror att det är ett gammalt undergick (sannolikt spontat?). Det är alltså några enstaka brädor mitt i golvet jag behöver få bort, inte hela golvet.
Hur ska jag göra för att göra så lite åverkan som möjligt? Feinsåg och koben har föreslagits, men då antar jag att mycket förstörs.
Helst skulle jag såklart vilja kunna lägga tillbaka samma bräda igen efter utförd rördragning, men det kanske inte går att få till på ett bra sätt?
Det är ett gammalt plankgolv som lappats och lagats till och från under åren, så det i sig är inga problem. Dock slipades det bara för en månad sedan, så jag skulle gärna slippa ta dit golvfirman igen.
Tack på förhand!
Jag behöver plocka bort en eller ett par brädor i ett plankgolv för att förbereda för rördragning under golvet. Jag tror att det är ett gammalt undergick (sannolikt spontat?). Det är alltså några enstaka brädor mitt i golvet jag behöver få bort, inte hela golvet.
Hur ska jag göra för att göra så lite åverkan som möjligt? Feinsåg och koben har föreslagits, men då antar jag att mycket förstörs.
Helst skulle jag såklart vilja kunna lägga tillbaka samma bräda igen efter utförd rördragning, men det kanske inte går att få till på ett bra sätt?
Det är ett gammalt plankgolv som lappats och lagats till och från under åren, så det i sig är inga problem. Dock slipades det bara för en månad sedan, så jag skulle gärna slippa ta dit golvfirman igen.
Tack på förhand!
Sänksåg/cireklsåg kan ju också vara bra. ÄR det mitt i så kommer du behöva såga av noten/fjädern för att få upp brädorna utan att riskera att knäcka intilliggfande.E erkana skrev:Hej!
Tack på förhand!
Det kan vara klurigt att få det tillbaks sen helt utan synlig åverkan, men det finns ju vax i olika färg för att reparera mindre skänhetsfläckar så det kan ju funka särskilt om golvet är vaxat/betsat.
Är det lackat är det nog omöjligt att få till utan att göra om slipning + lackning tror jag :/
Det är mitt i golvet. Golvet är ett obehandlat (såpskurat) furugolv som dessutom är lite lappat efter att det nån gång i tiden rivits ut en kattvind i rummet. Så det kommer inte att behöva behandlas eller liknande, men jag vill helst undvika att det blir skadat.klaskarlsson skrev:Sänksåg/cireklsåg kan ju också vara bra. ÄR det mitt i så kommer du behöva såga av noten/fjädern för att få upp brädorna utan att riskera att knäcka intilliggfande.
Det kan vara klurigt att få det tillbaks sen helt utan synlig åverkan, men det finns ju vax i olika färg för att reparera mindre skänhetsfläckar så det kan ju funka särskilt om golvet är vaxat/betsat.
Är det lackat är det nog omöjligt att få till utan att göra om slipning + lackning tror jag :/
Om jag skulle såga av not/fjäder och plocka upp en eller ett par brädor, tror du att samma brädor kan återanvändas, och hur skulle man då montera tillbaka dem? Limma?
Möjligen om man tar bort såpass att man kan få till ett bärverk under - då kan man limma/skruva brädorna mot varandra och det bärverket - att bara limma mot de andra tror jag inte hållerE erkana skrev:Det är mitt i golvet. Golvet är ett obehandlat (såpskurat) furugolv som dessutom är lite lappat efter att det nån gång i tiden rivits ut en kattvind i rummet. Så det kommer inte att behöva behandlas eller liknande, men jag vill helst undvika att det blir skadat.
Om jag skulle såga av not/fjäder och plocka upp en eller ett par brädor, tror du att samma brädor kan återanvändas, och hur skulle man då montera tillbaka dem? Limma?