Hej!

är det någon som känner till om det finns någon slitstark brygganordning som är extra hållbar?

Förutsättningar:
- stugan ligger vid havet
- väldigt öppet och blåsigt
- man ska gärna kunna sätta fast en liten båt
- stenbotten
- den behöver inte vara så lång
- vattendjup någon meter

Grannarna säger att de provat allt men att det inte fungerar pga blåsten (är själv nyinflyttad).

Frågan är om det finns någon anordning som klarar det mesta?

Tack på förhand!

Gjuter du ett tillräckligt tungt ankare för bryggan och förankrar den i tillräckligt grov kedja så kommer den ligga still.

A
SkitOxe SkitOxe skrev:
Gjuter du ett tillräckligt tungt ankare för bryggan och förankrar den i tillräckligt grov kedja så kommer den ligga still.
nja där jag är uppvuxen byggdes en brygga med pelare av grova betongrör, minst 150cm i diameter, som fylldes med makadam. De längsta var det mer än 3 m makadam i, de ställdes i försänkningar i botten, som sedan fylldes igen, men ändå flyttade de på sig över tid. Är det utsatt läge i havet är det oerhört svårt att bygga beständigt till rimliga pengar.
En gjuten brygga med stålspont lär ju hålla, men då blir det snarast en pir och ett stort hål i plånboken.

Jag har sett någon som gjutit på land och låtit bryggan vara fribärande ut, med två stålblankas, men jag vet inte hur det klarar stora vågor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.