247 läst · 7 svar
247 läst
7 svar
Bruunsvatten
Funderat på ett filter till grävd brunn, går på ca 10000 men borrning kan gå på 80 till 100000 minus rot, får väl begära offert, är alltid vatten i källan, men kan komma in flöde vatten vilket är lägre pH , o onyttigt förstås har tömt ofta ur brunnen i perioder och har slang i med brunnskalk, lite fundersam hur jag ska göra.
Borrad brunn innebär inte alltid att man inte behöver diverse olika filter i alla fall. Vad är det för problem med din gräva brunn mer specifikt?björnuf skrev:Funderat på ett filter till grävd brunn, går på ca 10000 men borrning kan gå på 80 till 100000 minus rot, får väl begära offert, är alltid vatten i källan, men kan komma in flöde vatten vilket är lägre pH , o onyttigt förstås har tömt ofta ur brunnen i perioder och har slang i med brunnskalk, lite fundersam hur jag ska göra.
Går pH upp och ned för att det är inträngande ytvatten ibland ??? - i så fall bör man försöka täta brunnsringarna så att inflödet från ytvattnet minimeras och det är bara källvattnet som tränger upp via botten som pumpas upp..
Att lägga brunnskalk i botten på brunnen är i stort sett samma sak som att använda avsyrningsfilter i en dyr flaska då båda gör samma sak, löser upp kalk som gör vattnet mer basisk pH mässigt.
Och det kommer vara samma sak att kalket i båda kommer sakta att förbrukas och en stor del försvinner helt och kanske mindre mängd blir kvar som gips om det är mycket sulfater i vattnet. - har du säkrat att sugventilen sitter att vattnet som sugs verkligen passerat och silats igenom brunnskalken och med kontakt med detta under en längre tid - detta under förutsättning att inte ytvatten rinner in ovanifrån emellanåt. Skall man höja pH så behöver vattnet man sedan pumpar upp ha haft en ganska lång tids kontakt med kalket och en genomströmningsfilter med liten volym med kalk kommer inte att fungera så bra.
Att vattnet har lite låg pH har egentligen inge större hälsomässig påverkan då mycket av det vi äter har också låg pH - mät pH på tex. kolsyrad vatten så kommer det vara nedanför pH 4,5 - regnvatten ligger på 5,5-5,6 i balans av den lösta koldioxiden från luften etc. det flesta frukter och grönsaker är sura, filmjölk, ättiksill mm..
Däremot har pH under 7 en negativ påverkan i själva dricksvattenanläggningen när det består av försinkade järnrör, koppar och mässing etc. och det kan korrodera och erodera sakta över tiden samt ger vatten som missfärgar sanitetsporslin när koppar/järn fäller ut igen.
Slutligen, att borra vatten är ingen garanti att du få bättre vatten utan det kan behöva mer behandling än din brunnsvatten du har idag beroende på vad det är för berglager man borrar i och ger vattnet.
Vanliga effekter är hög järn och manganhalt, kan vara olämpligt höga flouridhalter, det kan lukta svavelväte, vattnet väldigt hårt etc.
En del orter fins också risk för att man borrar ned i relikt saltvatten - nästan hela området i ett brett bälte från västkusten till östkusten i höjd med Stockholm/mälardalen så fins det risk för relikt saltvatten även i inlandet vid vattenborrningar pga. att den delen var under vatten under istiden och marken blev mättad med saltvatten från dåvarande Atlanten.
Du får titta på geologiska kartor i vad för berg du har under dig - kolla grannar som har borrad brunn hur deras vatten är - inte för att det är en garanti att du får lika vatten som dem.
Att lägga brunnskalk i botten på brunnen är i stort sett samma sak som att använda avsyrningsfilter i en dyr flaska då båda gör samma sak, löser upp kalk som gör vattnet mer basisk pH mässigt.
Och det kommer vara samma sak att kalket i båda kommer sakta att förbrukas och en stor del försvinner helt och kanske mindre mängd blir kvar som gips om det är mycket sulfater i vattnet. - har du säkrat att sugventilen sitter att vattnet som sugs verkligen passerat och silats igenom brunnskalken och med kontakt med detta under en längre tid - detta under förutsättning att inte ytvatten rinner in ovanifrån emellanåt. Skall man höja pH så behöver vattnet man sedan pumpar upp ha haft en ganska lång tids kontakt med kalket och en genomströmningsfilter med liten volym med kalk kommer inte att fungera så bra.
Att vattnet har lite låg pH har egentligen inge större hälsomässig påverkan då mycket av det vi äter har också låg pH - mät pH på tex. kolsyrad vatten så kommer det vara nedanför pH 4,5 - regnvatten ligger på 5,5-5,6 i balans av den lösta koldioxiden från luften etc. det flesta frukter och grönsaker är sura, filmjölk, ättiksill mm..
Däremot har pH under 7 en negativ påverkan i själva dricksvattenanläggningen när det består av försinkade järnrör, koppar och mässing etc. och det kan korrodera och erodera sakta över tiden samt ger vatten som missfärgar sanitetsporslin när koppar/järn fäller ut igen.
Slutligen, att borra vatten är ingen garanti att du få bättre vatten utan det kan behöva mer behandling än din brunnsvatten du har idag beroende på vad det är för berglager man borrar i och ger vattnet.
Vanliga effekter är hög järn och manganhalt, kan vara olämpligt höga flouridhalter, det kan lukta svavelväte, vattnet väldigt hårt etc.
En del orter fins också risk för att man borrar ned i relikt saltvatten - nästan hela området i ett brett bälte från västkusten till östkusten i höjd med Stockholm/mälardalen så fins det risk för relikt saltvatten även i inlandet vid vattenborrningar pga. att den delen var under vatten under istiden och marken blev mättad med saltvatten från dåvarande Atlanten.
Du får titta på geologiska kartor i vad för berg du har under dig - kolla grannar som har borrad brunn hur deras vatten är - inte för att det är en garanti att du får lika vatten som dem.
Redigerat:
Nej ingen lukt, vi har lämnat prov vid olika tillfällen då det var lite under 7 pH men det är ur en grusås så det är mycket vatten blir en del på åker så det skulle ledas avX xxargs skrev:Går pH upp och ned för att det är inträngande ytvatten ibland ??? - i så fall bör man försöka täta brunnsringarna så att inflödet från ytvattnet minimeras och det är bara källvattnet som tränger upp via botten som pumpas upp..
Jag skulle inte bry mig om behandling alls eller bara nöja mig med brunnskalket i botten av brunnen om det är bara lite under pH 7 - har för mig att pH ned till 6,5 anses acceptabelt i kommunal dricksvattensammanhang - såvida du inte ser effekter av det som rostspår eller grönpår (av upplöst koppar) i sanitetsporslin från korrosionen i vattenanläggningen. Har för mig att vatten med pH ned till 6,5 anses inte speciellt korrosionsdrivande såvida det inte samtidigt har hög klorid och saltnivå och med det hög konduktans (vattnets ledningsförmåga av elström).björnuf skrev:
Rullstensåsvatten brukar höra till det bästa brunnsvatten man kan få fram så det är nog mer att se till att ytvatten inte kan rinna tillbaka in i brunnen. Själv bor jag invid en stor rullstensås som försörjer hela södertälje med dricksvatten - där är uttaget av vatten så stor att man filtrerar in mälarvatten på ryggen av åsen med en massa bassänger så att vattnet som går där filtreras i åsen och några år senare sugs upp i en borrhålsmatris i ena ändan av åsen. den här åsen har försörjt Södertälje med omgivning med vatten i flera århundrande - ja kanske ända tillbaka till medeltiden. Områden kring Södertälje är på sina håll problematiskt att borra efter vatten då det på många ställen fins hög risk att nå ned till relikt saltvatten, vilket också ställer till för vattenverken som skall försörja områdena.
Det fins andra trådar med personer/familjer som har mycket, mycket större problem med vattnet än vad du verkar ha.
Och jag skulle inte överväga att borra om det är så bra och säker (dvs sinar ej) vatten som du verkar ha, med kanske lite justeringar. Och borrvatten innehåller oftast betydligt mer olika mineraler än vad vatten från grävda brunnar ger - och är mineralerna av typ järn, mangan och kalk i större mängder så kan det bli besvärligt att få det till duglig dricksvatten.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Sverige
· 122 inlägg
6.5 i ph är tjänligt vatten så det är inget att anmärka på där.
Jag har haft liknande problem. Men om du lämnat in prover så borde du ha högre på koppar värdet om du har utfällningar i rören. Då behöver du höja ph-värdet i sånna fall.
Har du inläckage kan du också ha koliforma bakterier beroende på var det läcker in osv. Men det är bara ph som du har problem med?
I ditt fall hade jag försökt göra det enkelt om det är ngt du tycker att du borde åtgärda.
Jag började med att köpa en rostfri hink och rostfri vajer som jag kunde hissa upp å fylla på. Borrade massa hål i den å fyllde den med pH höjande massa. Det fungerade inte hos mig men hos en polare som fick den sen fungerade det utmärkt.
Jag installerade ett filter med Aqua Pearl massa (passivt filter som jag bara fyller på 1gång per år). Ingen backspolning eller liknande. Sen satte jag ett litet 10tums filter med aktivt kol i som tar bort ev. Smaker på vattnet. Fungerar bra för min del iaf. Gjorde allt själv å kollade upp, men jag jobbar också som drift tekniker på ett vattenverk.
Jag har haft liknande problem. Men om du lämnat in prover så borde du ha högre på koppar värdet om du har utfällningar i rören. Då behöver du höja ph-värdet i sånna fall.
Har du inläckage kan du också ha koliforma bakterier beroende på var det läcker in osv. Men det är bara ph som du har problem med?
I ditt fall hade jag försökt göra det enkelt om det är ngt du tycker att du borde åtgärda.
Jag började med att köpa en rostfri hink och rostfri vajer som jag kunde hissa upp å fylla på. Borrade massa hål i den å fyllde den med pH höjande massa. Det fungerade inte hos mig men hos en polare som fick den sen fungerade det utmärkt.
Jag installerade ett filter med Aqua Pearl massa (passivt filter som jag bara fyller på 1gång per år). Ingen backspolning eller liknande. Sen satte jag ett litet 10tums filter med aktivt kol i som tar bort ev. Smaker på vattnet. Fungerar bra för min del iaf. Gjorde allt själv å kollade upp, men jag jobbar också som drift tekniker på ett vattenverk.
Skall det höja pH så måste man vara säker på att vattnet som pumpen pumpar, faktiskt har silats genom brunnskalket - gärna långsamt så att det får tid att interagera med kalket.
Rinner vattnet in från sidorna där brunnskalket ligger utan att silas igenom så får man inte mycket av den kalkhöjande och med det pH-höjande effekten.
Så det är lite påhittighet att säkerställa att den pumpande vattnet faktiskt har silats igenom brunnskalken på färden till sugventilen till pumpen.
om det görs nere i en brunn med tjockare lager brunnskalk i botten där vattnet pressas upp igenom eller genom en 10000:- flaska ovan jord är bara 2 olika sätt att lösa det.
Rinner vattnet in från sidorna där brunnskalket ligger utan att silas igenom så får man inte mycket av den kalkhöjande och med det pH-höjande effekten.
Så det är lite påhittighet att säkerställa att den pumpande vattnet faktiskt har silats igenom brunnskalken på färden till sugventilen till pumpen.
om det görs nere i en brunn med tjockare lager brunnskalk i botten där vattnet pressas upp igenom eller genom en 10000:- flaska ovan jord är bara 2 olika sätt att lösa det.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Sverige
· 122 inlägg
Glömde lägga till att jag har hjälpt en annan kompis med egen brunn. Där tog vi ett stort rostfritt kärl. Fyllde med snäckskal. (Så samma princip som jag själv testade och fungerade hos kompis 1 men vi gjorde lite annorlunda denna gången) Rostfria vajrar för att hissa upp å ner kärlet. Sen bytte vi ut slangen till pumpen som var i brunnen till en flexibel (det var en pemslang ifrån början) den placerade vi i mitten av detta kärlet så att allt vatten måste passera snäckskal eller kalkmassa för att höja pH värdet. Dvs backventil var helt täckt. Billigare lösning och har fungerat bra hos dem.
De låg runt 6.6-6.8 för det mesta men de ville få upp det för att det skulle vara bättre för deras olika odlingar inga andra problem på vattnet.
De märkte ingen större skillnad på tryck osv. Sålänge det inte blir för tät runt insuget.
Men han är händig och han har inget sagt efter, isf har han löst det utan min inblandning.
De låg runt 6.6-6.8 för det mesta men de ville få upp det för att det skulle vara bättre för deras olika odlingar inga andra problem på vattnet.
De märkte ingen större skillnad på tryck osv. Sålänge det inte blir för tät runt insuget.
Men han är händig och han har inget sagt efter, isf har han löst det utan min inblandning.