Hej.

Funderar lite... För ungefär ett år sedan så installerade vi en braskamin i vårt hus.
Då huset innan inte har någon skorsten sedan tidigare så blev det en ny isolerad modulskorsten från NVI.

Huset är "typ" 2 plans byggt 77 med kallvind som har 2st ventiler så vitt jag sett (en i vardera gavel) samt en glipa på uppskattningsvis några cm i takfoten och brädor (kanske skivor) som håller bort isoleringen från takfoten.

Kaminen står på nedervåningen. Mellan plan 2 och kallvinden så tog (naturligtvis) installatören upp ett hål för röret och bröt ångspärren. Med skorstenen följde det med en gummiduk som man skulle tejpa fast mot ångspärren "i hus med krav på hög ångtäthet" eller vad det nu stod i beskrivningen. (Vad räknas som det? Det finns ett badrum på ö.p med badkar om det nu spelar roll?)

Hur som helst så satte installatören inte dit gummiduken eftersom han ansåg att det inte behövdes och således har vi inte längre någon tät ångspärr ca ½-1 meter runt kaminröret...

Just då reflekterade jag inte över det då det var så mycket att stå i runtomkring men i efterhand har jag funderat på om den där duken som nu ligger oanvänd i friggeboden inte skulle ha varit där ändå. (Är inga problem än så länge så vitt jag vet utan är mer bara orolig om vad som händer i förlängningen utan den där duken).

Vad anser ni? Behövs den där duken? Är duken bra att ha? Eller rent av dålig och att det är bättre att vara utan?

Jag har ju funderat på om att man kanske i efterhand skulle klippa isär duken, trä den runt röret och tejpa ihop den med någon sådan här tejp http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp/Aluminiumtejp/ och sedan tejpa fast gummiduken på ångspärren men som sagt så vet jag inte hur bra/dålig/viktig funktionen är så det är det som hindrar mig från att göra det, för särskilt svårt att fixa rent praktiskt tror jag inte det är..

(Jag förstår att bruten ångspärr gör det lättare för fukt inifrån huset att hamna på vinden och kondensera på insidan taket under främst vinterhalvåret men det är när man tar med delen med det varma/ljumma kaminröret som jag känner att jag inte längre riktigt vet hur man ska ställa sig till det..)

Så vad tror ni? Är gummiduken så pass bra/viktig att jag borde försöka få dit den eller behövs den inte? :|

Tacksam för alla funderingar och förslag. :)

Väcker liv i tråden. Är själv i en liknande situation och har tänkt mig någon liknande lösning... Finns det någon annan typ av brandsäker och tät tejp?

Vänligen
/Tobias

Lillheavy Lillheavy skrev:
Är i samma situation där montören inte satte gummiduken vid installation. Klippte upp och tejpade med tätningstejp likt denna [länk] Den ska klara upp mot 80 grader. Jag ser inget annat alternativ då jag gärna vill ha det tätt.
Hej,

jag var i samma sits när jag flyttade in i mitt hus, drog in kalluft vid genomföringen i bjälklaget.

Kaminröret är isolerat så hade förmodligen funkat att bara tejpa plasten mot röret, men jag la brandmatta runt och tejpade tätt med hjälp av den.

• Gilla
Lillheavy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.