Hejsan

Har installerat en acktank och solvärme i serie med min pelletspanna. Nu märker jag att varmvattnet är lite missfärgat och får för mig att det luktar koppar. Kan detta bero på den stora mängden nya kopparrör ? får för mig att kopparören med tiden får nån beläggning i sig och innan dess kan släppa lite fällning eller kan det vara så att det varit nått junk i acktankensslingor ? (jag köpte tanken på blocket)

Har inga som helst problem med kallvattnet så det verkar bero på den nya installationen?

Jag har provat att spola mkt varmvatten då av tar missfärgningen för att till synes helt försvinna. Men låter jag bli kranen så kommer det tillbaka.

Om det skulle bero på nya kopparrör så är det någon som vet hur länge det bör ta innan man blir av med problemen? Jag har lött ihop rören med mjuklod ifall det kan spela någon roll

Tröttnade och tog isär lite rör till tanken. Det visade sig vara rejält med äckel i slingorna så spolade rent dem och än så länge har varmvattnet haft bra färg.

Påminner mig om när jag gjorde rent en hydrofortank invändigt med högtryck.

Det jag såg var på nivån: You don't wanna know:what:

MMM ibland är det bättre att inte veta;) lite smått grumligt varmvatten fortfarande men tror det kommer spolas rent med tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.