Bor i Småland och det finns en gammal igenkorkad vattenbrunn på tomten. Jag vet inte hur varmt vattnet är i den gamla brunnen men det är nog ca 9 grader eller mer. Nu till saken, jag undrar om det går att pumpa upp vatten från brunnen och lägga slingor på uppfarten för att slippa och skotta? En ordentlig vattenpump drar inte mer än 40 w men skulle denna värme palla att ha det isfritt? Ska jag sikta på en värmepump i mellan och värma upp vattnet några grader till? Returvattnet tänkte jag får gå ner i kommunens avloppssystem. Området som ska värmas upp är nog 100 m2. De har värmekretsfördelare för golvvärme som jag tänkte använda. Eller skall man helt enkelt fortsätta skotta?

Redigerat:
En värmepump med bergvärme låter som det borde kunna fungera men det blir en hög kostnad. Vad jag vet om markvärme är att man kan räkna typ 300 W per m2 om man ska slippa skotta. 100 m2 blir alltså 30.000 W ! Med värmepump då kanske 7.500 W inmatad effekt. Svårigheten ligger i att få en bra styrning så anläggningen bara är påslagen när det finns behov och snö/halka.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det med att värma upp en gång eller garageuppfart, kostar skjortan. Min ca 100 W/m2 och slingorna med 10 cm mellan sig. Den tempen på brunnsvattnet kan klara det, men då ska nog brunnen ge många m3/tim. Det behövs massor av vatten som ska snurra i slingorna och framför allt konstant, annars om det blir olika fart i slingorna, så kommer någon av dom att frysa sönder. Sen det med VP som ska värma, räkna med en VP på minst 10 Kw och var ska du ta värmen ifrån, luft eller borrhål. Sen ska värmen styras av utetemp och fuktgivare i marken, för att fungera bra. Så i slutändan blir det ett mycket kostsamt projekt, bättre då att skotta eller en mindre snöslunga, en sådan kostar nog inte max mer än 1/10 av installtion + drift av värmen.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Man kan antagligen köpa en väldigt bra snöslunga + mycket salt, alternativ hyra in plogning extern under många år för den kostnaden det är att installera rörsystem under uppfarten + pump + drift.

Den dagen jag gör om garageuppfarten så kommer jag sätta värme i den.
Jag kommer dock inte köra värme istället för att skotta snö då det faller närmare 2m snö här varje vinter(snöfall inte snödjup). Jag kommer inte värma det med el (förutom eventuellt då det är negativa elpriser inklusive avgifter) då det skulle ruinera mig, utan med sol eller ved. Jag kommer inte heller värma uppfarten hela vintern, det jag däremot kommer göra är att använda det som ett hjälpmedel tex hålla uppfarten snöfri lite längre på hösten samt lite tidigare på våren. Eventuellt även i perioder under vintern när det är blidväder, som nu, så kör man på lite värme så släpper all is och packad snö från uppfarten så man kan skotta bort den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.